همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ، بر گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

سید محمد حسینی

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی با اشاره  به سفرش به جمهوری آذربایجان گفت: موافقتنامه ها و برنامه های سه ساله ای که در این سفر  تدوین و امضا شد  عامل مهمی در  گسترش و توسعه هر چه بیشتر روابط فرهنگی دو کشور خواهد بود .

حسینی سفر مقام های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را  نشانگر عزم و اراده روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای توسعه هر چه بیشتر روابط دانست و گفت: روابط روبه گسترش تهران و باکو به دلیل دارابودن اشتراکات فرهنگی ، دینی و تاریخی فراوان، امری طبیعی است ضمن اینکه توسعه روابط با همسایگان و بخصوص جمهوری آذربایجان، در اولویت سیاست خارجی ایران قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری سمینار علمی در دانشگاه تهران تحت عنوان "جمهوری آذربایجان تجارب گذشته و چشم انداز آینده" اشاره کرد و آن را نشانگرتوسعه هر چه بیشتر روابط  فرهنگی میان دانشگاهیان دو کشور دانست.

حسینی برگزاری مشترک مراسم نوروز میان مردم  دو کشور را از دیگر مباحث مورد توجه تهران باکو دانست و گفت:  برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران نیز گام مهمی در توسعه و تعمیق روابط  و برنامه های آتی دو کشورخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران با کشورهای مختلفی گروه های دوستی دارد،  ابراز امیدواری  کرد با توجه به ظرفیت های فراوان موجود،  این دیدار ها منجر به تقویت هر چه بیشترگروه دوستی جمهوری آذربایجان و ایران  و فعالتر شدن انجمن دوستی دو کشور شود.

حسینی شرایط موجود را برای هنرمندان دو کشور جهت فعالیت های مشترک بسیار مناسب خواند و گفت: مسوولان فرهنگی ایران و آذربایجان آمادگی لازم را برای حمایت از فعالیت های مشترک هنرمندان دوکشور در امور مختلف دارند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره  به جایگاه سینمای ایران در جهان گفت: ایران آمادگی کامل برای برگزاری کلاسهای آموزشی و پرورش استعداهای هنرمندان جمهوری آذربایجان را در تهران و باکو را دارد تا از این تجربیات به نفع کشور دوست و برادر آذربایجان بهره گیری شود.

حسینی با اشاره به اینکه غالب مردم آذربایجان مسلمان هستند، خواستار همکاریهای فرهنگی بیشتر درترویج کتاب های اصیل اسلامی و دینی به منظور ممانعت از ورود کتاب های منحط  وهابیت و جلوگیری از ورود تفکر طالبان و القاعده در جوانان آذربایجان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دانشمندان، شاعران و اندیشمندانی چون نظامی گنجوی ، خاقانی و شاه اسماعیل صفوی که مورد توجه دو کشور هستند، اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش ها و جلسات مشترک برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر این شخصیت ها در ایران و آذربایجان و ترجمه کتاب های آنان بسیار ضروری است.

حسینی خواستار حضور هر چه بیشتر هنرمندان آذری در جشنواره های شعر ، فیلم ، تئاتر و موسیقی فجر شد و گفت: بزودی جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها نیز برگزار می شود که امیداواریم شاهد حضور پربار تر آثار هنرمندان جمهوری آذربایجان در این جشنواره باشیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام سفر قریب الوقوع رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو را در ایجاد هر چه بیشتر صمیمیت و دوستی میان دو کشور بسیار موثر دانست.

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: مشتاق برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در تهران هستم تا آثار هنرمندان آذری در این مراسم به نمایش گذاشته شود.

قارایف ضمن  ابلاغ سلام رییس جمهوری، مسوولان و مردم جمهوری آذربایجان به دولت و  مردم با فرهنگ و متمدن ایران گفت: از اینکه پس از گذشت بیست سال از استقلال کشورم برگزاری هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در تهران محقق شد، بسیار خشنودم .

قارایف جمهوری های ایران وآذربایجان را کشورهایی با فرهنگ و تمدن مشترک ،‌ دوست و برادر و جدانشدنی دانست و گفت: تمدن و فرهنگ موجود دو کشور مکمل یکدیگربوده و هستند و باید در شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن این دو کشور تلاش بیشتری صورت پذیرد.

وی ابراز امیداواری کرد هفته فرهنگی ایران نیز در شهرهای جمهوری آذربایجان برگزار گردد.

قارایف شناختن عید نوروز باستانی از سوی جوامع بین المللی را به عنوان عید مشترک دو کشور موجب تداوم همکاریهای بیشتر میان دو کشور دانست و از  اجرای توافقنامه های منعقده ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع هنرمندان ایرانی و استقبال مردم کشورش از پخش فیلم ها و سریال های ایرانی گفت: اساتید و هنرمندان و مردم ایران جایگاه ویژه ای در میان مردم جمهوری آذربایجان دارند.

قارایف با اشاره به  سفر قریب الوقوع محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان،  گفت :‌سفر عالی ترین مقام اجرایی ایران به جمهوری آذربایجان می تواند زمینه ساز ارتقای سطح روابط دو کشور برادر و دوست ایران و آذربایجان باشد.

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان با اشاره به دیدارها و گفت وگوهای خود با مقامات فرهنگی و هنری ایران ،‌ ابراز امیدواری کرد این دیدار ها  زمینه ساز ارتقای روابط دوستداران فرهنگ و هنر دو کشور شود.

قارایف ساخت فیلم های مشترک دو کشور را اقدامی بسیار مناسب در گشترش روابط فرهنگی دانست و گفت: سینمای بزرگی بزودی در باکو افتتاح می شود که امیداوارم فستیوال فیلم های ایرانی در این سینما برگزار شود.

وی با اشاره به انتخاب باکو به عنوان پایتخت جهان اسلام گفت:‌ جمهوری آذربایجان در جهان اسلام فعال تر شده است واکنون نقش بارزتری را ایفا می کند.

وزیر فرهنگ آذربایجان ترجمه و  انتشار کتاب مشاهیر مشترک دو کشوررا  پیوند دهنده علائق تهران و باکو دانست و ابراز امیدواری کرد گام های مهمی در این زمینه از سوی دو کشور برداشته شود تا بتوانیم در قبال یکی از مسایل جهانی  که اسلام ناب است با قدرت بیشتری حرکت نماییم.

وزیر فرهنگ و گردشگری نخجوان نیز در این دیدار به پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی ایران و نخجوان اشاره کرد و گفت: اندیشمندان کشورها باید بدور از روابط سیاسی کشورها در تقویت روابط خود به عنوان یک نیاز تلاش نمایند.

سروان معلم با بیان اینکه مدت ده سال از آخرین سفرم به ایران می گذرد، گفت: اکنون ارتقا و خیزش فرهنگی عظیمی را در جمهوری اسلامی ایران شاهد هستم .

در این دیدار جواشیر آخوندف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران ، ابراهیم غفوراف نفردوم سفارت و نظامی جعفر اف رییس کمیسیون فرهنگی پارلمان این کشور و مدیرانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امورخارجه نیزحضور داشتند.

وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در راس هیاتی 60 نفره به ایران سفر کرده است.

هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان قرار است روز دوشنبه ساعت 16 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود.

کد خبر 117058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز