همشهری آنلاین: وزیر کار و امور اجتماعی گفت: تدوین نظام ملی مهارت کشور بزودی پایان می‌یابد.

عبدالرضا شیخ الاسلامی

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت کار و امور اجتماعی، 'عبدالرضا شیخ الاسلامی' در گردهمایی مدیران ستادی و اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: تنها راه غلبه بر معضل بیکاری توانمندسازی نیروی انسانی است و در این روند اهتمام به امر ایجاد سازمان ملی مهارت راهگشا خواهد بود.

وزیر کار با تاکید بر نقش آموزش‌های مهارتی در اشتغال به کار جویندگان کار، اظهار داشت: با توجه به محدودیت فرصت‌های شغلی و با هدف تعادل در بازار کار باید نهادهای مناسب برای ارائه آموزش‌های مهارتی به فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت و جویندگان کار توسعه یابند.

وی افزود: ایجاد بستر ارائه این آموزش‌ها از وظایف اصلی وزارت کار است زیرا برای فائق آمدن بر مشکل بیکاری و تحقق اهداف سند چشم انداز در سال 1404، راهی جز توسعه آموزش‌های مهارتی و فراگیر کردن آن در کشور نیست.

شیخ الاسلامی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب با بیان این مطلب که کشور علاوه بر نیاز به علم به سرپنجه کارآمد هم نیازمند است بر اهمیت مهارت آموزی تاکید کرده‌اند.

وی افزود: تولید ثروت فقط از طریق علم آموزی ممکن نیست بلکه این مهارت است که می تواند علم را به مرحله تولید ثروت برساند.

شیخ‌الاسلامی اظهار داشت: با وجود 3.5 میلیون دانشجوی در حال تحصیل و مساله اشتغال آنها پس از فارغ‌التحصیلی و نداشتن مهارت باید رشته‌های مختلف به گونه‌ای مدون و منسجم برنامه‌ریزی شود تا آموزش‌های مهارتی در این رشته‌ها ارائه شود.

وی افزود: متاسفانه امروزه دانشگاه‌های ما به جنبه نظری بیشتر از مهارت آموزی اهتمام دارند و این یکی از نقایص مهم در حلقه ایجاد فرصت‌های شغلی است.

وزیر کار تصریح کرد: عدم توجه به دانش بدون مهارت باعث ایجاد شرایطی می‌شود که ناپایدار است و براساس مفاهیم اسلامی و آیات و روایات از علمی که نافع نیست باید دوری کرد.

وی افزود: البته نمی‌توان نقش دولت را در هموار کردن مسیر مهارت آموزی نادیده گرفت و ما بعنوان مسوول و متولی امر باید هرچه سریع‌تر نسبت به پیاده کردن نظام ملی مهارت اقدام کرده و پس از طی مراحل قانونی آن را به مرحله اجرا در آوریم.

وی افزود: تمام فناوری‌ها و پیشرفت‌های علمی کشور مانند نانو و بیوتکنولوژی باید از طریق مهارت آموزی به حوزه زندگی مردم ورود پیدا کنند چرا که در غیر این صورت فقط در حوزه تحقیق باقی مانده و نمی‌تواند رفع کننده مشکلات باشد.

وزیر کار گفت: براساس مطالعات و تجارب مختلف فاصله بین دانشگاه و نیازهای جامعه از طریق آموزش‌های مهارتی از بین خواهد رفت و باید با فرهنگ سازی در زمینه مهارت و فراهم آوردن بستر آموزش زمینه مشارکت جامعه را در آموزش‌های مهارتی افزایش داد.

وی تصریح کرد امروز جهادی بالاتر از مهارت‌آموزی نیست و کسانی که در این فرآیند به هر دلیلی مانع تراشی می‌کنند بزرگترین خیانت را به ملت روا می‌دارند و مسوولان وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای باید برای تحقق نظام ملی مهارت هم‌فکری کرده و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها استقرار این نظام را سرعت بخشند.

وی اظهار داشت: باید راه رسیدن به اهداف بلند انقلاب و نظام را با تلاش هموار نماییم و بدانیم که موضوع آموزش‌های مهارتی یکی از اقدامات بنیادین برای تحقق اهداف توسعه و تعالی کشور است که وظیفه اصلی آن برعهده ما است.

وزیر کار افزود: تا دو ماه کار تدوین نظام ملی مهارت در مجموعه وزارت کار به اتمام می‌رسد و برای نهایی شدن به مجلس ارسال می‌شود.

کد خبر 118350
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز