همشهری آنلاین: چهار عضو جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شدند.

un

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، بر اساس آئین نامه سازمان ملل متحد، انتخاب اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت بر اساس سهمیه‌های مناطق جغرافیایی صورت می‌گیرد.

در این انتخابات از حوزه جغرافیایی آفریقا فقط کشور آفریقای جنوبی نامزد شده بود که با 182 رای وارد شورای امنیت شد. از حوزه جغرافیایی آسیا نیز فقط هند نامزد بود که با 187 رای برای دو سال عضو غیر دائم شورای امنیت شد.

در حوزه جغرافیایی آمریکای لاتین و کارائیب هم تنها نامزد، کشور کلمبیا بود که با 186 رای وارد شورای امنیت شد.

اما در حوزه اروپای غربی و سایرین برای دو کرسی، سه کشور آلمان، کانادا و پرتغال نامزد بودند که آلمان با 128 رای وارد شورای امنیت شد.

ولی از آنجا که هر کشور داوطلب باید 127 رای را کسب می کرد، کانادا و پرتغال نتوانستند دو سوم رای مجمع عمومی را کسب کنند. انتخاب پنجمین کرسی هم به نشست عصر سه شنبه موکول شد.

ترکیه ، اتریش, اوگاندا، مکزیک و ژاپن، دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت هستند که تا پایان سال جاری میلادی باید جای خود را به دیگر کشورها بدهند.

دیگر پنج عضو غیر دائم نیز برزیل، لبنان، گابن، بوسنی و هرزگوین و نیجریه هستند که دوره آنها سال آینده میلادی پایان می یابد.

شورای امنیت سازمان ملل دارای 15 عضو است و اگرچه طبق آئین نامه داخلی سازمان ملل، کشورها از حوزه های جغرافیایی انتخاب می شوند ولی همواره رایزنی های پشت پرده پنج عضو دائم برای انتخاب پنج عضو غیر دائم در این زمینه تعیین کننده بوده است.

کد خبر 118268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز