همشهری‌آنلاین: دو شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن و کیاموتورز کره‌جنوبی در حالی چندی پیش از توقف صادرات خود به ایران خبر دادند که بر اساس آخرین آمار منتشر شده در حال حاضر 16 خودروساز خارجی در ایران فعالیت می‌کنند

auto brands

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که هم‌اکنون شرکت‌های پژو، رنو، بنز، نیسان، فولکس‌واگن، هیوندای موتور، سیتروئن، لیفان، سوزوکی‌، مزدا،‌ ایسوزو، مان،‌ اسکانیا، ولوو و کاماز در ایران از طریق شرکای خود محصولاتشان را تولید می‌کنند.

در این بین شرکت پژو فرانسه به عنوان بزرگترین تولیدکننده خارجی فعال در ایران در پنج ماهه امسال بیش از 190 هزار دستگاه از انواع محصولاتش را در ایران از طریق شریکش، ایران خودرو تولید کرد.

تولید دیگر خودروسازی فرانسوی یعنی شرکت رنو نیز در ایران در همین مدت به 16 هزار و 51 دستگاه رسید. رنو هم‌اکنون با ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به صورت مشترک خودرو تندر 90 را تولید می‌کند.

ایران در سال 2009 توانست رتبه دوازدهم را در میان بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص دهد

شرکت بنز نیز که چندی پیش از توقف همکاری‌هایش با ایران خبر داد، در پنج ماهه امسال نزدیک به دو هزار دستگاه خودروی سواری و کامیون در ایران تولید کرده است. بنز نیز با شرکت ایران خودرو و واحد تابعه‌اش یعنی ایران خودرو دیزل همکاری می‌کند.

اما شرکت نیسان ژاپن به عنوان شریک پارس‌خودرو در پنج ماهه امسال بیش از چهار هزار دستگاه خودروی سواری و دودیفرانسیلی در کشور تولید کرد. محصولات تولیدی نیسان در ایران ماکسیما، نیسان رونیز و پیکاپ هستند.

فولکس‌واگن، بزرگترین خودروساز اروپا نیز همچنان به همکاری خود با شرکت خودروسازان بم ادامه داده است. هرچند تولید فولکس‌واگن گل در کشور امسال نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته است. شرکت خودروسازان بم البته خودروی خارجی دیگر با نام لوبو 1100 سی.سی را نیز تولید می‌کند.

بزرگترین خودروساز کره‌جنوبی یعنی هیوندای موتور نیز از طریق شرکت خودروسازان راین در پنج ماهه امسال سه هزار و 172 دستگاه خودرو در کشور تولید کرد. هیوندای برخلاف کیا هیچ برنامه‌ای برای خروج از ایران ندارد.

سیتروئن نیز به عنوان یکی دیگر از خودروسازان فرانسوی حاضر در ایران چهار هزار و 450 دستگاه زانتیا دو هزار در پنج ماهه امسال تولید کرد. البته قرار است در پاییز امسال تولید زانتیای سیتروئن در کشور متوقف شده و سایپا خودروی دیگری را جایگزین زانتیا کند.

اما سوزوکی به عنوان شریک ایران خودرو در پنج ماهه امسال بیش از هزار و 800 دستگاه خودرو در ایران تولید کرد و مزدا دیگر خودروساز ژاپنی به عنوان شریک گروه بهمن در همین مدت نزدیک به 12 هزار دستگاه از محصولاتش را در کشورمان تولید کرد.

شرکت ایسوزو موتور ژاپن نیز در پنج ماهه امسال چهار هزار و 926 دستگاه خودرو در ایران تولید کرد. کل این میزان تولید مربوط به کامیون بوده که با همکاری گروه بهمن انجام شده است.

شرکت‌های مان، اسکانیا، ولوو و کاماز نیز در پنج ماهه امسال به تولید خودروهای خود در ایران ادامه دادند. این شرکت‌ها به ترتیب 17، 349، 181 و 447 دستگاه کامیون در پنج ماهه امسال در ایران تولید کردند.

کیاموتورز نیز با وجودی که چندی پیش از توقف صادرات خود به ایران خبر داد، اما تولید پراید این شرکت که هم‌اکنون درصد بالایی از آن در ایران داخلی‌سازی می‌شود، در پنج ماهه امسال در هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو با افزایش مواجه شد.

تولید پراید در پارس خودرو در مدت زمان یاد شده با افزایش 14 درصدی به 105 هزار و 94 دستگاه رسید، در حالی که تولید این خودرو در سایپای مرکزی با افزایش 2.8 درصدی بالغ 114 هزار و 62 دستگاه شد. در سایت سایپای کاشان نیز در پنج ماهه امسال 14 هزار و 515 دستگاه پراید تولید شد که در مدت زمان مشابه در سال قبل تولیدی در این زمینه به ثبت نرسیده بود.

در همین حال چندی پیش نیز گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که همکاری‌های این شرکت با شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی بر اساس قرارداد فی مابین ادامه خواهد یافت.

به این ترتیب و با احتساب شرکت کیاموتورز می‌توان نتیجه گرفت که دست‌کم 16 شرکت خودروسازی خارجی هم‌اکنون در حال تولید بوده و تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازی ایران نگذاشته است. این 16 شرکت از کشورهایی مانند فرانسه، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، چین، سوئد و روسیه هستند.

بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان ایران در سال 2009 با تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو برای نخستین بار به بزرگترین خودروساز خاورمیانه تبدیل شد.

ایران در سال 2009 توانست رتبه دوازدهم را در میان بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص دهد

کد خبر 117302
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز