یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگردان فرانسوی، کلود شابرول، یکی از بنیانگذاران جنبش موج نو که فیلمسازی را در اواخر دهه 1950 و دهه 1960 متحول کرد،‌روز یکشنبه 12 سپتامبر در 80 سالگی درگذشت.

chabrol

به گزارش آسوشیتدپرس کریستوف ژیرار‌، مسئول امور فرهنگی شهرداری پاریس است،‌ مرگ او را در وب‌لاگش اعلام کرد. سایر مقامات شهرداری درگذشت شابرول را تایید کردند،‌اما جزئیاتی از جمله در مورد علت مرگ او را در اختیار نگذاشتند.

شابرول که کارگردانی پرکار بود،‌ در طول بیش از نیم قرن دوران کاریش،‌ بیش از 70 فیلم سینمایی و تلویزیونی ساخت. اولین فیلم سینمایی او "سرژ خوشگله"  "Le Beau Serge" باعث شهرت قابل‌ توجه او در میان منتقدان شد و عموما به عنوان بیانیه جنبش سینمایی موج نو یا "نوول واگ" شناخته شد،‌ که کارگردانانی مانند فرانسوا تروفو و ژان لوک گدار هم جزء آن بودند.

فیلم‌های او بر بوروژوازی (طبقه متوسط) فرانسه متمرکز بود، فیلم‌هایی که با کنار زدن ظاهر محترم این طبقه، ریاکاری، خشونت و بیزاری را که زیر این ظاهر جریان دارد، افشا می‌کرد.

فیلم‌های او اغلب پرتعلیق بودند و با آثار آلفرد هیچکاک مورد مقایسه قرار می‌گرفتند.

نخست وزیر فرانسه، فرانسوا فیلون، شابرول را "کارگردان،‌تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و یکی از چهره‌های اصلی موج نو خواند که سبک و تکنیک سینما را با توجه به تجربه واقعی،‌ زندگی حقیقی که ناگسسته و پنهانی است، متحول کردند."

فیلون در بیانیه‌اش افزود: "سینمای فرانسه با مرگ کلود شابرول یکی از استادانش را از دست داد."

تی‌یری فرمو، که مدیریت جشنواره فیلم کن را به عهده دارد، در مصاحبه‌ای گفت، شابرول "سبکی بسیار کلاسیک‌تر" از فیلمسازان تجربی‌تر موج نو داشت. "اما در این کلاسیسیسم چنان جسارت و آزادی و چنان دانشی وجود داشت، که به نظر من- و به قضاوت تاریخ- فیلم‌های حادثه‌ای او در سینمای فرانسه کاملا منحصر به فرد باقی خواهند ماند."

فرمو که با رادیو فرانس- اینفو سخن می گفت، مرگ شابرول را "شوکی واقعی خواند زیرا او با وجود 80 سالگی‌اش به کار ادامه می‌داد، و انرژی و احساس و سرزندگی او از خود نشان می‌داد،‌ باعث می‌شد آدم فکر کند او همیشه به کار ادامه خواهد داد."

او گفت:‌ "کلود شابرول بخشی از میراث فرهنگی ملی ماست... هم به خاطر فیلم‌هایش و هم به خاطر شخصیتش."

شابرول با سرعت بسیاری کار می‌کرد و هر سال تقریبا یک فیلم را می‌ساخت. او فیلمنامه‌های غیراقتباسی بسیاری را نوشت‌،و همچنین از بسیاری زا آثار کلاسیک ادبیات فرانسه اقتباس کرد،‌ از جمله "مادام بوواری" (1991) و داستان‌ها گی دو پاسان،‌ برای سینما و تلویزیون.

از فیلم‌های مشهورشابرول می‌توان به "دختران بد" در سال 1968، "قصاب" در 1970 و نیز فیلم معمایی "ممنون بابت شکلات" "Merci pour le chocolat" در سال 2000 با بازی ایزابل هوپر اشاره کرد. هوپر از هنرپیشه‌های زن مورد علاقه شابرول بود و با فیلم "داستان زنان" شابرول در سال 1988 بود که در ابتدای مسیر کاریش به شهرت رسید.

آخرین فیلم سینمایی شابرول "Bellamy" با بازی ستاره دیگری از سینمای فرانسه،‌ ژرار دوپاردیو، سال گذشته اکران شد.

شابرول در 24 ژوئن 1930 در پاریس متولد شد. او پسر داروسازی بود که به گفته شابرول در مصاحبه‌ای در سال 1987 "کاملا" به آن نوع محیط اجتماعی بوروژازی متعلق بود که مضمون فیلم‌های او شد- "اگر غیر از این بود شاید من جرات به تصویر کشیدن این طبقه را نداشتم."

شابرول در جوانی ادبیات و حقوق خواند و بعد شروع به نوشتن نقد فیلم برای مجله معتبر "کایه دو سینما" کرد. او هنوز 30 ساله نشده بود که فیلم "سرژ خوشگله" را ساخت،‌که داستان بازگشت یک مرد به دهکده زادگاهش پس از مدت‌ها غیبت از آن است،‌ و تحسین منتقدان را برانگیخت.

او در سال 2004 به خاطر مجموع آثارش "جایزه فیلم اروپا" را دریافت کرد.

شابرول سه بار ازدواج کرد و سه پسر دارد. ترتیبات تشییع‌ جنازه او هنوز اعلام نشده است.

کد خبر 115928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز