گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای به‌منظور تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های آینده خبر داد.

صالحی

علی اکبر صالحی این خبر را در حالی اعلام کرد که هفته گذشته - سی‌ام مرداد - ایران انتقال سوخت هسته‌ای به ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرد.رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره این پیشنهاد افزود: ما به روسیه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی تحت لیسانس این کشور را دادیم تا بخشی از کارها در روسیه و بخشی از کارها در ایران انجام شود که مسکو در حال بررسی این پیشنهاد است.

خبرگزاری ریانووستی نیز روز گذشته به نقل از یک مقام آگاه روسی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نوشت: روسیه امکان ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای را غیرمحتمل نمی‌داند. این مقام آگاه گفت: اگر در باره آینده صحبت کنیم می‌توان گفت که تولید مرکز مونتاژ سوخت در خاک ایران امکان‌پذیر است.

معاون رئیس‌جمهوری که به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت و مشروح سخنانش را ایسنا منتشر کرد، درباره ضرورت غنی‌سازی در ایران اظهار داشت: ما باید به دنیا، توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود را در تولید اورانیوم و تبدیل آن به سوخت هسته‌ای نشان دهیم؛ چراکه آن وقت، در بحث تجارت بین‌المللی، مسئله تامین سوخت راحت می‌شود.

معاهده تبعیض‌آمیز

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس اساسنامه خود باید 3‌اصل ایمنی، پادمان ( مسائل امنیتی) و کمک کردن به کشورهای عضو برای ارتقای سطح فناوری هسته‌ای را مدیریت کند، افزود: اما هم‌اکنون این سه اصل در آژانس توازن ندارد. صالحی با اشاره به اینکه ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره رعایت نکردن 3 اصل یادشده نقد داریم، گفت: آژانس بیش از اینکه به بخش ایمنی و کمک‌های فنی کشورهای عضو کمک کند به بخش پادمانی یعنی بررسی فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو می‌پردازد.

وی افزود: ما براساس تعهداتمان برای بازرسی مشکلی نداریم اما آژانس باید در 3 اصل یادشده توازن برقرار کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش درباره مقررات ان‌پی‌تی گفت: ان‌پی‌تی کشورها را به 2 گروه تقسیم کرده است؛ یک گروه کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که شامل 5 کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس است که این 5‌کشور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشورها اجازه داده است که دارای سلاح هسته‌ای باشند و به بقیه کشورها گفته است که شما در پی سلاح هسته‌ای نباشید اما می‌توانید از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشید که ما اینجا هم نقدی بر ان‌پی‌تی داریم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: نقد ما این است که این معاهده، تبعیض‌آمیز است چرا که در آن به یکسری کشورها حق داشتن سلاح را داده است و بعد نیز گفته است آن کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند در آینده باید از سلاح‌های خودشان صرف‌نظر کنند اما آن کشورهایی که سلاح ندارند و می‌خواهند از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند باشند باید همه‌گونه تعهدی بدهند که مبادا به سوی مقاصد غیرصلح‌آمیز منحرف شوند.

تزریق سوخت به قلب رآکتور

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش به افتتاح نیروگاه بوشهر اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که هفته آخر شهریور تزریق سوخت به قلب رآکتور صورت بگیرد و گفت: امیدواریم اواسط مهرماه تزریق را کامل کنیم و اواخر مهر رآکتور را ببندیم. سی‌ام مردادماه انتقال سوخت هسته‌ای به ساختمان اصلی نیروگاه اتمی بوشهر، با حضور علی‌اکبر‌صالحی و کرینکو، رئیس شرکت روس اتم انجام شد.

در این مرحله، سوخت از محل نگهداری تحت نظارت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ساختمان اصلی و در مجاورت رآکتور منتقل شد. با استقرار سوخت در این محل، مرحله بعدی که تزریق سوخت هسته‌ای در قلب رآکتور است، آغاز می‌شود که صالحی ابراز امیدواری کرده است هفته آخر شهریور این عمل صورت بگیرد.

صالحی درباره تامین سوخت برای نیروگاه بوشهر گفت: در حال حاضر برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به‌مدت 10 سال با روس‌ها توافقنامه داریم. فعلا سوخت برای یکسال تامین است و برای سال دوم هم با گرفتن مجوز آن از رئیس‌جمهور گشایش اعتبار کرده‌ایم و برای سال‌های بعد هم از یکسال قبل باید سفارش سوخت را بدهیم.

صالحی با اشاره به اینکه عمر نیروگاه اتمی بوشهر بین 40 تا 60 سال است، اظهار کرد: بعد از 10 سال تامین سوخت توسط روسیه، نیروگاه باید 30 تا 50 سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهد. وی گفت: نگرانی‌ای بابت بدقولی روس‌ها نداریم.

25 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده ایم

صالحی درباره تولید سوخت 20 درصد گفت: الان 25 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم. تلاش داریم تا شهریور سال 1390 بتوانیم نخستین مجتمع صفحه سوخت‌مان را تولید کنیم. معاون رئیس‌جمهور درباره تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور تاکید کرد: از وقتی تحریم‌ها صورت گرفته کار ما بهتر جلو می‌رود و نیروگاه بوشهر مصداق این امر است.

کد خبر 114877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز