شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: توت‌ها مثل توت فرنگی، توت سیاه و توت سفید، همگی به بازیافت پروتئین‌های سمی که با ضعف حافظه ناشی از بالا رفتن سن و پیری در ارتباط هستند، کمک می‌کنند و در مورد سایر ناتوانی‌های ذهنی نیز مفید هستند.

انواع توت

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، شیبو پولوس متخصص تغذیه، در مقاله‌ای که در نشریه «تریس ـ نوتریشن» به چاپ رسیده خاطرنشان کرد: یک فاکتور دخیل در فرایند پیری با کاهش مداوم توانایی بدن در حفاظت از خود در برابر التهاب و آسیب‌های اکسیدیته مرتبط است.

این افت توانایی موجب می‌شود که افراد با بالا رفتن سن مستعد ابتلا به بیماری‌های مغزی تحلیل برنده، بیماری قلبی، سرطان و سایر اختلالات ناشی از پیری شوند.

پولوس می‌گوید: خبر خوش این است که ترکیبات طبیعی موسوم به «پلی فنولیک‌ها» موجود در میوه‌ها، سبزی‌ها و خشکبار دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که ممکن است از بدن در برابر این افت تدریجی ناشی از پیری محافظت کنند.

متخصصان تاکید دارند که توت‌ها و احتمالا مغز گردو در مغز، یک مکانیسم طبیعی را فعال می‌کنند که در اصطلاح «پاکسازی خانه» نامیده می‌شود.

این مکانیسم نقش بازیافت و پاکسازی زباله‌های بیوشیمی را در مغز ایفا می‌کند. در واقع سلول‌هایی موسوم به «میکروگلیا»، خانه دارهایی هستند که مغز را به خوبی از مواد سمی پاکسازی می‌کنند، اما با افزایش سن این سلول‌ها نمی‌توانند کار خود را درست انجام دهند، در حالی که مصرف توت‌ها می‌تواند سلول‌های خانه‌دار را دوباره فعال سازد و در نتیجه نظافت مغز را امکان پذیر سازد.

 

کد خبر 117886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز