گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت جدید عراق به خاطر ادامه اختلاف‌های گروه‌های سیاسی این کشور با گذشت بیش از 4 ماه از انتخابات، تشکیل نشده است، بیش از 46 نفر بر اثر یک بمب‌گذاری انتحاری در جنوب‌غربی بغداد کشته شدند.

در این عملیات تروریستی یک بمب‌گذار انتحاری تجمع اعضای شوراهای بیداری و نیروهای ارتش عراق را در منطقه رضوانیه هدف حمله قرار داد. این عامل انتحاری درحالی‌که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان سنی شوراهای بیداری در صف گرفتن حقوق بودند کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.

درحالی‌که گزارش‌های اولیه این حمله انتحاری از کشته شدن تنها 9 نفر خبر می‌داد اما ساعاتی بعد تعداد کشته شدگان به 46 نفر رسید. همچنین بیش از 60 نفر در این حمله زخمی شدند که حال برخی از آنها به‌شدت وخیم اعلام شده است.

حداقل 6 سرباز عراقی و 34 نفر از اعضای شوراهای بیداری در میان کشته شدگان این حمله وجود دارند. همچنین حداقل 13 نفر از زخمی‌های این حمله را نیروهای ارتش عراق تشکیل می‌دهند.

پس از این انفجار انتحاری نیروهای امنیتی عراق به سرعت این منطقه را محاصره کرده و تا ساعت‌ها صدای پرواز بالگردها در پایتخت عراق به گوش می‌رسید. شبه نظامیان شوراهای بیداری پیش از این سابقه همکاری با گروه القاعده را داشتند اما از سال ۲۰۰۶ با تغییر موضع، علیه این گروه به مبارزه پرداختند.

در 6 ماه گذشته شبه نظامیان القاعده برای انتقام‌گیری از اعضای شوراهای بیداری حملات زیادی علیه اعضای این گروه و خانواده‌های آنها انجام داده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله انتحاری روز گذشته را بر عهده نگرفته است اما انگشت اتهام همه به سمت القاعده نشانه رفته‌ است.

شبه نظامیان القاعده به راحتی از شرایط بی‌ثبات سیاسی عراق در ماه‌های گذشته سوءاستفاده کرده و عملیات تروریستی خود را در این کشور افزایش داده‌اند. 4 ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد اما هنوز رایزنی گروه‌های سیاسی این کشور به نتیجه مشخصی برای تشکیل دولت نرسیده است.

این در حالی است که بسیاری عقیده دارند که عدم‌تشکیل دولت جدید عراق یکی از عوامل مهم افزایش خشونت‌ها در این کشور است. مراجع دینی عراق از جمله آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه در طول هفته‌های گذشته بارها خواستار تسریع در تشکیل دولت این کشور شده‌اند.

گروه‌های سیاسی عراق با وجود مذاکرات فراوان همچنان در نبرد برای تصاحب مناصب این کشور هستند. در این میان نوری مالکی و ایاد علاوی رهبران 2 ائتلاف پیشتاز در انتخابات هر دو تنها خود را بهترین شخص برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری می‌دانند و به هیچ عنوان حاضر به گذشتن از این مقام نیستند.

مالکی برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری به ائتلاف العراقیه به رهبری علاوی پیشنهاد ریاست شورای سیاسی امنیت ملی و ریاست پارلمان را داده است. این در حالی است که علاوی که ائتلافش با اختلاف تنها 2‌رای در انتخابات پیروز شده است نخست‌وزیری را حق مسلم خود می‌داند.

روز گذشته عبدالله علی آل‌طعمه، عضو دولت قانون به همین خاطر اعلام کرد که مذاکرات این ائتلاف با فهرست العراقیه به خاطر اختلاف درباره پست نخست‌وزیری‌ به بن بست رسیده است. علاوه بر این گزارش‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف ملی به رهبری عمار حکیم هم ازسرگیری مذاکرات خود با دولت قانون را منوط به معرفی فرد دیگری به‌جای نوری مالکی برای نخست‌وزیری کرده است.

گفته می‌شود ابراهیم الجعفری و عادل عبدالمهدی نامزدهای ائتلاف ملی برای تصدی ریاست دولت جدید عراق هستند. این در حالی است که تنها یک هفته دیگر تا زمان برگزاری نشست به تعویق افتاده پارلمان عراق باقی مانده است.

قبل از برگزاری این نشست، جریان‌های سیاسی باید به توافق نهایی برای توزیع پست‌های اصلی (ریاست پارلمان، ریاست‌جمهور و نخست‌وزیر) دست پیدا کنند؛ مسئله‌ای که چندان قابل تحقق به‌نظر نمی‌رسد.

روزشمار خشونت‌های پس از انتخابات عراق

 7 مارس: 35 نفر در حملات مختلف در روز برگزاری انتخابات کشته شدند.

26 مارس: کشته شدن 40 نفر در اثر انفجار 2 بمب در منطقه دیاله.

4 آوریل: انفجار 3 بمب در منطقه دیپلماتیک بغداد، کشته‌شدن 41 نفر را به‌دنبال داشت.

 23 آوریل: 58 نفر در موجی از انفجارهای پایتخت عراق کشته شدند.

10 می: 100 نفر در حملات تروریستی در مناطق مختلف کشته شدند.

21 می: انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در بازار منطقه دیاله، مرگ 30 نفر را به‌دنبال داشت.

20 ژوئن: 26 نفر در انفجار 2 خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک بانک در بغداد کشته شدند.

7 جولای: حملات تروریستی به زائران شیعه در مناطق مختلف باعث کشته شدن حداقل 40 نفر شد.

کد خبر 111866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز