همشهری آنلاین: نشست خبری دومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران، دوشنبه، 19 مهرماه، با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و قائم‌مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری دومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران با حضور حجت‌الاسلام «حمید محمدی»، قائم‌مقام قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدحسین یادگاری»، رئیس جهاد دانشگاهی، «مهدی فیض»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و «عیسی علیزاده» دبیر دومین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران و رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، صبح امروز، دوشنبه، 19 مهرماه در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام حمید محمدی ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: مطالعه و انجام فعالیت‌های پژوهشی قرآنی می‌تواند نقطه عطف تحولات بینشی و نگرشی دانشجویان کشور باشد و این‌که به مناسبت جشنواره ملی مطالعات قرآنی، زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان انس بیشتری با فعالیت‌های قرآنی داشته باشند، امر بسیار نیک و پسندیده‌ای است.

وی افزود: امروزه به دلیل اشتغالات زیاد دانشجویان و وجود فضاهای متعدد مجازی، فرصت مطالعات قرآنی برای دانشجویان بسیار محدود و تنگ شده است و این جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به منابع غنی اسلامی و همچنین تقویت انگیزه‌های دینی و ارتقاء سطح شناخت دینی در میان دانشجویان باشد.

قائم‌مقام قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه به خصوص در میان قشر دانشجو مستلزم تعمیق ایمان به قرآن کریم است، گفت: بدین منظور لازم است فضاهای تبلیغی و ترویجی مناسبی برای نیل به این هدف فراهم و گسترش یابد.

محمدی با تأکید بر این‌که رسیدن به رفتار قرآنی هدف نهایی از تمام فعالیت‌های قرآنی است، اظهار کرد: همان‌طور که روش‌های قرائت قرآن بررسی می‌شود، روش‌های عمل به قرآن نیز باید پیگیری شود و عمل به قرآن موجب رسیدن به سعادت است.

وی با اشاره به این‌که کتاب «منشور عقاید امامیه» که از تألیفات آیت‌الله جعفر سبحانی است، به عنوان منبع مطالعاتی این جشنواره درنظر گرفته شده، گفت: در این کتاب یکصد و پنجاه اصل از اصول اساسی عقاید امامیه بیان شده و آشنایی و مطالعه این کتاب توسط دانشجویان می‌تواند در آشنایی با اصول عقاید شیعه بسیار روشن‌گر باشد.

در ادامه این نشست، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که اعتقاد راسخ به قرآن کریم، اساس نظام جمهوری اسلامی است و پایه‌گذاری جمهوری اسلامی توسط حضرت امام خمینی(ره) نیز بر مبنای اندیشه‌های قرآنی بوده است، گفت: جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان ایران از ظرفیت تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی و قرآنی استفاده کرده و نهادهایی از جمله سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن و مراکز آموزش عالی کشور، این جشنواره را برگزار می‌کند.

در ادامه مهدی فیض، با بیان این‌که باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه و به ویژه در میان دانشجویان گسترش یابد، گفت: متأسفانه ورود عقاید انحرافی و عرفان‌های انحرافی در میان دانشجویان، ضرورت پرداختن به اندیشه‌های ناب قرآنی و گسترش آن‌ها را آشکارتر می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر دانشجویان ما با فضای فرهنگ قرآنی آشنا شوند و در این فضا رشد یابند، بعدها در هر جایگاه و مسئولیتی از جامعه که قرار بگیرند، بر اساس اندیشه‌ها و آموزه‌های ناب قرآنی فعالیت خواهند کرد.

فیض با اشاره به ایجاد کانون‌های قرآنی بین‌رشته‌ای توسط جهاد دانشگاهی، گفت: در تلاش هستیم تا این کانون‌ها را با موضوعاتی همچون «قرآن و سلامت»، «قرآن و جامعه‌شناسی» و «قرآن و فلسفه تاریخ» تبدیل به پژوهشکده کنیم و در بلند مدت نیز دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، عیسی علیزاده، با بیان این‌که سیاست‌گذاری این جشنواره از اردیبهشت‌ماه آغاز شد، اظهار کرد: اولین دوره جشنواره تنها در حوزه دانشجویان برگزار شد، ولی امسال علاوه بر مشارکت دانشجویان و پیش‌بینی بخش دانشجویی، برنامه‌های متنوع دیگری از جمله برگزاری نشست‌های علمی، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، مسابقات پیامکی برگزار خواهد شد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این جشنواره، برگزاری 30 نشست 10 دقیقه‌ای توسط آیت‌الله سبحانی و شاگردان ایشان است که این نشست‌ها از طریق رادیو و تلویزیون نیز پخش خواهد شد. همچنین با روزنامه همشهری تفاهمی ایجاد شده تا خلاصه‌هایی از کتاب «منشور عقاید امامیه» را منتشر کنند.

علیزاده با بیان این‌که 18 آذرماه زمان برگزاری آزمون کتبی دانشجویی این جشنواره است، عنوان کرد: دانشجویان شرکت‌کننده از هر وزارتخانه اعم از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مراکز آموزش عالی دیگر در سبد جداگانه‌ای قرار می‌گیرند و از هر 500 شرکت‌کننده در هر سبد، 1 کمک هزینه حج عمره، 2 کمک هزینه عتبات عالیات و 3 کمک هزینه مشهد مقدس به عنوان جایزه درنظر گرفته شده است.

 

کد خبر 118147
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز