شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

ترجمه - سیما قویدل : خانواده‌ها فرزندانشان را به مدرسه می‌فرستند؛ جایی‌که امیدوارند مسائل مورد نیاز را بیاموزند تا در آینده زندگی موفقی داشته باشند. مدرسه بچه‌ها را جذب می‌کند و آنها را دوباره به خانواده بر‌می‌گرداند.

مدرسه - دانش آموزان دختر

این چرخه که در آن بچه‌ها موضوع مشترک خانواده‌ها و مدرسه هستند، روی موضوعات آموزش، پیشرفت، توسعه، گفت‌وگو و جمع‌آوری اطلاعات تمرکز دارد.

ایجاد یک ارتباط استوار خانه- ‌مدرسه به این معنی است که پدران و مادران و مدرسه فعالانه با یکدیگر درارتباط باشند. با به‌وجود آمدن این رابطه، به فرزندتان نشان می‌دهید که مدرسه و آموزش برایتان ارزش دارد و شانس موفقیت فرزندتان را بالا می‌برید.
روش مدارس در ایجاد این ارتباط می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین خانواده‌ها و مدارس می‌توانند با روش‌های پیشنهادی زیر ارتباط خانه- مدرسه را استوار سازند.

پیشنهادهایی برای خانواده‌ها

1- با معلم فرزندتان آشنا شوید.
هنگام بازگشایی مدارس یا هر زمان دیگری که معلم جدیدی قرار است به فرزندتان آموزش دهد، به مدرسه بروید و خود را به او معرفی کنید یا یادداشتی برایش بفرستید. درباره فرزندتان با او گفت‌وگو کنید. الگوی یادگیری و علایق یا هر چیز دیگری را که به آموزش فرزندتان کمک می‌کند به معلم بگویید. معلمان به خانواده‌هایی که برای آمدن به مدرسه وقت می‌گذارند، توجه دارند.
2-پرسش‌هایی درباره درس‌ها بپرسید.

برای نمونه:
- آیا فرزندتان درس‌هایش را به‌خوبی می‌آموزد؟
- آیا در یادگیری مشکلی دارد؟
- چه کارهایی می‌توانید در خانه انجام دهید تا به فرزندتان در یادگیری درس‌ها کمک کند؟
- و...
3- از معلم بخواهید درصورت لزوم با شما در تماس باشد.
مطمئن شوید که معلم فرزندتان نام و شماره تلفن‌تان را می‌داند. اگر ارتباط خوبی با معلم فرزندتان داشته باشید، درصورت پیش‌آمدن مشکل، می‌توانید از او کمک بخواهید. به کمک تلفن یا نوشتن یادداشت این ارتباط را ایجاد کنید.
4- برای فعالیت‌های مدرسه وقت کافی بگذارید.

هر مدرسه‌ای فعالیت‌های ویژه خود را دارد. دراین‌باره، پدران و مادران می‌توانند با والدین دیگر یا دفتر مدرسه در تماس باشند. این فعالیت‌ها می‌تواند موارد زیر باشد:
* پدران و مادران می‌توانند در انجمن اولیا و مربیان یا گروه‌های والدین همکاری کنند. این گروه‌ها و جلسات آنها مکانی هستند که می‌توانید پدران و مادران دیگر را ببینید و از نظرات و نگرانی‌های مشترک آگاه شوید.
* راه‌هایی برای همکاری داوطلبانه در مدرسه پیدا کنید. می‌توانید با صلاحدید مدیر مدرسه، در کتابخانه مدرسه یا هر زمینه‌ای که توانایی دارید فعالیت کنید. پیشنهاد همکاری شما با مدرسه نشانگر علاقه شما به مدرسه و پیشرفت فرزندتان است.

5- از معلم بپرسید آیا فرزندتان به آموزش خارج از برنامه نیاز دارد یا نه.
از راهنما یا معلم بپرسید که فرزندتان به چه دوره‌ها یا کلاس‌هایی نیاز دارد. آیا به مشاوره نیاز دارد یا نه.
6- به انجام تکالیف فرزندتان توجه کنید.
مطمئن شوید که فرزندتان تکالیفش را انجام می‌دهد. از دفتر یادداشت یا برنامه هفتگی دانش‌آموز کمک بگیرید.
7- درباره امتحانات و پرسش‌های کلاسی فرزندتان از معلمش بپرسید.
هدف بزرگ امتحان و پرسش، یافتن نقاط قوت و ضعف، کمک به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است. با پیگیری از معلم و مدرسه، به پیشرفت تحصیلی فرزند خود کمک کنید.


8- فعالیت‌ها، کارهای عملی و آزمایش‌های مدرسه را پیگیری کنید.
به آزمایش‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس فرزندتان توجه کنید و درصورت لزوم ابزار و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنید. در ضمن، از معلم فرزندتان بپرسید که آیا در انجام کارهای گروهی مشکلی دارد یا نه؟ اگر مشکلی وجود داشته باشد، از معلمش در این‌باره راهنمایی بخواهید.
9- درباره رفت‌وآمد و مسائل انضباطی با دفتر مدرسه در تماس باشید.
پیگیری کنید که آیا فرزندتان در رابطه با معاونان، معلم و دیگر دانش‌آموزان مشکلی دارد یا نه.


10- همیشه با مدرسه در ارتباط باشید.
دانش‌آموزانی که به مدرسه راهنمایی یا دبیرستان می‌روند، دوست دارند پدر و مادرشان کمتر با مدرسه در ارتباط باشد، ولی دست بردار نباشید. ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنید. راه‌ها و روش‌هایی را برای این ارتباط پیدا کنید که برای فرزندتان راحت‌تر باشد یا به آنها علاقه داشته باشد. حضور در مسابقات ورزشی مدرسه یکی از این روش‌هاست. ارتباط استوار و همیشگی خانه- مدرسه تأثیر زیادی در آینده فرزندتان دارد؛ آینده‌ای که در آن، دانش‌ها و تجربیاتی که آموخته نقش مهمی را بازی می‌کند.

پیشنهادهایی برای مدرسه

پدران و مادران، مهم‌ترین معلمان بچه‌ها پیش از مدرسه و حتی پس از آن هستند. معلمان از پدران و مادرانی که ارتباطی با مدرسه ندارند، ناراضی هستند. در اینجا، روش‌هایی برای ارتباط بهتر پیشنهاد می‌شود:
1- برگزاری مراسم بازگشایی مدارس
سخنرانی مسئولین در مراسم بازگشایی مدارس برای پدران و مادران و گفت‌وگوی روشن با آنها درباره برنامه‌های مدرسه روش بسیار خوبی است.

2- درصورت لزوم با پدران و مادران در خانه‌ خودشان دیدار کنید یا تماس تلفنی داشته باشید.
گاهی بهترین مکان برای گفت‌وگو، خانه دانش‌آموز است، با دیدار یا تماس تلفنی
3- از پدران و مادران بخواهید در زمینه توانایی یا دانش خود با مدرسه همکاری کنند.
به دانش و توانایی‌های پدران و مادران توجه داشته باشید و داوطلبان همکاری را پیدا کنید.
4- انتقادات و شکایت‌‌ها را با آغوش باز بپذیرید.
بیان انتقاد یا شکایت از سوی پدران و مادران، احساس راحتی و آرامش بیشتری را در ایجاد ارتباط با مدرسه به آنها القا می‌کند.
5- درصورت لزوم، کلاس‌هایی برای پدران و مادران ترتیب دهید.

members.aol وmommytips

کد خبر 118489

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز