گروه بین‌الملل: معرفی عادل عبدالمهدی، معاون رئیس‌جمهور عراق به‌عنوان نامزد رسمی ائتلاف ملی برای نخست‌وزیری، با واکنش مثبت گروه‌های عراقی رو‌به‌رو شد.

عراق

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات چندماهه احزاب عراقی بر سر انتخاب نخست‌وزیر و اختلافات گسترده احزاب شیعه بر سر باقی ماندن نوری مالکی در قدرت، شیعیان ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم، عادل عبدالمهدی از سران مجلس اعلای اسلامی این کشور را به‌عنوان نامزد این ائتلاف برای پست نخست‌وزیری معرفی کردند.

جمعه شب شیخ خالد الملا، از اعضای ائتلاف ملی عراق در کنفرانس مطبوعاتی سران این ائتلاف پس از نشست‌هایی که در منزل عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق برگزار شد، اظهار داشت: گروه‌های ائتلاف ملی با یکدیگر نشست داشته و بر معرفی عادل عبدالمهدی به‌عنوان نامزد ائتلاف ملی برای پست نخست‌وزیری توافق کردند.

وی افزود: ائتلاف ملی خواستار دولت مشارکت ملی و تشکیل هر چه سریع‌تر آن است.الملا تاکید کرد: اتحاد ملی به تعهدات قبلی خود برای استقبال از دیگران و ضرورت تشکیل دولت مشارکت ملی پایبند است.ائتلاف ملی طی 2 روز گذشته برای بررسی انتخاب نامزد خود جهت پست نخست‌وزیری از میان عادل عبدالمهدی، ابراهیم جعفری و احمد چلبی نشست‌هایی را برگزار کرد.

این نخستین بار نیست بعد از سرنگونی صدام که عبدالمهدی به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری عراق معرفی می‌شود. در سال 2006 نیز او برای این سمت معرفی شد اما در مقابل نوری مالکی و در رای‌گیری درون حزبی با اختلاف یک رای شکست خورد. او از اوایل سال 2005 و در دولت ایاد علاوی وزیر دارایی و پیش از آن عضو شورای حکومت انتقالی بود.

گره کور تشکیل دولت جدید عراق در ماه‌های اخیر، عدم‌توافق گروه‌های عراقی بر سر سمت نخست‌وزیری است. گروه‌های شیعه و به‌ویژه جریان صدر که نقشی تعیین‌کننده در ترکیب پارلمان جدید عراق دارند، با نخست‌وزیری مالکی به‌شدت مخالفند اما ائتلاف دولت قانون که با اختلاف 2‌کرسی از العراقیه، جایگاه دوم را در پارلمان دارد، تا‌کنون بر نامزدی مالکی به‌عنوان تنها گزینه پیشنهادی برای نخست‌وزیری تاکید کرده‌است.

اکنون با معرفی عبدالمهدی به‌عنوان نامزد ائتلاف ملی که جایگاه سوم را در انتخابات اخیر به دست آورده، احتمال تغییر معادلات در روند مذاکرات گروه‌ها و احزاب عراقی وجود دارد. هفته گذشته برخی منابع خبری عراق از احتمال انشعاب در ائتلاف دولت قانون خبر دادند. این منابع گفتند که عده‌ای در این ائتلاف به‌دنبال جدا شدن از مالکی و پیوستن به ائتلاف ملی هستند. اگر چنین شود، جایگاه عبدالمهدی در مقابل مالکی تقویت خواهد شد و او می‌تواند خود را نخست‌وزیر آینده عراق بداند.

یکی از اعضای فهرست العراقیه انتخاب عادل عبدالمهدی را برای نامزدی پست نخست‌وزیری از سوی ائتلاف ملی عراق انتخابی درست خواند.شاکر کتاب، یکی از اعضای فهرست العراقیه با استقبال از نامزدی عبدالمهدی گفت که او شخصی مورد احترام و اعتماد گروه‌های مختلف است.

با این حال وی گفت:‌ با این انتخاب 3 نامزد برای پست نخست‌وزیری داریم؛ نوری مالکی نخست‌وزیر عراق از ائتلاف دولت قانون‌، ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه از سوی این فهرست و عادل عبدالمهدی از سوی ائتلاف ملی عراق.این در حالی است که علی الدباغ، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون از آغاز دور جدید مذاکرات طی روزهای آینده بین این ائتلاف و فهرست العراقیه خبر داد.

الدباغ همچنین اظهار داشت:‌ ائتلاف دولت قانون فهرست العراقیه را شریک اساسی خود در مسئله روند تشکیل دولت می‌داند. الدباغ گفت: ائتلاف دولت قانون از انتخاب نامزدی از سوی ائتلاف ملی عراق برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری استقبال می‌کند.

از سوی دیگر، بایزید حسن، نماینده ائتلاف کردستان نیز در واکنش به معرفی عبدالمهدی به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری گفت: پست نخست‌وزیری به سمت ائتلاف اتحاد ملی حرکت می‌کند.همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی روز جمعه ضمن هشدار درباره ادامه تاخیر در تشکیل دولت جدید عراق از مسئولان سیاسی و امنیتی کشور خواست که در عملکرد خود بازنگری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اصوات‌العراق، شیخ عبدالمهدی کربلایی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا از نیروهای امنیتی عراق خواست که پس از عقب نشینی نیروهای جنگی آمریکا در کنترل اوضاع امنیتی مسئولیت‌پذیر باشند.

کد خبر 115390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز