گروه بین‌الملل: مقام‌های ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و جنبش آزادیبخش فلسطین(فتح) دیدار دوستانه‌ای را در دمشق برگزار کردند تا امیدها برای تحقق آشتی ملی فلسطین و پایان شکاف میان گروه‌های فلسطینی بار دیگر زنده شود.

خالد مشعل

در این دیدار هیات جنبش حماس به ریاست خالد مشعل و هیات جنبش فتح به ریاست عزام الاحمد توافق کردند که برای ادامه بررسی موضوعات مورد اختلاف در آینده‌ای نزدیک با یکدیگر دیدار داشته باشند.

خالد مشعل و عزام الاحمد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پس از این نشست، به قاهره سفر خواهند کرد تا در پایتخت مصر توافقنامه آشتی دو طرف را امضا کنند. در این بیانیه تاکید شده است که دو طرف برای قدم‌هایی که برای آشتی دو طرف و رفع اختلاف‌های گذشته باید برداشته شود به توافق رسیده‌اند.

در این بیانیه آمده است: نشست دو طرف در فضایی دوستانه با اهتمام جدی برای پایان دادن به شکاف داخلی صورت گرفت و روی اقدامات لازم برای تحقق آشتی ملی و روند انجام آنها توافق حاصل شد.عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس هم روز گذشته فضای این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: برادرانمان در جنبش فتح آمادگی خود برای پذیرش سند تفاهم‌ دو طرف برای دستیابی به تفسیری مورد توافق درباره آنچه در سند مصر آمده اعلام کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این نشست مسائل مورد اختلاف در زمینه طرح آشتی ملی دولت مصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و طرفین توانسته‌اند در بسیاری از مسائل مورد اختلاف به توافق برسند. دیدار هیات‌های فتح و حماس به‌دنبال دیدار خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس با عمر سلیمان، مدیر سازمان اطلاعات مصر در اواخر ماه مبارک رمضان در مکه مکرمه و تماس وی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برگزار شده است.

عزت الرشق هم تاکید کرده است که نشست دمشق ثمره تلاش‌ها و مذاکرات خالد مشعل در دیدار با عمر سلیمان در خلال مناسک حج عمره به حساب می‌آید. وی گفت: مذاکرات مشعل و سلیمان در مکه بسیار مثبت بود و دو طرف توانستند بر سر بسیاری از موضوعات از جمله پرونده آشتی ملی با یکدیگر به توافق برسند.

مصر از ژوئن سال 2007 تلاش می‌کند نقش میانجیگر را برای تحقق توافق آشتی فتح و حماس داشته باشد اما در ماه اکتبر آخرین دور این تلاش‌ها با اختلاف دو طرف درباره برخی از بندهای سند ارائه شده از سوی این کشور معلق ماند. براساس بیانیه صادرشده در پایان نشست دمشق، گروه‌های فلسطینی پس از دیدار آینده خود و تفاهم بر سر مسائل باقیمانده برای امضای طرح آشتی ملی، راهی قاهره می‌شوند و توافقات صورت گرفته به‌عنوان جزئی لاینفک از طرح آشتی ملی برای همه گروه‌ها الزام‌آور خواهد بود.

توافق فتح و حماس برای پایان اختلاف‌های خود جهت تحقق آشتی ملی فلسطین در حالی صورت گرفته است که تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس همچنان بر ادامه مذاکرات مستقیم خود با رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کند. امروز موعد تعلیق شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در حالی به پایان می‌رسد که مقام‌های این رژیم اعلام کرده‌اند ساخت وسازهای غیرقانونی خود را با وجود مخالفت نهادهای بین‌المللی ادامه خواهند داد.

گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس بارها مخالفت خود را با مذاکرات مستقیم تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی اعلام کرده و این روند را بی‌نتیجه خوانده‌اند. تشکیلات خودگردان مدعی شده است که درصورت ادامه شهرک‌سازی‌ها به هر شکلی از این مذاکرات خارج خواهد شد. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته برای دومین روز متوالی جهت قانع کردن عباس برای باقی ماندن در مذاکرات حتی درصورت ادامه شهرک‌سازی‌ها با وی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از این، دیدار دو طرف در روز جمعه بدون نتیجه مشخصی به پایان رسیده بود. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدارهای کلینتون با محمود عباس در راستای تلاش‌های آمریکا جهت زنده نگه داشتن مذاکرات صورت گرفته است.

هرچند باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و گروه چهارجانبه صلح از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که توقف شهرک‌سازی‌ها را برای 3ماه دیگر تمدید کند اما پاسخ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در این رابطه منفی بوده است. اکنون مقام‌های آمریکا در تلاش هستند که تشکیلات خودگردان از تهدید خود برای خارج شدن از مذاکرات صرف‌نظر کند. جفری فلتمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز گذشته گفت: به فلسطینی‌ها آشکارا اعلام کرده‌ایم که خروج آنها از مذاکرات مستقیم به نفع آنها نیست.

محمود عباس، پیش از این در دیدار با رهبران یهودیان آمریکا به‌صورت ضمنی عقب‌نشینی خود را از موضع قبلی این تشکیلات اعلام کرده و بعید نیست وی بار دیگر در مقابل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تسلیم شود.این در حالی است که درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس شرقی همچنان ادامه دارد.

درگیری‌ها در این منطقه پس از شهادت یک فلسطینی به دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در هفته گذشته شدت گرفته است و نظامیان رژیم صهیونیستی همچنان از تمام تجهیزات خود برای مقابله با فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

کد خبر 116871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز