گروه بورس: کارشناسان معتقدند، دلیل نزول شاخص‌های بورس، ایجاد یک جو روانی منفی در بازار و همچنین رشد قیمت ارز و طلا در روز‌های گذشته است اما پیش‌بینی می‌شود این شرایط ظرف روز‌های آینده به پایان برسد و دنباله‌دار نباشد.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران دیروز برای سومین روز متوالی با نزول سنگینی مواجه شد و هر چند عمده‌ترین دلیل نزول شاخص در طول این 3 روز، کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران است که وزن زیادی روی شاخص بورس دارند اما این شرایط سهامداران بورس را نگران کرده است.

برخی فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت برخی کالا‌ها در کنار افزایش قیمت دلار و طلا جو روانی منفی در اقتصاد ایجاد کرده که بخشی از این جو روانی نصیب بورس تهران شده و همچنین بخشی از نقدینگی را به سوی خود جلب کرده است.کارشناسان می‌گویند: در طول چند روز گذشته اتفاق خاصی برای سودآوری شرکت‌ها رخ نداده و هنوز هم سهام بسیاری از شرکت‌ها به لحاظ بنیادی ارزشمند هستند.

در همین رابطه محمد رضا رهبر کارشناس ارشد بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در این باره به همشهری گفت: دلایل متعددی در روند نزولی شاخص‌ها مؤثر بوده است اما به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت برخی از کالاها و همچنین روند صعودی بهای دلار باعث ایجاد فضای روانی جدیدی برای بازار شده است ضمن اینکه برخی از سهامداران پس از کسب سود‌های مورد نظر در حال فروش سهام برخی از شرکت‌ها هستند در نتیجه قیمت سهام شرکت‌ها در ادامه این فرایند پس از یک دوره صعودی در حال تعدیل است.

وی با بیان اینکه امکان پیش‌بینی شرایط آینده وجود ندارد، گفت: هنوز هم سهم بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد که به‌لحاظ بنیادی باارزش هستند، مانند شرکت‌های گروه معادن و فلزات و شرکت‌های خودرو ساز که ممکن است سهام این شرکت‌ها در روز‌های آینده با رشد مواجه شود و فضای بازار را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه روند نزولی بورس موقتی است تاکید کرد: به‌نظر نمی‌رسد نزول شاخص‌های بورس در طول روز‌های آینده ادامه پیدا کندو دنباله دار باشد؛ ضمن اینکه قرار است ظرف روز‌های آینده سهام شرکت‌های جدیدی وارد بازار شود که این موضوع می‌تواند جو بازار را مثبت کند. به گفته وی، هنوز هم بورس سود آور است و این موضوع می‌تواند نقدینگی‌های رانده شده را به بورس تهران بازگرداند.

شرایط نیمه دوم سال متفاوت است

در همین رابطه عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به جدی شدن هدفمندکردن یارانه‌ها و نامشخص بودن ابعاد این قانون، ابهاماتی در بازار سرمایه وجود دارد که بازار را با سردرگمی مواجه کرده است. وی ادامه داد: علاوه بر اجرایی شدن هدفمندکردن یارانه‌ها، به‌صورت سنتی نیمه دوم سال استراتژی‌ خاص خود را داشته و حال و هوای نیمه اول را ندارد زیرا سهامداران علاقه‌مند هستند که در نیمه دوم نقدینگی بیشتری داشته باشند.

ثابت از دیگر عوامل کاهش شاخص‌های بورس را مطرح شدن بازارهای موازی از جمله سکه و طلا دانست و اظهار کرد: افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر نگاه‌ها را به سمت این دو بازار جلب کرده است که البته این موضوع کوتاه مدت است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر به‌دلیل اجرا نشدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گزارش 6 ماه اکثر شرکت‌ها منتشر نشده و مشخص نیست گزارش‌ها و پیش‌بینی‌ها به چه سمتی است. این کارگزار بورس ضمن بیان اینکه در حال حاضر نگرانی خاصی در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: بخشی از منفی شدن بازار به‌دلیل پیش داوری و گمانه‌زنی فعالان بازار است.

از سوی دیگر چون درحال حاضر شرکت‌هایی مانند مپنا، صدرا و حفاری شمال، راهبر بازار هستند بازار را با خود همراه می‌کنند.
این فعال بازار سرمایه معتقد است: اراده دولت در این است که بازارهای موازی را کور کرده و بازار سرمایه را تقویت کند زیرا بورس از تورم جلوگیری کرده و نقدینگی سرگردان جامعه را جمع‌آوری می‌کند.

کد خبر 118245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز