سمیه شرافتی: هرچند نظام آموزشی و تربیتی مدرسه برای کودکان فرصت گسترش و جست‌وجو برای کسب شایستگی و مهارت‌ها را پیش می‌آورد اما در مدرسه از کودک توقعات و انتظارات جدیدی پدید می‌آید.

کودک

به‌رغم اینکه فراگیری اطلاعات تازه می‌تواند برای اکثر کودکان هیجان‌انگیز باشد اما در مورد برخی کودکان که مشکلات ذهنی و رفتاری دارند، دوران دبستان می‌تواند موجب ناتوانی و محرومیت و به شکست اعتماد به نفس و تخریب شخصیت آنان منجر شود.

پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که از هر 5 دانش‌آموز، یک نفر به نوعی دچار مشکلات مربوط به سلامت روانی است که متأسفانه به‌دلیل عدم‌پیگیری و مداخلات لازم، اینگونه اختلالات تا اخذ مدارج تحصیلی بالاتر و حتی ورود به اجتماع در آنها باقی می‌ماند.

پرخاشگری، مشکلات تمرکز، پرتحرکی و شیطنت‌های افراطی، عدم‌رعایت نظم و مقررات و بی‌اعتنایی به قوانین، کم‌رویی و کناره‌گیری از دیگران، ترس از مدرسه، مشکلات یادگیری و تحصیلی، اضطراب جدایی، ترس از مدرسه، وسواس و انواع تیک‌ها، اختلالات عادی مانند ناخن خوردن، کندن یا کشیدن موی سر، کم‌توجهی و اختلالات عاطفی و خلقی (افسردگی)، مشکلات ذهنی و یادگیری ازجمله مهم‌ترین و رایج‌ترین اختلالات دانش‌آموزان دوره ابتدایی به شمار می‌رود.

با این حال ‌مطالعات و پژوهش‌های انجام گرفته در این رابطه نشان می‌دهد که آموزش آموزگاران و دانش‌آموزان و حمایت از بهداشت روان در مدرسه ارتباط مستقیمی با افزایش عملکرد تحصیلی کودکان و پیشگیری از اختلالات روانی و کمک به سلامت بهداشت جامعه دارد.

علاوه بر این متخصصان به والدین توصیه می‌کنند که قبل از شروع و رفتن فرزندشان به مدرسه خواب او را تنظیم کرده و اجازه دهند کودک وسایل شخصی‌اش را با سلیقه خود برای بردن به مدرسه انتخاب کند، همچنین نکات مثبت مدرسه مثل پیدا کردن دوستان جدید، باسواد شدن و استفاده از اردوهای تفریحی، علمی را برای کودکان‌تان بازگو کنید.

کد خبر 117030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز