سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از حسنی مبارک همتای مصری‌اش برای حضور و شرکت در مذاکرات مستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در واشنگتن، موضوع قابل درکی است.

حسنی مبارک


 اما این که چرا مبارک به این فراخوان پاسخ مثبت می‌دهد و رسانه‌های مصری نسبت به این فراخوان خطرناک، با روی خوش برخورد می‌کنند برای هیچ کس قابل فهم نیست زیرا اوباما که برای پاسخگویی به درخواست بنیامین نتانیاهو، تصمیم به برگزاری مذاکرات مستقیم گرفته در پی آن است که بدین وسیله بتواند در انتخابات میان دوره‌ای کنگره که قرار است در اوایل نوامبر برگزار شود، پیروزی بزرگی را محقق کند.

او همچنین از مبارک و پادشاه اردن که در راه اندازی مذاکرات مستقیم نقشی کاملاً مؤثر ایفا کرده‌اند، می‌خواهد که همچنان بر فلسطینی‌‌ها فشار وارد آورند.

خلاصه کلام این است که همه محاسبه‌های اوباما به سود اسرائیل تمام خواهد شد و نقش کشورهای میانه روی عرب در این میان کاملاً قابل توجه است.با توجه به موارد فوق می‌توان گفت که مشارکت مبارک در این مذاکرات باتوجه به دیدگاه‌های بیشتر تحلیلگران که نسبت به آن دید خوبی ندارند، می‌تواند ماجراجویی بزرگی تلقی شود.

عمروموسی، دبیرکل مصری اتحادیه عرب، هفته گذشته در گفت‌وگو با نشریه مصری الاهرام گفت: نتانیاهو برای این مذاکرات شرط‌های ناممکنی تعیین کرده است زیرا او از فلسطینی‌ها خواسته است که هیچ پیش شرطی را عنوان نکنند و زمانی که از سستی عرب‌ها و فلسطینی‌ها مطمئن شد از ضرورت به رسمیت شناخته شدن کشور یهودی و کشور فلسطین بدون سلاح سخن به میان آورد.

همه نشانه‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو به واشنگتن می‌رود که شرط‌های خود را بر فلسطینی‌ها تحمیل کند او از همیاری اوباما و کنگره کاملاً مطمئن است زیرا می‌داند که اوباما هرگز مایل نیست در انتخابات میان‌دوره‌ای شکست بخورد.

نکته قابل ملاحظه این است که فشارهای آمریکا و اسرائیل موجب شد که مواضع کمیته چهارجانبه نیز تغییر کند. این کمیته دیگر از متوقف شدن شهرک‌سازی‌ها و بازگشت به مرزهای سال 1967 سخن به میان نیاورد.می توان گفت که بیانیه کمیته چهارجانبه در نیویورک تنظیم شد تا این که درخواست‌های اسرائیل کاملاً اجابت شوند. شگفت اینجاست، روزنامه الاهرام که از این فراخوان خطرناک استقبال کرد روز یکشنبه هفته گذشته نوشت که نسبت به توانایی واشنگتن برای حل قضیه فلسطین شک و تردیدهای زیادی وجود دارد و حتی فرستاده ویژه واشنگتن نتوانست دیدگاه‌های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند و بی‌شک این موضوع موجب خواهد شد که برای فلسطینی‌ها نتیجه مورد نظر محقق نشود.

اگر نسبت به این مذاکرات بدبینی حاکم است و اگر نتیجه مورد نظر حاکم کردن دیدگاه‌های نتانیاهو است چرا مبارک باید با حضور خود در این مذاکرات به ماجراجویی از پیش شکست خورده دست بزند.می‌دانیم که مبارک در پایان مذاکرات به واشنگتن خواهد رفت. اگر مذاکرات به ضرر فلسطین تمام شود آیا مبارک و مصر بدنام نخواهند شد؟

تحلیلگران عرب بر این باورند که مبارک نباید به عامل فشار علیه فلسطینی‌ها تبدیل شود تا این که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها به ثمره چینی بپردازند. لذا باید پرسید چرا مبارک خود را گرفتار می‌سازد؟ آیا او می‌تواند به واشنگتن نه بگوید؟ آیا اعراب می‌توانند به واشنگتن نه بگویند؟

الشرق/ چاپ قطر

کد خبر 115148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز