گروه سیاسی: رئیس‌جمهور نیمه‌شب پنجشنبه بیروت را به مقصد تهران ترک کرد و سحرگاه جمعه به ایران رسید.

احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد در آخرین بخش از برنامه‌های سفر دو روزه به لبنان با سیدحسن نصرالله دیدار کرد. به گزارش شبکه المنار، این دیدار در محل سفارت ایران در منطقه بئر حسن بیروت انجام شده است. بنا بر گزارش این شبکه تلویزیونی ، در این دیدار تحولات منطقه و نتایج سفر تاریخی احمدی‌نژاد به لبنان در سطوح مختلف بررسی شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در این دیدار همچنین اسلحه‌ای را که نیروهای مقاومت حزب‌الله در جریان جنگ 33 روزه از نظامیان صهیونیست غنیمت گرفته بودند به احمدی‌نژاد هدیه داد. رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در بنت‌جبیل گفت: اینجا «بنت‌جبیل» است، بنت‌جبیل پایتخت آزادی و آزادگی است،

بنت جبیل پایتخت مقاومت است، دنیا بداند که صهیونیست‌ها روزی برای شکستن جبهه ملت‌ها به بنت‌جبیل هجوم آوردند اما امروز آنها کجا هستند و بنت‌جبیل کجاست، من اعلام می‌کنم بنت‌جبیل زنده و ایستاده است. دنیا بداند بنت‌جبیل سرافراز است و تا آخر در برابر دشمنان خواهد ایستاد. دنیا بداند صهیونیست‌ها رفتنی هستند.

رئیس جمهور گفت: آمده‌ام تا ارادت و سلام‌های ملت ایران را به شما مجاهدان تقدیم کنم. آمده‌ام تا سلام‌های گرم رهبر عزیز انقلاب اسلامی را به شما تقدیم کنم. آمده‌ام تا از همه مردم تشکر کنم، از بزرگان، نمایندگان و مسئولان مختلف لبنان، از طوایف و گروه‌های مختلف لبنان، از رهبران مذهبی هم از مسیحی و مسلمان و کلیمی، از شیعی و دروزی، آمده‌ام تا از برادر عزیزم میشل سلیمان، برادرم نبیه بری، از برادرم جناب رئیس‌الوزراء سعد حریری و از برادر عزیزم سید حسن نصرالله تشکر کنم.

او خطاب به حاضران ادامه داد: عزیزان من ملت ایران تا آخر در کنار شما و همه ملت‌های منطقه خواهد بود.در منطقه بنت جبیل عکس‌هایی از امام خمینی(ره)، همچنین تصاویری از مقام معظم رهبری، سیدحسن نصرالله، احمدی‌نژاد، شهید عماد مغنیه، شهید چمران و امام موسی صدر نصب شده بود و شرکت‌کنندگان در این تجمع پرچم‌های ایران، حزب‌الله و لبنان را در دست داشتند.

احمدی‌نژاد که پیش از دیدار با نصرالله و بنا بر اعلام قبلی، در مناطق بنت‌جبیل و قانا در جنوب لبنان حاضر شد تا در آنجا به شهدای این مناطق ادای احترام کند و برای حاضران در مراسم استقبال خود سخنرانی کند، در جمع مردم روستای قانا گفت: آمده‌ام تا سلام ملت ایران و رهبر بزرگ ایران را به شما ابلاغ کنم.

بر اساس گزارش ایسنا، او خطاب به مردم گفت: عزیزان من شما پیروز هستید و دشمنان شما شکست خورده‌اند، شما خواهید ماند و دشمنان شما که دشمنان بشریت هستند در سراشیبی سقوط و اضمحلال هستند. شما سرافراز و عزتمند هستید و دشمنان صهیونیستی شما خوار و ذلیل هستند. من از جانب ملت ایران به ایمان و ایستادگی شما و عدالت‌خواهی شما تبریک می‌گویم.احمدی‌نژاد ادامه داد: آمده‌ام تا بگویم ملت ایران و رهبری عزیز ایران تا آخر در کنار مردم قانا و لبنان خواهند ایستاد.

دکترای علم سیاست

رئیس جمهور همچنین در دومین روز سفر خود به لبنان در دانشگاه لبنان حضور پیدا کرد و از این دانشگاه دکترای افتخاری در علم سیاست دریافت کرد. احمدی‌نژاد در این مراسم هم سخنرانی کرد.رئیس دولت دهم در این سخنرانی درباره علم سیاست تاکید کرد: واقعیت این است که علم سیاست باید در خدمت مهربانی و انسانیت قرار گیرد، نه اینکه در خدمت برتری‌جویی. علم سیاست باید در خدمت احترام به ملت‌ها باشد نه تحقیر ملت‌ها.

احمدی‌نژاد در دیدار دیگری برای جمعی از علما، روحانیون و شخصیت‌های مذهبی لبنان، صحبت کرد و آنان را به بررسی مشکلات اصلی جوامع بشری و ارائه راه‌حل‌های انسانی و تلاش برای اصلاح وضع موجود جهان فراخواند.رئیس‌جمهور همچنین در این سفر در ضیافت شام نبیه بری رئیس مجلس لبنان و صبحانه کاری احزاب لبنانی و ضیافت ناهار سعد حریری نخست‌وزیر لبنان شرکت کرد.

در جریان این سفر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز، به نمایندگی از هیات ایرانی بر سر آرامگاه دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان شهید سیدعباس موسوی حضور پیدا کرد.

نصرالله: ما به ایمان عمیق خود به ولایت فقیه افتخار می‌کنیم

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت حضور رئیس‌جمهوری ایران در جشن مردمی جنوب بیروت، تاکید کرد: من به‌عنوان یکی از کسانی که روابط قدیمی با مراکز تصمیم‌گیری دارم و کسی که با صداقت و بدون تعارف سخن می‌گوید، می‌گویم ‌ای اعراب، بدانید آنچه ایران در فلسطین می‌خواهد، همان چیزی است که خود ملت فلسطین می‌خواهد.

به گزارش فارس، سید‌حسن نصرالله در آغاز سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم جشن مردمی در میدان الرایه در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت پایتخت لبنان که با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار شد، با بیان اینکه هیچگاه ایران امری را بر این کشور تحمیل نکرده است و لبنان را برای لبنانی‌ها می‌خواهد، تاکید کرد که ما به ایمان عمیق خود به ولایت فقیه افتخار می‌کنیم.

سیدحسن نصرالله که سخنانش به‌طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی المنار و العالم پخش می‌شد، با اشاره به حمایت ایران از لبنان گفت: من از سال 1992 میلادی که در این مسئولیت هستم، شهادت می‌دهم که ایران همیشه از ما حمایت کرده و خواهد کرد، هیچ روزی به ما دستور نداده بلکه ما بودیم که همیشه درخواستی از ایران داشتیم.

کد خبر 118438

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز