جمعه ۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه حوادث: پیامک‌‌های تبلیغاتی، ترفندی بود که 3 باجناق و همدستانشان با استفاده از آن از ده‌ها نفر کلاهبرداری کردند.

متهمان

وقتی تصویر یکی از متهمان بعد از ماه‌ها تحقیقات بی‌سرانجام پلیسی در روزنامه‌ها چاپ شد، پلیس توانست این باند را ردگیری کرده و متهمان را یکی بعد از دیگری دستگیر کند.متهمان، کلاهبرداری‌های خود را از چند ماه قبل و با تاسیس یک شرکت کاغذی شروع کردند. آنها ابتدا شروع به انتشار آگهی تهیه وام در روزنامه‌ها کردند و مدعی شدند در ازای دریافت مبلغی، می‌توانند وام‌های میلیونی بدون نیاز به ضامن تهیه ‌کنند. با این ترفند، تعداد زیادی از متقاضیان در آرزوی دریافت وام به سراغ این شرکت رفتند و مبالغی از 600 هزار تا 4 میلیون تومان به حساب متهمان واریز کردند اما هیچ خبری از وام بانکی نشد.

مردان کلاهبردار وقتی با این شگرد توانستند از افراد زیادی کلاهبرداری کنند، دفتر محل کارشان را تخلیه کردند و بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شدند. آنها در دومین مرحله از اجرای نقشه‌شان به ارسال پیامک متوسل شدند و پیامک‌هایی با این مضمون برای مشترکان تلفن همراه ارسال کردند: «ارائه وام 5، 10 و 20 میلیون تومانی، یکروزه و بدون نیاز به ضامن.»

این‌بار هم تعداد زیادی از متقاضیان به تصور اینکه پیامک از طریق امور مشترکین تلفن همراه ارسال شده و قابل اطمینان است، با شماره تلفن‌های درج شده در آن تماس گرفتند و وقتی کلاهبرداران از آنها خواستند برای دریافت وام، مبالغی را به شماره حساب شرکت واریز کنند، این کار را انجام دادند. اما بعد از گذشت مدتی نه از وام خبری شد و نه مسئولان شرکت، پاسخگوی تماس‌های مشتریانشان شدند.

به‌دنبال شکایت تعداد زیادی از مالباختگان در اداره آگاهی تهران، تحقیقات کارآگاهان اداره چهاردهم برای شناسایی و دستگیری مردان کلاهبردار شروع شد. بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که این افراد هنگام ثبت شرکت و افتتاح حساب بانکی، از مدارک جعلی استفاده کرده بودند و به همین دلیل هیچ ردی از آنها به دست نیامد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌داد که متهمان برای اجرای نقشه‌های خود بیش از 60 حساب بانکی با استفاده از مدارک جعلی باز کرده بودند و به محض اینکه مالباخته‌ها به این حساب‌ها پول واریز می‌کردند، آنها به سرعت این مبالغ را برداشت می‌کردند.

یک سرنخ

تحقیقات پلیس برای دستگیری این باند ادامه یافت و ماموران با حضور در بانک‌هایی که متهمان در آنجا حساب داشتند، به یک برگ فتوکپی شناسنامه جعلی از یکی از اعضای باند دست پیدا کردند. بر خلاف جعلی بودن فتوکپی شناسنامه، عکس روی آن کاملا واقعی بود و به همین دلیل قاضی انصاری، بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه یک تهران مجوز چاپ این عکس در روزنامه‌ها را صادر کرد تا شاید از این طریق پلیس بتواند متهمان را ردگیری کند.

به محض چاپ عکس یکی از اعضای باند در روزنامه‌ها، تماس‌ها با پلیس شروع شد. تعدادی از کسانی که این فرد را می‌شناختند سرنخ‌های خوبی از این مرد در اختیار تیم تحقیق قرار دادند و خیلی زود مخفیگاه این مرد که رضا نام دارد، در شهریار شناسایی شد. ماموران با محاصره این محل، در یک عملیات ضربتی وارد آنجا شدند و جوان 25 ساله را دستگیر کردند.

متهم بعد از انتقال به اداره آگاهی به کلاهبرداری‌های پیامکی اعتراف کرد و نشانی 4 همدست دیگر خود را در اختیار پلیس قرار داد اما با توجه به اینکه بقیه اعضای باند از دستگیری رضا باخبر شده بودند، محل زندگی خود را تغییر داده و متواری شده بودند.

3 باجناق

فرار متهمان خیلی طول نکشید و ماموران در ادامه بررسی‌ها توانستند مخفیگاه جدید آنها را شناسایی کنند. به این ترتیب صبح 29مرداد، این سه نفر دستگیر شدند اما سردسته باند به نام حسین بدون برجا گذاشتن سرنخی از خود ناپدید شده بود. 3 متهم دستگیر شده که باجناق هم هستند به اداره آگاهی انتقال یافتند و مدعی شدند که تا روز قبل از دستگیری همچنان با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از مردم کلاهبرداری می‌کرده‌اند.

قهقهه تلخ

یکی از افرادی که به تازگی هدف کلاهبرداری‌های این باند قرار گرفته بود، مردی بود که برای دریافت وام 200 میلیون تومانی،
4 میلیون تومان به حساب متهمان واریز کرده بود. این مرد وقتی از دستگیری متهمان با خبر شد با حضور در اداره آگاهی به ماموران گفت: به محض دیدن پیامک تبلیغاتی با متهمان تماس گرفتم و گفتم که نیاز به وام 200 میلیون تومانی دارم. آنها هم خواستند 4 میلیون تومان به‌عنوان کارمزد به حسابشان واریز کنم تا ظرف یک روز و بدون ضامن این وام را به من پرداخت کنند.

وقتی مبلغ مورد نظر را به حساب آنها واریز کردم، دوباره با یکی از آنها تماس گرفتم و گفتم که پول را واریز کرده‌ام. او هم با شنیدن این جمله، قهقهه‌ای زد و گفت که کلاهبردار است و از اینکه پول را بدون زحمت به حسابش واریز کرد‌ه‌ام، خیلی ممنون است.

بعد هم مدعی شد که اگر تمام مردم مثل من بودند، او و همدستانش غمی نداشتند و در آخر هم با همان قهقهه تلخش، گوشی را خاموش کرد. سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بازپرس پرونده با صدور مجوز چاپ عکس متهمان در روزنامه‌ها، از دیگر شاکیان خواست برای شکایت از آنها به اداره 14 پلیس آگاهی یا شعبه دوم بازپرسی در دادسرای ناحیه یک مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از افرادی که از مخفیگاه متهم فراری باند خبر دارند نیز درخواست می‌شود اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن‌های 51055614 یا 51055514 در اختیار پلیس قرار دهند.

کد خبر 114857

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز