جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت بیش از 5 ماه از برگزاری انتخابات عراق سرنوشت دولت این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اکنون بسیاری نگران به‌وجود آمدن بحران امنیتی در این کشور هستند.

عراق پلیس

 

درحالی‌که آمارها از افزایش خشونت‌ها در میان بحران سیاسی این کشور خبر می‌دهند، نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق از فرماندهان ارتش این کشور خواسته است برای تامین امنیت این کشور به وظایف خود عمل کنند و منتظر تشکیل دولت جدید این کشور نباشند.

مالکی درحالی‌که رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به تازگی در اظهارنظری جنجالی از آماده نبودن نظامیان این کشور برای پذیرش مسئولیت امنیتی عراق تا سال 2020 خبر داده بود در سخنرانی خود در دومین کنفرانس فرماندهان ارتش عراق گفت: فرماندهان ارتش باید به تمامی ماموریت‌های امنیتی خود در شرایط فعلی عمل کرده و منتظر تشکیل دولت آینده نباشند.

براساس توافقنامه امنیتی بغداد واشنگتن، آمریکا باید تا پایان ماه جاری میلادی به غیر از 50هزار نظامی خود که برای آموزش نیروهای عراقی باقی می‌مانند، بقیه سربازان خود را از این کشور خارج کند. نیروهای آمریکایی باقیمانده هم باید تا پایان سال 2011 به‌طور کامل عراق را ترک کنند.

این سخنرانی مالکی پس از اظهارنظر جنجالی ژنرال بابک زیباری، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق صورت گرفت. بابک زیباری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با انتقاد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، اعلام کرده بود که نیروهای عراقی هرگز تا پیش از سال 2020 آماده پذیرش مسئولیت‌های امنیتی این کشور نخواهند بود و به حمایت نیروهای آمریکایی نیازمند هستند.

وی گفت: سیاستمداران عراقی باید به‌دنبال راهکارهایی برای پرکردن شکافی باشند که پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در عراق ایجاد می‌شود، زیرا نیروهای ارتش عراق هرگز تا پیش از سال 2020 آماده نخواهند بود و من معتقد هستم که نیروهای آمریکا باید تا زمان کامل شدن آمادگی نیروهای ارتش عراق تا سال 2020 در این کشور باقی بمانند! این اظهار عجز رئیس ستاد مشترک ارتش عراق در میان بحران سیاسی عراق نگرانی‌ها درباره وضعیت امنیتی این کشور را دوچندان کرده است.

علی‌الدباغ، سخنگوی دولت عراق در واکنش به این مسئله تاکید کرد: اظهارات زیباری بیانگر دیدگاه شخصی وی است و سیاست دولت عراق بر این اساس استوار است که پس از سال 2011 هیچ سرباز آمریکایی در عراق باقی نخواهد ماند.وزارت امور خارجه آمریکا هم با ابراز رضایت از پیشرفت به‌وجود آمده در ارتش عراق برای پذیرش امور امنیتی این کشور، تاکید کرد که آمریکا هرگز اجازه ایجاد شکاف امنیتی در عراق را نخواهد داد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اوضاع امنیتی در عراق پیچیده است اما ما معتقد هستیم نیروهای مسلح عراق هر روز توانمندی‌های خود را افزایش داده و با وجود اینکه باید اقدامات بیشتری انجام دهند اما به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

در طول ماه‌های گذشته بسیاری از مقام‌‌های عراق درباره لزوم تشکیل سریع‌تر دولت و تاثیر گسترده آن بر وضعیت امنیتی این کشور هشدار داده‌اند اما گروه‌های سیاسی عراق همچنان درگیر کشمکش سیاسی خود برای به دست آوردن مقام‌ نخست‌وزیری عراق هستند.

جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم روز گذشته برای جهت‌دهی به روند تشکیل دولت عراق به بغداد رفت تا با مقام‌های سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. عالیه نصیف، یکی از نمایندگان فهرست العراقیه اعلام کرد: آمریکایی‌ها با برنامه‌هایی جهت ترسیم سیاست‌های عراق برای تقسیم قدرت به این کشور می‌آیند.

این عضو فهرست العراقیه تاکید کرد که آمریکایی‌ها خواستار ابقای نوری‌مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق هستند اما این فهرست تاکنون با این مسئله مخالفت کرده است. این در حالی است که بتول فاروق محمد، از اعضای ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی اعلام کرده است که با نزدیکی این ائتلاف با گروه‌های کرد عراق بحران تشکیل دولت عراق هفته‌ آینده حل خواهد شد.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق پس از دیدارش با مالکی در نشستی خبری گفت: خط قرمزی برای نخست‌وزیری مالکی برای یک دوره دیگر وجود ندارد. این در حالی است که فرات الشرع، از رهبران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرده است که فهرست العراقیه موافق واگذاری پست نخست‌وزیری به ائتلاف ملی عراق است؛ درحالی‌که دولت قانون بر در اختیار داشتن پست نخست‌وزیری توسط مالکی پافشاری می‌کند. وی گفت: فهرست العراقیه در مقایسه با ائتلاف دولت قانون انعطاف‌پذیری بیشتری از خود در این رابطه نشان داده است.

 

کد خبر 113770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز