جمعه ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 23 مهر ماه تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، آیت‌الله جنتی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران ضمن دعوت مردم به تقوای الهی، بر این نکته که جنگ‌های اسلام بخش با عظمتی است که پر از مفاهیم عالیه است و باید بسیار بر روی آن کار شود، تاکید کرد و اظهار کرد: در ظرف 10 سالی که پیامبر (ص) در مدینه بودند، هر سال چند جنگ رخ می‌داده است؛ مجموعا 27 غزوه و عدد سریه‌ها هم دقیقا مشخص نیست، ولی حدود 70 درگیری نظامی اتفاق افتاده است که اگر بخواهیم تقسیم کنیم سالی هفت جنگ اتفاق می‌افتاده است.

 وی افزود: نکته‌ای که مهم است این‌که جنگ‌های اسلامی با بقیه جنگ‌ها فقط اسمش یکی است، اما ماهیتش از زمین تا آسمان فرق می‌کند. مثلا در این درگیری‌ها تلفات مسلمین را 150 نفر و تلفات مشرکین را 250 نفر گفته‌اند، یعنی رعایت می‌شده که کسی کشته نشود و هدف ابلاغ رسالت بوده است.

 دبیر شورای نگهبان، افزود: جهاد فی سبیل‌الله یک عبادت است و نیاز به قصد قربت دارد و از این جهت فرقی با نماز و روزه ندارد. یعنی این جهادها برای غنائم یا کشورگشایی نبوده و صرفا برای رضای خدا صورت می‌گرفته است؛ مثل جنگی که برای ما پیش آمد.

 وی توبه‌گری، ستایش خداوند، روزه‌داری، رکوع و سجود، امر به معروف، نهی از منکر، حفظ حدود الهی را از صفات ذکر شده در قرآن کریم برای رزمندگان برشمرد و افزود: این نشان می‌دهد که هویت نظامی اسلام چیست. با این وضعیت حساب کنید آنچه در تاریخ منهای این صفات اتفاق افتاده نمی‌توانیم، اسمش را جهاد بگذاریم، کما اینکه حرکت‌هایی هم صورت گرفته است.

 جنتی همچنین با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم، گفت: این سفر با سفرهای قبلی تفاوت‌هایی دارد؛ مدتش بیشتر است و این نشان از اهمیتی دارد که ایشان به قم و مردم قم که انقلاب از آنجا برخاست و هم به حوزه علمیه، مراجع، علما و فضلا می‌دهند.

 دبیر شورای نگهبان، ادامه داد: طبیعی است که ایشان برنامه‌ها و دیدارهایی با قشرهای مختلف دارند و در این سفر و سفرهای مشابه یک عنایتی دارند، به این‌که از ظرفیت وسیع حوزه علمیه قم حداکثری بهره‌برداری شود، یعنی رشد علمی، معنوی و یک معنویت متعالی در حدی که در خور شان یک حوزوی و مدرس حوزه است ، وجود داشته باشد.

 وی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به کشور لبنان، گفت: استقبالی که از رییس‌جمهور شد، واقعا بی‌نظیر بود. عددی که گفتند حدود 500 هزار است. این عدد دقیق نیست، ولی جمعیت بسیار زیادی وجود داشت و عشق و شور مردمی فوق‌العاده و بی‌سابقه بود.

 جنتی تصریح کرد: در میان این حضور پرشور شاهد حضور اقشار مختلف مردم لبنان بودیم و یکی از برکات آن تقویت وحدت مردم لبنان بود که این از آرزوهای ما است که مردم لبنان با هم متحد باشند و این‌که بالاخره اینها چه در وجود احمدی‌نژاد می‌دیدند که این استقبال را کردند.

 وی ادامه داد: این نمادی از انقلاب اسلامی و از رشدیافتگی مکتب امام و رهبری و اصول اسلام ناب محمدی، اصول دفاع جانانه از مظلومین، اصول مبارزه با ظالمین و مستکبرین و اصل دفاع از مردم مظلوم فلسطین بود که در طول تاریخ تجلی این اصول را در این کشور دیدند.

 دبیر شورای نگهبان، خاطر نشان کرد: از اول تا امروز تنها کشوری که بی‌دریغ از ملت مظلوم فلسطین حمایت کرده، کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و وقتی آنها می‌بینند نماینده این کشور در آنجا حضور پیدا می‌کند از او چنین استقبالی می‌کنند. البته همین مقدار که مردم لبنان خوشحال بودند آمریکا و اسرائیل با عصبانیت به این قضیه نگاه می‌کردند و هر شعار مردم لبنان پتکی بر سر آنها بود.

 جنتی افزود: آن چیزی که مردم لبنان در چهره رئیس‌جمهور می‌دیدند، یکی مقاومت است؛ ایشان چهره مقاومی بوده و از موضع بالا با دشمن برخورد می‌کرده و این موضع نظام اسلامی است که تسلیم نمی‌شود و اگر می‌خواست تسلیم شود، در سال‌های گذشته منهدم می‌شد. پیام دیگر هم مقاومت زیر پرچم اسلام و رهبری ولایت فقیه است که این قدرت را به وجود آورد و در هر جا کسی خواست سستی بکند، فورا روحیه مقاومت را تقویت کردند.

 وی با بیان این‌که بخش عظیمی از این استقبال به وسیله برادر عزیز و شجاع ما سیدحسن نصرالله صورت گرفت، افزود: قبل از مقاومت‌هایی که در لبنان به وسیله حزب‌الله انجام شود، این خبرها نبود؛ مردم از اسرائیل ترس و وحشت داشتند، ولی این مرد شریف که آمد حزب‌الله را مدیریت و رهبری کرد و قدرت خود را در جنگ 33 روزه نشان داد و به اسلام و حزب‌الله آبرو داد.

 وی افزود: مسئله دیگر فتوای مهم مقام معظم رهبری در جلوگیری از هتک نمادهای مورد احترام اهل سنت و توهین به همسران پیامبر است که یک موج جدیدی در دنیای اسلام به وجود آورد. یک آدم نادان در کسوت روحانی شیعه آمد و مطلبی را گفت و به اسم اسلام و شیعه تمام شد، ولی فتوای ایشان توطئه را خنثی کرد و علمای مصر و مسلمانان را خوشحال کرد و باعث شد آنها تقدیر کنند.

 جنتی در پایان با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: زمان هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص نیست، ولی همه می‌دانند که به نفع ملت ماست. منتهی خواهشی که از دولتی‌ها دارم این است که خودشان کاری نکنند که مردم ناراحت شوند. الان می‌گویند در بعضی شهرستان‌ها قیمت‌های برق و آب را چند برابر کرده‌اند. البته من به وزیر تلفن کردم و نامه نوشتم، ولی جوابی نگرفتم.

کد خبر 118409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز