همشهری آنلاین: رییس اتاق بازرگانی ایران از تشکیل کمیته‌ای ویژه در مورد تحریم‌های علیه ایران در این اتاق خبر داد و عنوان کرد: در این کمیته مطالعاتی صورت گرفته و قطعا تجربه‌ها و مشورت‌های تجار ایرانی در این کمیته می‌تواند به اهداف این کمیته کمک کند.

لوگوی اتاق بازرگانی ایران

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان که در نشست مشترک با نمایندگان تشکل ها سخن می‌گفت پس از اعلام این خبر اعلام کرد: هیچ‌کس از تحریم‌های علیه ایران حمایت نمی‌کند و در شرایطی که تحریم‌ها اعمال می‌شود وظیفه همگان است که حرکت رو به جلو توسعه کشور را متوقف نکنند.

وی ادامه داد: هرچند تحریم اقتصادی جنس سیاسی دارد اما راه‌حل‌های آن لزوما جنس سیاسی ندارند. برای دور زدن تحریم‌ها اتفاقا شگردهای تجاری، اقتصادی و فنی به کار می‌رود. یعنی در پیدا کردن راه‌حل باید اجتناب از سیاست را در دستور کار قرار داد که این از عهده نمایندگان بخش خصوصی برمی‌آید.

نهاوندیان با بیان اینکه حتی طرف‌های مورد مبادله تجاری ما نیز از تحریم‌ها ناراحت هستند، افزود: در شرایط امروز اقتصاد دنیا، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد و ملاحظات اقتصادی نشانه‌هایی را ارائه می‌کرد که در قرن بیست‌و یکم جایگاه اقتصادی کشورها و سمت وسوی ارتباطات اقتصادی حتما در مرز یک تحول جدی قرار خواهد گرفت این اتفاق رخ داده است. اتفاقات در بحران اقتصادی جهان فقط این مطالب را آشکارتر کرد.

وی ادامه داد: در حالی که یک تحول جدی در حال رخ دادن است، سمت و سوی ارتباطات بین کشورها نیز در حال تغییر کردن است. شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد که سهم آسیا در اقتصاد جهانی این باشد که هست.

نهاوندیان اضافه کرد: البته در مطالعات استراتژیک بعضی از کشورها مانند آمریکا این دغدغه و هشدار را نسبت به این مساله می‌توان دید اما اکنون این مساله مورد بحث همگان شده که سهم چین و هند در اقتصاد دنیا خیلی متفاوت با آنچه در قرن 21 بود، هست.

وی در ادامه با اشاره به انواع موضع‌ها نسبت به تحولات جهانی عنوان کرد: در این مورد ما دو موضع منفعلانه و فعالانه داریم. در موضع منفعلانه دیگران هستند که تعیین می‌کنند کشور مدنظر در اقتصاد جهان چه میزان سهم داشته باشد. در واقع تصمیم‌گیری‌ها و فرآیندهایی که برای دیگران نقش‌زده می‌شود کشور مدنظر را هدایت می‌کند. آیا حضور ما در این تحول اقتصاد جهانی از نوع فعال بوده یا انفعالی؟

 نهاوندیان تصریح کرد: در نوع فعال آن نیز نحوه کار این است که برای خود افق 20 ساله تعیین کنیم و سپس همه‌ عوامل را برای تحقق آن در اختیار بگیریم.

رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه در سیاست‌های رسمی و در حرکت‌های جامعه بازرگانی صنعتی و تجاری حتما باید شاخص‌های کمی نیز مدنظر قرار بگیرند، گفت: این شاخص‌ها باید اولویت‌بندی شوند تا مشخص باشد که سهم همسایه‌ها و اقتصادهای بزرگ و بازارهای ناشناخته‌ای که می‌خواهد کشف شود چقدر است.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از خلاءهایی که باید پر شود استراتژی‌های تجاری است، یادآور شد: ما در بخش سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی چه خارجی و چه داخلی حتما باید یک نقشه راه داشته باشیم.

کد خبر 115835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز