گروه بین‌الملل: درحالی‌که رژیم صهیونیستی با دهن کجی به جامعه جهانی به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود ادامه می‌دهد

شهرک سازی

احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد که کشورهای عربی برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین به سازمان ملل می‌روند. وزیر امور خارجه مصر در نشستی خبری پس از کنفرانس دوستان پاکستان در بروکسل گفت: اگر اسرائیل به توقف شهرک‌سازی‌‌ها پایبند نباشد اتحادیه عرب دیگر گزینه‌ها از جمله رفتن به سازمان ملل و درخواست برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را بررسی می‌کند.

وی تاکید کرد: این درخواست اتحادیه عرب از سازمان ملل احتمالا ماه آینده مطرح می‌شود.وزیر امور خارجه مصر شب گذشته همچنین برای بررسی روند مذاکرات سازش در نشستی با حضور وزرای امور خارجه 5 کشور بزرگ اروپایی شرکت کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این نشست وزرای خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا همراه با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیرخارجه مصر روند صلح خاورمیانه را مورد بحث قرار داده‌اند.

طرح کشورهای عربی برای درخواست به رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین در حالی مطرح شده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تازگی از موافقت خود با ساخت 244 واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی خبر داد.

وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این تصمیم پس‌از توقف مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین و در راستای اثبات این موضوع که قدس اشغالی خارج از چارچوب مذاکرات است، اتخاذ شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این واحدهای مسکونی در شهرک‌های رمات اشکول و بسگات زیف در قدس شرقی احداث خواهند شد.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان، روز گذشته اعلام کرد که این مسئله ثابت می‌کند اسرائیل در تلاش است هر فرصتی را برای احیای مذاکرات سازش نابود کند. رژیم صهیونیستی 26 سپتامبر پس از پایان توقف 10 ماهه شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری با وجود درخواست‌های جهانی، توسعه شهرک‌ها در این منطقه را از سر گرفت و مذاکرات سازش را با یک بن‌بست جدی روبه‌رو کرد.

به تازگی مصطفی برغوثی، نماینده ارشد مجلس قانونگذاری فلسطین و دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین هم با اعلام شکست مفتضحانه مذاکرات سازش خواستار اعلان تشکیل کشور مستقل فلسطین در سراسر سرزمین‌های اشغالی سال 1967 فلسطین، به پایتختی قدس شریف از سوی تشکیلات خودگردان شد.

وی تاکید کرد که اعطای فرصت یک یا 2 ماهه و حتی یک ساله هیچ تغییری در موضع طرف صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد و اکنون درخواست از مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین راهکاری جایگزین است که در یک ماه آینده مطرح خواهد شد. کشورهای عضو اتحادیه عرب هفته گذشته با حمایت از موضع محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برای خروج از مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی به‌دنبال ادامه شهرک‌سازی‌های این رژیم، به آمریکا یک ماه دیگر برای نجات این مذاکرات مهلت دادند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته به رسمیت شناخته شدن این رژیم را به‌عنوان یک کشور یهودی شرط توقف موقت شهرک‌سازی‌ها دانست. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته بار دیگر با اعلام مخالفت در مورد به رسمیت شناختن یهودیت اسرائیل در قبال تعلیق شهرک‌سازی‌ها تاکید کرد: مسئله شهرک‌سازی‌ها از نظر ما یک اقدام غیرقانونی در خاک فلسطین است.

وی در نشست خبری مشترک با تالیا هالونن، رئیس‌جمهور فنلاند در رام‌الله گفت: اگر اسرائیلی‌ها می‌خواهند، هراسمی بر خود بگذارند، باید به سازمان ملل و جامعه جهانی روی آورند؛ زیرا این مسئله به ما ارتباطی ندارد.

صدور مجوز ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه به غزه

مقام‌های دولت مصر سرانجام پس از کارشکنی‌های فراوان مجوز رسیدن کمک‌های بشردوستانه کاروان شریان زندگی 5 به غزه را صادر کردند. با صدور این مجوز کاروان شریان زندگی 5 که هم‌اکنون در بندر لاذقیه سوریه قرار دارد در روزهای آتی پس از مدت‌ها معطلی به سوی بندر العریش در مصر حرکت کرده و در آنجا با تخلیه کمک‌های بشر دوستانه از مرز زمینی به سوی گذرگاه رفح حرکت می‌کند.

کد خبر 118430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز