گروه بین‌الملل:‌ درحالی‌که دولت پاکستان همچنان گذرگاه اصلی خود را به روی محموله‌های تدارکاتی نیروهای ائتلاف خارجی حاضر در افغانستان بسته است روز گذشته بار دیگر تانکرهای سوخت ناتو هدف حمله شبه‌نظامیان این کشور قرار گرفت.

دروازه عبوری

مقام‌های دولت پاکستان اعلام کردند که حمله روز گذشته به یک تانکر سوخت در نزدیکی مرز شمال‌غربی این کشور صورت گرفته است. گفته می‌شود که این تانکر کنار بیش از 100 کامیون دیگر متوقف بود که بمب کوچک کارگذاشته‌ شده زیر آن منفجر شد. از هفته گذشته که عملیات بالگردهای ناتو باعث کشته شدن 3 نظامی پاکستان شد این برای چهارمین بار است که کاروان‌های حامل تدارکات نیروهای ناتو در افغانستان هدف حمله قرار می‌گیرند.

دولت پاکستان در واکنش به عملیات نیروهای ناتو در خاک این کشور گذرگاه مرزی تورخم را بسته است و هنوز نشانه‌ای از بازگشایی مجدد آن روی کامیون‌ها و تانکرهای حامل تدارکات برای نیروهای خارجی حاضر در افغانستان دیده نمی‌شود. نزدیک به 80 درصد مایحتاج نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان از طریق پاکستان منتقل می‌شود. هرچند آمریکا و ناتو به‌دنبال مسیرهای جایگزین برای این منظور هستند اما عبور از خاک پاکستان همچنان ارزان‌ترین مسیر ممکن به حساب می‌آید.

به همین خاطر آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو روز گذشته تلاش کرد با ابراز تأسف از مرگ نظامیان پاکستانی، مقام‌های این کشور را برای بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی تورخم قانع کند. راسموسن روز گذشته پس از دیدار با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در بروکسل گفت: به‌دلیل کشته شدن این سه سرباز پاکستانی در حملات ناتو تأسف عمیق خود را اعلام می‌کنم. امیدوارم که هرچه زودتر پاکستان گذرگاهی را که اخیرا بسته است، بازگشایی کند.

وی تاکید کرد: کشته شدن 3سرباز پاکستانی طی این حمله اخیر ناتو نشان می‌دهد که باید هماهنگی بیشتری میان ناتو و ارتش پاکستان ایجاد شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار اعتراض دولت اسلام آباد را به حملات ناتو درون خاک پاکستان به دبیر کل این سازمان اعلام کرده است. شاه محمود قریشی تاکید کرد: زمانی این گذرگاه باز خواهد شد که خشم مردم و دولت پاکستان در مورد حملات ناتو کاهش و اوضاع امنیتی این منطقه بهبود یابد.

وی گفت: تا زمانی که دولت و مردم پاکستان خشمگین هستند و همچنین تدابیر امنیتی در این گذرگاه به‌طور کامل ایجاد نشود نمی‌توانیم این گذرگاه را بازگشایی کنیم.این در حالی است که شبه نظامیان طالبان به تازگی با قبول مسئولیت حمله به کاروان‌های تدارکاتی ناتو اعلام کردند این حملات به تلافی عملیات هواپیماهای بدون سرنشین ‌آمریکا در مناطق مرزی پاکستان صورت می‌گیرد.

درحالی‌که دولت پاکستان از عملیات غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک این کشور خشمگین به‌نظر می‌رسد اکنون گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای درباره احتمال ورود نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان به‌صورت گسترده‌تر وجود دارد. روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی در مطلبی کوتاه از انتقال نیروهای آمریکایی از افغانستان به پاکستان خبر داده بود که بدون شک تنش در روابط اسلام آباد و واشنگتن را بیشتر خواهد کرد. مقام‌های دولت آمریکا اسلام‌آباد را به کم‌کاری در مبارزه با شبه نظامیان متهم می‌کنند و به همین خاطر در ماه‌های اخیر عملیات خود در مناطق مرزی این کشور را به‌ویژه با هواپیماهای بدون سرنشین به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند.

روز گذشته هم یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان شمالی یک خانه را با 2 موشک هدف حمله قرار داد. مقام‌های واشنگتن اعلام کرده‌اند که در این عملیات حداقل 8 شبه‌نظامی کشته شده‌اند که چند نفر از آنها تبعه آلمان بوده‌اند. طی ماه گذشته حداقل ۲۶ حمله از این نوع در همین منطقه صورت گرفته است.

مقام‌های آمریکا مدعی هستند در این حملات که تحت نظر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) صورت می‌گیرد تعدادی از رهبران ارشد شبه‌نظامیان پاکستان کشته شده‌اند. برخی افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به هدف‌هایی در داخل خاک پاکستان را با گزارش‌های اخیر درباره توطئه احتمالی شبکه القاعده برای اجرای عملیات در چند شهر اروپایی مرتبط می‌دانند.

این در حالی است که کشته شدن صدها غیرنظامی در عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا باعث خشم شدید مردم این کشور شده است و به‌نظر می‌رسد دولت پاکستان با واکنش خود به عملیات اخیر ناتو قصد دارد ایستادگی خود را در مقابل کشورهای غربی نشان دهد. مقام‌های اسلام‌آباد در گذشته با وجود کشتار غیرنظامیان این کشور در حملات آمریکا واکنش چندان سختی در این رابطه نداشتند و به همین خاطر بسیاری عقیده دارند عملیات هواپیماهای بدون‌سرنشین با هماهنگی مقام‌های پاکستانی صورت می‌گیرد.

سفیر پاکستان در واشنگتن هم به‌تازگی اعلام کرده است که به احتمال زیاد گذرگاه مرزی تورخم در کمتر از یک هفته بازگشایی خواهد شد. به‌عقیده بسیاری دولت پاکستان که یکی از متحدان اصلی آمریکا به حساب می‌آید، در تلاش است با نشان‌دادن واکنش ظاهری خود در مقابل کشورهای غربی، خشم افکار عمومی مردم این کشور علیه آمریکا را کاهش دهد تا امکان ادامه همکاری‌های این کشور با آمریکا بار دیگر فراهم شود.

کد خبر 117675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز