گروه حوادث: پاساژهایی با 2 در، بهترین مکان برای فرار کلاهبردار حرفه‌ای بود.

متهم کلاهبردار

این مرد بعد از سفارش کالا به فروشگاه‌های لوازم خانگی و تحویل بخشی از اجناس به بهانه انجام کاری وارد این پاساژها می‌شد و از در پشتی فرار می‌کرد اما هنگام اجرای آخرین نقشه‌اش، خبر نداشت که صاحب مغازه در تعقیب اوست.

صبح 4 مهرماه امسال ماموران کلانتری 134 شهرک غرب در جریان دستگیری مرد کلاهبرداری مقابل یک مجتمع تجاری در میدان کاج قرار گرفتند و راهی محل شدند. به محض حضور پلیس در محل، مرد جوانی که ادعا می‌کرد صاحب یک فروشگاه لوازم صوتی و تصویری است، نزد ماموران رفت و مدعی شد جوانی که توسط او و مردم دستگیر شده، قصد کلاهبرداری از او را داشته است. لحظاتی بعد شاکی و متهم برای تحقیقات بیشتر به کلانتری انتقال یافتند و آنجا بود که راز کلاهبردار سابقه‌دار فاش شد.

فروشنده زیرک

صاحب فروشگاه لوازم صوتی و تصویری به ماموران گفت: صبح امروز، این مرد با تلفن مغازه‌ام تماس گرفت و خود را جراح قلب مشهور ایرانی که همه او را می‌شناسند، معرفی کرد. او گفت قصد خرید 3 دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی را دارد و بعد از دریافت سفارش، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. من هم با گرفتن نشانی او، ال‌سی‌دی‌ها را توسط پیک مغازه به نشانی مورد نظر فرستادم و از راننده خواستم بعد از دریافت هزینه آن، به مغازه برگردد.

شاکی ادامه داد: از آنجا که به ماجرا مشکوک بودم، خودم هم سوار ماشین شدم و پشت سر پیک مغازه به راه افتادم. وقتی وانت مغازه به محل رسید، از دور نحوه تحویل ال‌سی‌دی‌ها را تماشا می‌کردم و دیدم که مرد خریدار بعد از انتقال2 دستگاه ال‌سی‌دی، سوار وانت مغازه شد و همراه پیک به راه افتاد. هنوز یکی از ال‌سی‌دی‌ها پشت وانت بود و من هم دوباره به تعقیب آنها پرداختم.

لحظاتی بعد وقتی وانت مغازه به مقابل یک پاساژ رسید، توقف کرد و خریدار از ماشین پیاده شد. در آن لحظه به تعقیب او ادامه دادم و دیدم که وی بعد از اینکه از در شمالی وارد مجتمع شد، قصد داشت از در جنوبی خارج شود. همانجا بود که فهمیدم این مرد کلاهبردار است و به طرفش رفتم و با کمک مردم او را دستگیر کردیم.

کلاهبردار حرفه‌ای

اظهارات شاکی در حالی بیان می‌شد که بررسی سوابق مرد دستگیرشده، نشان می‌داد که وی یک کلاهبردار حرفه‌ای است که از سال 70 تا حالا بیش از 11 بار به اتهام کلاهبرداری، جعل، استفاده از اسناد مجعول و حمل موادمخدر دستگیر و روانه زندان شده است. بنابراین به دستور بازپرس پرونده، وی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و بازجویی از او ادامه پیدا کرد.

نقشه تمام‌عیار

متهم در تشریح نقشه‌اش برای کلاهبرداری از فروشنده‌ها گفت: ابتدا آپارتمان‌هایی را که برای فروش یا اجاره در روزنامه‌ها آگهی شده بود، شناسایی می‌کردم. بعد با معرفی خود به‌عنوان جراح قلب به آنجا می‌رفتم و درحالی‌که وانمود می‌کردم برای خرید یا اجاره، قصد دیدن و بررسی آپارتمان مورد نظر را دارم، با سرایدار ساختمان طرح دوستی می‌ریختم.

روز بعد با فروشگاه‌هایی که از قبل آنها را شناسایی کرده بودم، تماس می‌گرفتم و بعد از سفارش خرید کالا، نشانی ساختمان موردنظر را برای تحویل کالا به صاحب مغازه می‌دادم و می‌گفتم که پول اجناس خریداری‌شده را بعد از تحویل آنها پرداخت می‌کنم. وقتی پیک مغازه به مقابل ساختمان می‌رسید، مقداری از اجناس را به داخل ساختمان می‌بردم و به سرایدار آنجا تحویل می‌دادم.

سرایدار که قبلا با من آشنا شده بود و تصور می‌کرد من یک جراح قلبم که به‌زودی در این ساختمان ساکن خواهم شد، قبول می‌کرد که اجناس را به‌صورت امانت نگهداری کند. پس از آن رو به پیک مغازه می‌کردم و می‌گفتم که بقیه اجناس را باید به مطبم ببریم و سوار ماشین می‌شدم و همراه هم به راه می‌افتادیم.

در بین راه به بهانه اینکه قصد فروش تعدادی سکه را دارم از راننده می‌خواستم مقابل پاساژی که از قبل آن را شناسایی کرده بودم توقف کند. از آنجا که این پاساژها دارای 2 در بودند، از یک در وارد می‌شدم و بعد از خروج از در دیگر، با تاکسی یا موتور کرایه‌ای، خودم را به ساختمانی که اجناس در آنجا بود می‌رساندم. بعد از تحویل گرفتن این اجناس و دادن انعام به سرایدار، آنها را به مخفیگاهم می‌بردم و نقشه‌ام را از سر می‌گرفتم.

سرهنگ مهرداد یگانه، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهم بعد از اجرای نقشه‌اش، اجناس سرقتی را از طریق آگهی روزنامه به فروش می‌رساند و از این طریق پول زیادی به جیب می‌زد. وی ادامه داد: بعد از دستگیری این مرد، مشخص شد که وی از افراد زیادی با این شگرد کلاهبرداری و سرقت کرده که پرونده‌های آنها در مراجع قضایی در حال رسیدگی بود.

شاکیان بیایند

سرهنگ یگانه با اشاره به اینکه تا‌کنون ده‌ها نفر از متهم شکایت کرده‌اند، افزود: متهم علاوه بر پزشک جراح قلب، خود را مهندس یا تاجر نیز جا می‌زده و به همین دلیل از تمامی فروشندگانی که فریب وی را خورده‌اند، درخواست می‌شود برای طرح شکایت از او به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران یا شعبه چهارم بازپرسی در دادسرای ناحیه 2 مراجعه کنند.

کد خبر 118166

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز