جمعه ۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه اولین هفته مهر ماه به امامت حجت الاسلام صدیقی در دانشگاه تهران برگزار شد.

نماز جمعه

 به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: سوزاندن قرآن حلقه‌ای از یک مجموعه طراحی شده بود که از سلمان‌ رشدی و بلکه پیش از آن از جنگ تحمیلی به عنوان حرکتی در مقابله با دین و حکومتی دینی شکل گرفته بود. سلمان رشدی هم یک شخص نبود، بلکه یک جریان بود و امام با آن حکم تاریخی دنیا را تکان داد.

 وی با یادآوری انتشار کاریکاتورهایی در اهانت به پیامبر اسلام(ص) و هتک حرمت قرآن این موارد را حلقه‌های طراحی شده علیه حکومت دینی عنوان و خاطرنشان کرد: این حرکت‌ها حماقت، رذالت و خباثت دشمنان را نشان می‌دهد و آن‌ها با این کار زوال خود را تسریع می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد:‌ قاعدتا آن‌ها می‌خواستند جهان اسلام را بسنجند و دیدیم که غیرت مسلمانان مشتعل شد، مخصوصا ملت غیور و قهرمان ایران در محکومیت این حرکت سنگ تمام گذاشتند و آن را از یاد نمی‌برند. مردم ما همچنان شعله کینه در برابر قرآن سوزی و دین ستیزی را در دل خواهند داشت تا دشمنان را به سزای‌شان برسانند.

 امام جمعه موقت تهران از یاد بردن مساله فلسطین و ظلم‌ اسرائیل غاصب به مردم مظلوم این کشور را از دیگر اهداف هتک حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: آن‌ها هر روز مساله‌ای را مطرح می‌کنند تا مردم مساله فلسطین که دل‌های همه را جریحه‌دار کرده فراموش کنند و این مساله تحت الشعاع قرار گیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات ‌مقام معظم رهبری اشاره کرد که فوری‌ترین مساله جهان اسلام را پاکستان دانستند و افزود: البته ملت شریف ایران و دولت اسلامی همت بلندی در این باره مبذول داشتند و کمک‌های فراوانی کرده‌اند که جای تقدیر دارند اما ابعاد فاجعه وسیع‌تر از آن است که با این کمک‌ها مشکل حل شود؛ لذا انتظار می‌رود مانند تمام عرصه‌هایی که شما ملت سرافراز حماسه آفریدید در این عرصه هم در خط مقدم جبهه فاتح باشید.

 وی هم‌چنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان و همچنین بسیجیان یادآور شد: به گفته ایشان مساله‌ اساسی در این فضا حفظ وحدت است اما وحدت عملی. ایشان همچنین گفتند که کسانی که ایجاد شکاف و یاس می‌کنند و حرکت بالنده و جهشی نظام اسلامی را در همه‌ بحران‌ها و حتی در متن فتنه و بعد از آن نادیده می‌گیرند و می‌گویند که این انقلاب به پایان رسیده خودشان به پایان رسیده‌اند.

 صدیقی ادامه داد: این‌که انقلاب به پایان رسیده است، حرفی است که جبهه ملی ونهضت آزادی هم می‌زدند و امام در مقابل می‌گفتند کسانی که می‌گویند انقلاب به بن‌بست رسیده خودشان به بن‌بست رسیده‌اند؛ لذا ‌انتظار می‌رود کسانی که این توقع از آن‌ها نیست این حرف‌ها را نزنند و بدانند که رمز وحدت ما داشتن قطب واحد و نقطه‌ مرکزی ولایت و امامت است که جوهره‌ دین ماست.

 وی با گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس این ایام را یادآور اعجاز دین و ولایت در کشور خواند و گفت: در آن زمان همه‌ جهان در یک طرف و با اصول علمی مطمئن بود که در مدت کمی این جرقه خاموش می‌شود اما به فضل الهی علی‌رغم نداشتن آمادگی رزمی کافی، تاسیس سپاه در کنار تجارب ارتش راه نویی را در تاریخ رقم زد که فرمول‌های علمی الحاد غرب و شرق را در هم ریخت و راه ظهور امام زمان(عج) را هموار کرد.

 وی با اشاره به خدمات بسیج تصریح کرد: امروز هم نیروهای بسیج در دانشگاه‌ها و عرصه‌های علمی، خدماتی و مهاجرت به روستاها پیشتاز هستند و این نشان می‌دهد این راه همان‌طور که در جبهه نظامی حماسه آفرید در جبهه فناوری‌های علمی و صنعتی و در راه کمک‌رسانی به مردم هم محیرالعقول است.

 وی با اشاره به سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور در سازمان ملل نیز گفت: ایشان توانستند پیام ملت قهرمان، رهبری عظیم‌الشان و پیام عزت و ظلم‌ستیزی، در برابر باج‌گیرها ایستادن و تسلیم نشدن مساله‌ هسته‌ای و به محاکمه کشاندن رژیم آمریکا حتی در مساله‌ یازده سپتامبر را به مردم جهان برسانند و ما این را متعلق به شخص رییس‌جمهور نمی‌بینیم بلکه این تفضلاتی است که خدا به ملت عطا کرده و 30 سال جهاد شهادت و مقاومت ملت ما به دوره‌هایی منجر می‌شود که جهش‌های بعدی چشم‌گیرتر و معجزه‌آساتر خواهد بود.

 امام جمعه موقت تهران، عناد و دشمنی منافقین، غربی‌ها، کفار و ملحدین را نسبت به ولایت فقیه ـ که حاکمیت خدا و عدالت است ـ ریشه در بغض و کینه ابولهب، ابوجهل و ابوسفیان با پیامبر(ص) عنوان کرد.

 ‌حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله بهجت معتقد بودند دجال همان غرب است؛ این موجود بی‌رحم غدار فریبکار با حق، حقیقت وعدالت، عناد آشتی‌ناپذیر دارد. آن‌ها با قرآن نور آسمان، پیامبر(ص) و راه نویی که بشر را نجات می‌دهد ،عناد دارند و هرکس در این عرصه در حفظ و نشر عدالت و حقیقت موثرتر باشد، عناد آن‌ها هم نسبت به او بیشتر است.

 وی با توصیه نمازگزاران به تقوا گفت:‌ تقوا شالوده و پایه‌ای است و هر کسی بر مبنای تقوا برنامه‌های زندگی‌اش را استوار کند، این بنا هرگز فرو نمی‌ریزد و بنای مستحکم و ماندگاری خواهد بود. اما اگر کسی بخواهد با بی‌تقوایی زندگی کند برابر جهنم است و هر لحظه در معرض سقوط و افتادن در ورطه ذلت و گرفتاری خواهد بود.

 وی تقوا را طاعت بلاعصیان، ذکر بلانسیان، علم بدون جهل و عمل مقبول غیر مردود عنوان کرد.

 امام جمعه موقت تهران ادامه داد:‌ بعضی‌ها اعتقاداتی به خدا دارند، در سختی‌ها و مشکلات که پرده‌ها کنار می‌رود آن اعتقاد ذهنی به شهود و یقین مبدل می‌شود. در جبهه‌های جنگ، در نشستن کنار بستر عزیزی، در جایی‌ها که آبرو و عرض فرد در معرض خطراست؛ در این جاها دل بشر نرم می‌شود و به خدا قول می‌دهد که دیگر معصیت نخواهم کرد ولی به محض عبور از این پیچ خطرناک انسان دوباره دچار غفلت می‌شود، فریب شیطان را می‌خورد و خرمن سعادتش را به خاکستر تبدیل می‌کند. این تقوا نیست.

 وی تاکید کرد: تقوا یک ملکه، نوعی پاکی است که انسان در وجود خود نوعی ارتباط، وابستگی، اتکا و نور الهی را می‌یابد که هرگز در برابر شیاطین درون و بیرون خم نمی‌کند، همواره با خداست و خدا را برخود ناظر می‌بیند. این حالت تقواست.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:‌ کسانی که با ریاضت‌ها خودشان را ساخته‌اند گاهی در یک ماه با یک خرما زندگی می‌کنند؛ اگر این‌ها به جای این ریاضت‌های غیرشرعی در مسیر شریعت قرار بگیرند، زیر پرچم ولایت باشند و سگ درون را مهار کنند بر هم درندگان بیرونی مسلط می‌شوند و خداوند عالم را برای این‌ها رام می‌کند.

 صدیقی ادامه داد: می‌شود به گونه‌ای بود که تولیدات ماورایی وجود انسان و تجلیات بعد ملکوتی و برزخی انسان بعد ملکی را اداره کند. ما به بیرون وابسته‌ایم؛ لذا درون ما راکد است اما کسانی که به درون‌سازی و برون‌گرایی در چارچوب شرع می‌پردازند به کراماتی دست می‌یابند که برای امثال من قابل تصور نیست.

 وی وضو گرفتن را دارای صورت ملکوتی توصیف کرد و با تاکید بر لزوم تامل بر فلسفه وضو گفت:‌ وضو فی نفسه کلید است و صرفا یک امر ظاهری نیست؛ بلکه نوعی درون‌سازی و انقلاب است که انسان نفس آلوده و جوارح در گناه آلود خود را با نیت نزدیک شدن به خدا پاک می‌کند.

کد خبر 116743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز