تیم ملی جوانان، یک روز بعد از شروع مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 2010 چین، در شرایطی به مصاف جوانان کره‌جنوبی می‌رود که حریف پرافتخارترین تیم در رده فوتبال جوانان است.

فوتبال

سی و ششمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا برگزار می‌شود و کره‌جنوبی با 11 بار قهرمانی، 4نایب قهرمانی، 2 عنوان سومی و یک بار چهارمی آسیا امید نخست قهرمانی این دوره نیز به حساب می‌آید. این در حالی است که مردان علی دوستی در اندیشه جبران ناکامی‌های گذشته هستند؛ ناکامی 34 ساله‌ای که قرار است سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان ایران به آن پایان دهد. علی دوستی که پیش از این به‌عنوان سرمربی تیم نوجوانان، قهرمانی آسیا را در عین ناباوری و در دوره ناکامی‌های تأسف‌بار تیم ملی بزرگسالان به دست آورد، حالا به‌عنوان سرمربی تیم جوانان به موفقیت این تیم فکر می‌کند.

البته تیم ملی جوانان ایران که آخرین بار در سال 2000 در قهرمانی آسیا در تهران توانست عنوان چهارمی را به دست آورد، دیگر موفقیت بزرگی نداشته است. این تیم بعد از عنوان چهارمی، از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2002 محروم شد و در 3 دوره گذشته نیز هیچگاه نتوانسته از گروه خودش هم بالا بیاید.

همین موضوع، در این دوره از مسابقات، تیم جوانان را در گروهD، یعنی گروه مرگ قرار داده است. علی دوستی درباره نخستین مسابقه سخت تیم جوانان مقابل کره‌جنوبی می‌گوید: «ما برای موفقیت در بازی‌ها برنامه‌های فنی خوبی داشتیم. البته می‌دانیم کارمان بسیار سخت است. بازی با کره اهمیت زیادی دارد؛ چرا که پیروزی در آن می‌تواند در ارتقای روحیه بازیکنان تاثیرگذار باشد.» او ادامه می‌دهد: «اصلا نمی‌خواهم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم و به تشریح مشکلاتی که ممکن است برایمان وجود داشته باشد بپردازم و به این حیطه ورود نمی‌کنم. ما می‌خواهیم به همه این مسائل بی‌توجه باشیم؛ چرا که فرصت کمی تا بازی با کره داریم و هیچ وقت نخواسته و نمی‌خواهیم ابر و باد و مه و خورشید را در نتیجه بازی تیم ملی ایران دخیل بدانیم.»

استرالیا بعد از کره‌جنوبی

بعد از تیم جوانان کره‌جنوبی، جوانان استرالیا جدی‌ترین حریف مردان علی دوستی در گروه مرگ به حساب می‌آید. استرالیا در دوره گذشته این مسابقات نایب قهرمان شده و امید بسیاری دارد که در این دوره عنوان بهتری از نایب قهرمانی به دست بیاورد. یمن تیم دیگر گروهD است؛ تیمی ضعیف در رده بزرگسالان که در رده‌های پایه تیم قدرتمندی به حساب می‌آید؛ به‌خصوص در رده نوجوانان و جوانان. گرچه یمن تیم ضعیف گروه محسوب می‌شود، اما سرمربی تیم ملی جوانان چنین نظری ندارد.

علی دوستی می‌گوید: «در جلسه‌ای که با حضور مربیان تیم‌های گروه چهارم برگزار شد، تمام این مربیان به سخت بودن بازی‌ها و دشواری حریفانشان اذعان داشتند. مربی استرالیا از واژه وحشت برای این گروه استفاده کرد و مربی تیم یمن و کره هم‌چنین ادعایی داشتند. شاید همه فکر کنند یمن حریف آسانی باشد اما چنین نیست و آنها هم حریف قدرتمندی برای تیم‌های گروه به شمار می‌آیند.»

نوجوانانی در قامت تیم جوانان

تیم جوانان متشکل از نوجوانانی است که چندی پیش در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در نیجریه شرکت کرده بودند. البته 8 بازیکن نتوانستند نظر علی دوستی را برای حضور در تیم ملی جوانان جلب کنند اما بقیه بازیکنان تیم نوجوانان به علاوه علیرضا بیرانوند، محمدرضا خانزاد، هادی محمدی، بهرام دباغ، محمد عبازاده، یعقوب کریمی، هادی دهقانی، محمدصادق بارانی، علیرضا جهانبخش و مجتبی محبوب مجاز نفراتی هستند که در حال حاضر همراه تیم جوانان در چین به سر می‌برند.

سرمربی تیم جوانان حساسیت زیادی روی تمرکز بازیکنانش دارد و تاکید کرده که ملی‌پوشان جوان با رسانه‌ها مصاحبه نکنند ولی چنین اتفاقی رخ نداده است. پیام صادقیان، کاپیتان تیم ملی جوانان می‌گوید: «در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در گروه سختی قرار گرفته‌ایم، هرچند بچه‌های ایران مرد روزهای سخت هستند. ما برای حضور در این بازی‌ها کاملا آماده‌ایم. تقریبا تمام بازیکنان به هماهنگی قابل‌قبولی رسیده‌اند.

با اردوهای تدارکاتی متعددی که داشتیم، به انسجام بالایی رسیده‌ایم.» او امیدوار است تیم جوانان با قهرمانی در این دوره از مسابقات بتواند سهمیه جام جهانی را به دست بیاورد. صادقیان ادامه می‌دهد: « ما می‌خواهیم از مسابقه‌های قهرمانی آسیا سهمیه جام جهانی جوانان را بگیریم و ان‌شاءالله بتوانیم در این بازی‌ها قهرمان هم بشویم.» اما پیش از فرا رسیدن چنین روزهایی، روز مسابقه با کره‌جنوبی فرا رسیده است؛ «اصلی‌ترین حریف ما در این بازی‌ها کره‌جنوبی است که با این تیم همگروه هستیم، یک فینال زودهنگام را در شروع رقابت‌ها خواهیم دید.»

کد خبر 117447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز