شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر با صدرنشینی ذوب‌آهن به پایان رسید و این مسابقات به‌دلیل 2بازی دوستانه تیم ملی مقابل چین و کره‌جنوبی 2 هفته تعطیل شد. تا پایان لیگ زمان زیادی باقی مانده است.

مسابقات - فوتبال

شاید خیلی از تیم‌ها هنوز چهره واقعی خود را نشان نداده‌اند و با شروع دوباره لیگ باید در انتظار اتفاقات جدیدی باشیم. در این مطلب وضعیت تیم‌های لیگ برتر و نتایجی که آنها در 7هفته ابتدایی گرفته‌اند، بررسی شده است.

ذوب‌آهن اصفهان

قابل انتظار بود که آنها شروع مقتدرانه‌ای در لیگ داشته باشند. ذوب‌آهن تنها تیمی است که در سال‌های اخیر تغییر و تحولات زیادی روی نیمکت و در بین بازیکنانش نداشته و منصور ابراهیم‌زاده هم معمولا در فصل نقل و انتقالات سعی می‌کند با جذب 3-2 بازیکن نقاط ضعف تیمش را برطرف کند. ذوب‌آهن که در دربی حساس شهر اصفهان تیم قلعه نویی را با ستاره‌های گرانقیمتش شکست داد، صاحب 5برد، یک تساوی و یک باخت است تا با 16‌امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار بگیرد.

پرسپولیس تهران

پرسپولیس بر خلاف مدعیانی مثل استقلال، سپاهان و استیل آذین سراغ بازیکنان گرانقیمت لیگ نرفت؛ با وجود این، عملکرد این تیم در فصل نقل و انتقالات نسبتا خوب بود. آنها نفراتی مثل نوری و رضایی را جذب کردند که همین 2نفر جزو بازیکنان تأثیرگذار پرسپولیس هستند. پرسپولیس 16‌امتیازی در رده دوم جدول قرار دارد و این برای دایی آمار قابل‌قبولی است. برخی معتقدند تیم او تهاجمی بازی نمی‌کند و امتیاز گرفتن برای پرسپولیس از انجام بازی زیبا مهم‌تر است. باید دید در ادامه لیگ تیم دایی در تقابل با تیم‌های قوی‌تر، چه عملکردی خواهد داشت.

استقلال تهران

استقلال قبل از شروع فصل با استعفای واعظ آشتیانی وارد شرایط بحرانی شد ولی بعد از آمدن فتح‌الله زاده، وضعیت این تیم در فصل نقل و انتقالات چندان هم بد نشد؛ چرا که آنها ستاره‌هایی مثل میداوودی و مبعلی را به تیم خود اضافه کردند. استقلال در 6هفته ابتدایی فراز‌و‌نشیب‌هایی داشت و حتی بحث کنار گذاشتن مظلومی هم مطرح بود ولی شکست دادن سپاهان آن هم در شرایطی که قلعه نویی را روی نیمکت خود داشت، وضعیت آبی‌های تهران را به کلی تغییر داد. استقلال با 12‌امتیاز در رده سوم قرار دارد و مظلومی امیدوار است که این تیم از لحاظ تاکتیکی به ایده‌آل‌های او نزدیک شود.

صنعت نفت آبادان

صنعت نفت با شروع خوب خود همه را غافلگیر کرد. آنها از 3بازی 9‌امتیاز گرفتند و در هفته چهارم نخستین شکست خود را مقابل پرسپولیس متحمل شدند. این باخت باعث شد تا خیلی‌ها از افت تنها نماینده آبادان حرف بزنند ولی زردها در بازی‌های بعد نشان دادند که تیم دست و پا بسته‌ای نیستند و حتی ذوب‌آهن، نایب قهرمان فصل گذشته را هم شکست دادند. نفت در شرایطی با 12‌امتیاز در رده چهارم قرار دارد که در فصل نقل و انتقالات زمان زیادی برای جذب بازیکن نداشت. آنها اما می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

تراکتورسازی تبریز

تراکتورسازی هم جزو تیم‌هایی بود که با تغییرات مدیریتی مواجه شد ولی کادر فنی این تیم تغییر نکرد. آنها چند بازیکن خوب خود را از دست دادند ولی چند بازیکن جدید جذب کردند تا حداقل قدرت تیمی‌شان نسبت به فصل گذشته کمتر نشود. تراکتور بعد از اتفاقات حاشیه‌ای بازی با پرسپولیس با محرومیت تماشاگرانش مواجه شد و تا هفته پنجم نتوانست بازی‌های خانگی را با حضور تماشاگران تبریزی برگزار کند. این تیم پس از گذشت 7هفته با 11‌امتیاز در رده پنجم قرار دارد که این برای تبریز‌ی‌ها نتیجه بدی نیست.

پاس همدان

پاس جزو معدود تیم‌هایی بود که قبل از شروع فصل یک اردوی تدارکاتی خوب را در کشور هلند برگزار کرد و حتی در یک بازی دوستانه مقابل فنرباغچه تیم مطرح فوتبال ترکیه قرار گرفت. شاگردان علی‌اصغر مدیرروستا اما در این 7هفته پر فراز و نشیب بودند که یکی از دلایلش جوان بودن تیم است؛ چرا که آنها چند بازیکن باتجربه‌خود مثل یدالله اکبری را کنار گذاشتند. مدیرروستا در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرده که تیمش در هفته‌های آینده نتایج بهتری خواهد گرفت. آنها در حال حاضر با 11‌امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به تراکتورسازی در رده ششم جدول جای دارند.

صبای قم

صبا قبل از شروع فصل با رسول کربکندی که نتایج خوبی در این تیم گرفته بود قطع همکاری کرد ولی انتخاب محمود یاوری تصمیم درستی بود که مسئولان این باشگاه گرفتند. هر چند صبا بازیکنان تأثیرگذاری مثل محمد نوری و فشنگچی را از دست داد ولی اسکلت اصلی این تیم حفظ شد و چند بازیکن جدید هم به صبا آمدند. آنها در هفته‌های ابتدایی از لحاظ سبک بازی و تاکتیک تیمی شرایط خوبی نداشتند ولی در ادامه وضعیت این تیم بهتر شد. تیم یاوری با 9‌امتیاز در رده هفتم قرار دارد ولی او معتقد است که صبا با شروع مجدد لیگ چهره جدیدی را به نمایش خواهد گذاشت.

فولاد خوزستان

مجید جلالی فصل جدید را با انگیزه‌های متفاوتی آغاز کرده و به قول خودش دنبال ارائه فوتبالی با سبک جدید است. البته او حاضر نیست در مورد تفکراتش و تمریناتی که برای بازیکنانش در نظر گرفته، حرفی بزند. نتایج جلالی در فولاد متوسط بوده و جالب اینجاست که تیم او هنوز در بازی‌های خانگی بردی به دست نیاورده است. جلالی معتقد است که تیمش با مشکل نبود بازیکنان خلاق و تمام‌کننده مواجه است و این مشکل را باید هر چه زودتر برطرف کند. فولاد در حال حاضر مثل 4تیم دیگر جدول 9‌امتیازی است و در رده هشتم قرار دارد.

استیل آذین تهران

استیل آذین قبل از شروع فصل نقل و انتقالات لقب تیم کهکشانی را به‌خود اختصاص داد و مالک این باشگاه برای جذب ستاره‌های گرانقیمت فوتبال ایران سختی نکشید. آنها لیگ را خوب شروع کردند ولی اختلافات علی کریمی با مدیرعامل باشگاه یکباره استیل‌آذین را در بحران فرو برد و این موضوع با سقوط استیل‌آذین به رده نهم همراه شد. اینکه استیل آذین در ادامه چه وضعیتی پیدا خواهد کرد مبهم است.

سپاهان اصفهان

سپاهانی‌ها در فصل نقل و انتقالات تمامی مهره‌های مورد نظر امیر قلعه‌نویی را جذب کردند ولی این تیم شروع بسیار ضعیفی داشت و حالا با 9 امتیاز در رده دهم جدول قرار دارد که این به هیچ عنوان باب میل مسئولان تیم اصفهانی نیست. سپاهان بازی حیثیتی به استقلال تهران را هم واگذار کرد تا همچنان دچار بحران باشد. قلعه‌نویی امیدوار است که تیمش را از این وضعیت نجات دهد.

ملوان انزلی

ملوان در سال‌های گذشته از نظر مشکلات مالی، رقابت نزدیکی با مقاومت سپاسی داشت ولی با سقوط تیم شیرازی حالا تنها تیمی است که مشکلات مالی‌اش از بقیه تیم‌ها بیشتر است. آنها چند بازیکن تأثیرگذار خود مثل سید جلال رافخایی را از دست دادند و خوش‌شانس بودند که پژمان نوری از این تیم نرفت. ملوانی‌ها توانستند بازیکنان مشمول مثل اولادی و محسن مسلمان‌را در فصل جدید به خدمت بگیرند. با این حال ملوان نتایج بدی نگرفته و با 9‌ امتیاز در رده یازدهم قرار دارد.

مس کرمان

3شکست پیاپی در 3هفته ابتدایی، صمد مرفاوی را در آستانه اخراج از مس قرار داد ولی او در هفته چهارم شهرداری تبریز را شکست داد و از این هفته بود که روند صعودی مس آغاز شد. البته آنها جزو تیم‌های پر مهره لیگ محسوب می‌شوند و این نتایج نمی‌تواند برای نماینده کرمان جالب باشد. مرفاوی اما معتقد است که تیمش احتیاج به زمان دارد و در آینده می‌تواند در رده‌های بالاتر قرار بگیرد.
مس در حال حاضر با 8‌ امتیاز در رده دوازدهم قرار دارد.

شاهین بوشهر

شاهین فصل گذشته با محمود یاوری از سقوط نجات پیدا کرد ولی این مربی حاضر به تمدید قراردادش نشد و مسئولان این باشگاه در نهایت حمید استیلی را به شاهین آوردند. اسکلت اصلی شاهین حفظ شد و چند بازیکن جدید از جمله لک چیرا و ستار زارع هم به ترکیب تیم بوشهری اضافه شدند. هر چند تیم استیلی تماشایی بازی می‌کند ولی شاهین هنوز از لحاظ نتیجه‌گیری تیم موفقی نشان نداده است. البته آنها در آخرین بازی موفق به شکست راه آهن شدند. تیم استیلی با 8‌ امتیاز در رده سیزدهم قرار دارد.

نفت تهران

نفت پس از صعود به لیگ برتر تمریناتش را با نادر دست‌نشان آغاز کرد ولی او با تصمیم سازمان لیگ از فعالیت در لیگ برتر محروم شد تا مسئولان این باشگاه با حسین فرکی قرارداد امضا کنند. مربی سابق تیم ملی که هرگز در سطح اول فوتبال ایران مربیگری نکرده بود در شرایطی هدایت نفت را بر عهده گرفت که خیلی‌ها بر این عقیده بودند که او نمی‌تواند عملکرد موفقی در این تیم داشته باشد. نتایج او در نفت اما چندان ضعیف نبوده و این تیم با وجود اینکه از لحاظ بازیکن مشکلاتی دارد با 8‌ امتیاز در رده چهاردهم قرار دارد.

پیکان قزوین

پیکان در شرایطی محمد‌احمدزاده را به‌عنوان سرمربی انتخاب کرد که این تصمیم، انتقاد رسانه‌ها از تصمیم مسئولان پیکان را به همراه داشت. پیکان در هفته ششم نخستین برد خود را به دست آورد و اگر احمدزاده در این هفته به استیل آذین می‌باخت به احتمال فراوان از کار برکنار می‌شد. او در هفته هفتم هم شهرداری را در تبریز شکست داد تا فعلا جایگاه متزلزلی نداشته باشد. تیم او با کسب 7 ‌امتیاز در رده پانزدهم قرار دارد و البته پیکان این پتانسیل را دارد که دوباره وارد بحران شود.

سایپای کرج

نتایج محمد مایلی کهن در سایپا به هیچ عنوان قابل دفاع نیست؛ چرا که تیم او از نظر در اختیار داشتن مهره‌های تأثیرگذار و سرشناس مشکلی ندارد. سایپا که یکی از پر امکانات‌ترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شود با 7 ‌امتیاز در رده شانزدهم جدول قرار گرفته و تیم مایلی کهن از 7 بازی، 4شکست را در کارنامه‌اش دارد. ادامه این روند جایگاه مایلی‌کهن را در سایپا متزلزل خواهد کرد، هر چند که مسئولان سایپا در مجموع علاقه زیادی به تغییر مربی ندارند.

شهرداری تبریز

اکبر میثاقیان بعد از پشت سر گذاشتن یک فصل بی‌حاشیه توانست شهرداری تبریز را بدون شکست راهی لیگ برتر کند ولی امسال همه چیز بر خلاف پیش‌بینی‌های او جلو رفته و بعید به‌نظر می‌رسد تبریزی‌ها با ادامه این روند میثاقیان را در شهرداری حفظ کنند.
تیم او از 7بازی گذشته 4‌شکست در کارنامه‌اش داشته و در حال حاضر فقط با کسب 5 ‌امتیاز در رده هفدهم قرار دارد. به‌نظر می‌رسد که روزهای سختی در انتظار میثاقیان باشد؛ در ضمن تیم او بابت نداشتن بازیکنان تأثیرگذار مشکل دارد.

راه آهن شهرری

محمدحسن انصاری فرد که رکورددار تغییر مربی در فوتبال ایران محسوب می‌شود، قبل از شروع فصل رسول کربکندی را به‌عنوان سرمربی تیمش انتخاب کرد. راه‌آهن ستاره‌های تأثیرگذارش را از دست داد و در فصل نقل و انتقالات هم عملکرد چندان خوبی نداشت. هر چند کارنامه کربکندی که تیمش با 4 امتیاز در رده آخر قرار دارد قابل دفاع نیست ولی مهم‌ترین مشکل راه‌آهنی‌ها در حال حاضر نداشتن بازیکن است و به‌نظر می‌رسد آنها امسال هم باید برای فرار از سقوط بجنگند. راه‌آهن سال گذشته در آخرین هفته با سقوط مقاومت سپاسی در لیگ برتر ماند.

کد خبر 115340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز