همشهری آنلاین: برخی اعضای هیئت دولت و معاونان رئیس جمهور روز جمعه به مناسبت هفته دولت پیش از آغاز مراسم نماز جمعه تهران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حاضر شدند و با مردم دیدار کردند

دیدار اعضای هیئت دولت با نمازگزاران جمعه تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر ، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، تعاون، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، صنایع و معاون، مسکن و شهرسازی، نیرو، رفاه وتامین اجتماعی، آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی به همراه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس کمیته امداد خمینی (ره) و معاونان سازمان تربیت بدنی از جمله مسئولان دولتی بودند که از نزدیک با مردم دیدار و به مشکلات آنان رسیدگی کردند.

اعضای هیئت دولت از ساعت 30ر9 در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران حضور یافتند و سپس در نماز جمعه تهران شرکت کردند.

همچنین خبرگزاری ایسنا گفتگوهای با برخی از اعضای هیئت دولت حاضر در دیدار با نمازگزاران جمعه تهران انجام داده است که به شرح زیر است.

در روزهای آتی پروژه‌ای در حوزه زیرساخت‌های فضایی افتتاح خواهد شد

 وزیر دفاع در حاشیه دیدار وزرا و معاونین رییس‌جمهور با مردم در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد: در روزهای آتی پروژه‌ای در حوزه‌ زیرساخت‌های فضایی افتتاح خواهد شد.

احمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد مشکلاتی که مردم برای حل آن به وی مراجعه کرده بودند، اظهار کرد: مشکلات مردم متنوع بود. برخی مشکل کار داشتند، برخی مشکل اشتغال، وام، مسکن و ... داشته و در واقع مشکلات متعددی داشته‌اند.

 وی در مورد اثرات این دیدارها گفت: ما وظیفه داریم که در خدمت مردم باشیم. مردم مشکلات خود را بیان می‌کنند و برخی از مشکلاتی که مردم در این جلسات مطرح می‌کنند مشکلات جدیدی است که شاید قبلا به گوش مسوولان نخورده باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه در مورد برخی از مشکلاتی که مردم داشتند، بلافاصله تصمیم گرفته شد و برخی نیز نیاز به پی‌گیری‌هایی داشت که دستور پی‌گیری‌ها داده شد.

 وزیر دفاع با بیان این‌که « برگزاری این جلسات اثرات بسیار خوبی دارد» گفت: در واقع این جلسات زمینه‌ساز این است که ما از نزدیک در خدمت مردم باشیم و هر کاری که می‌توانیم برای مردم انجام دهیم.

دستورات لازم برای پی‌گیری و رسیدگی به مشکلات داده شد

وزیر کشور با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری جلسات دیدار مردمی به ایسنا گفت: یکی از حسن‌های این جلسات این است که باعث می‌شود ما با اشکالات داخل سیستم آشنا شویم.

مصطفی محمدنجار در مورد مشکلات مردمی که به وی مراجعه کرده بودند به خبرنگار ایسنا گفت: یک سری از مشکلات مردم، مشکلات عمرانی بود. یک سری از آن‌ها مربوط به شهرداری‌ها بود و یک سری از مشکلات آن‌ها نیز اداری بود.

وی با بیان این‌که « مشکلات مردم متنوع بود» ادامه داد: دستورات لازم برای پی‌گیری و رسیدگی به این مشکلات داده شد و دوستان رسیدگی‌های لازم را برای حل این مشکلات انجام دادند.

استاندار تهران نیز در این دیدار حضور داشت.

در نتیجه این دیدارها، مسوولان به درک درستی از وضعیت جامعه می‌رسند

 قائم‌مقام وزیر اطلاعات با اشاره به ارزش دیدار مسوولان با مردم به ایسنا گفت: در این دیدارها مسوولان از نزدیک با مشکلات جاری و روزمره‌ مردم آشنا می‌شوند؛ چه آن بخشی که مربوط به سازمان خودشان می‌شود، چه آن بخشی که به دیگر سازمان‌ها مرتبط است.

 علوی اظهار کرد: عامه مردم با مسائل ریز و جزئی سروکار دارند؛ ولی متاثر از آن‌ها دچار مشکلات قابل توجهی هستند و مسوولان نیز به علت این‌که با موضوعات کلان سر و کار دارند کمتر با مشکلات ریز سر و کار پیدا می‌کنند و این ملاقات‌ها کمک می‌کند که مسوولان با مشکلات مردم از نزدیک آشنا شوند و درک درستی از وضعیت جامعه داشته باشند و در جهت برطرف کردن این مشکلات برنامه‌ریزی موثری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام ارزشمند از دولت دهم آغاز شد و مدیران از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا ‌شدند و امکان خدمت موثرتر به مردم از این راه فراهم می‌شود.

وی در مورد نوع مشکلاتی که مردم مراجعه کننده به وی داشتند، گفت: این مشکلات چند دسته بود؛ مشکلاتی بود که در روابط اجتماعی پیدا کرده بودند. بعضا در ارتباط با سازمان‌ها دچار مشکلاتی شده بودند و برخی نیز درخواست همکاری با تشکیلات ما را داشتند و به طور کلی این مشکلات مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت.

به هر میزان اطلاعات حقوقی مردم افزایش یابد، مراجعات و شکایت‌ها کاهش می‌یابد

وزیر دادگستری در مورد مشکلات مردمی که با وی دیدار کرده بودند به ایسنا گفت: حدود 50 نفر مراجعه کننده داشتیم که بیشتر مشکلات مربوط به مسائل ملکی، خانوادگی، کلاهبرداری، جعل اسناد، قتل، دیه، نفقه، مهریه یا بعضا عدم رسیدگی از سوی مسوولان به مشکلات بود.

بختیاری افزود: متاسفانه در بررسی مشکلات، چیزی که خیلی مشهود بود، عدم آگاهی حقوقی مراجعه کنندگان و عدم اطلاع آنها نسبت به قوانین بود و به نظر می‌رسد که اصحاب رسانه، صدا و سیما و مطبوعات در این زمینه مسوولیت دارند و یقینا به هر میزان اطلاعات حقوقی مردم افزایش پیدا کند، مراجعات و شکایت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

در ارتباط با سفر احمدی‌نژاد به پاکستان در حال رایزنی با اسلام‌آباد هستیم

وزیر امور خارجه درباره‌ زمان سفر رییس‌جمهور به پاکستان به ایسنا گفت: با اسلام‌آباد در ارتباط با این موضوع در حال رایزنی هستیم و به محض اعلام آمادگی دولت پاکستان این سفر انجام خواهد شد.

منوچهر متکی هم‌چنین در مورد مشکلات مردمی که به وی در این دیدار مردمی مراجعه کرده بودند به ایسنا گفت: بیشتر مشکلات مراجعه کنندگان مربوط به خارج از کشور بود. بخشی از مراجعه کنندگان جانبازان عزیز ما بودند. آنهایی که به صورت دوره‌ای برای درمان به خارج از کشور می‌روند و خواستار مساعدت‌های وزارت خارجه جهت اخذ ویزا بودند. برخی نیز اعضای خانواده‌های آنها در خارج از کشور زندگی می‌کردند و با مشکلاتی مواجه شده بودند و از وزارت خارجه درخواست داشتند که مساعدت‌های لازم را برای پی‌گیری مشکلات آنها انجام دهد.

وی ادامه داد: بخش کنسولی وزارت خارجه روزانه تا حدود یک هزار نفر مراجعه کننده دارد که نوعا کارهای مراجعه کنندگان مرتبط با مسائل در خارج از کشور است. کارهایی در ارتباط با وزیران، ارتباطات اقتصادی، تسهیل در گرفتن گواهی‌نامه، پی‌گیری‌های قضایی و این مشکلات و کارها در ادارات مختلف این وزارتخانه پی‌گیری می‌شود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اثرات مثبت چنین دیدارهایی گفت: در سطح دولت برگزاری چنین جلساتی برنامه‌ریزی شده است؛ آن هم در پایگاه مردمی نماز جمعه و این نشانگر اتصال و وجود علقه بین دولت و مردم است و این علقه و ارتباط به اذعان همگان در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است؛ همان‌گونه که سفرهای استانی دولت نیز در تحقق این مساله موثر بوده است و به جای این‌که مردم از نقاط مختلف کشور برای رسیدگی به مشکلاتشان به تهران بیایند تا اعضای دولت و مسوولان دستگاه‌های کشوری این مشکلات را حل و فصل کنند، خود دولت به اقصی‌نقاط کشور می‌رود و این کاری بود که در تاریخ کشور برای نخستین بار صورت می‌گیرد و ما اثرات چنین رویکردی را حتی در کشورهای دیگر نیز مشاهده کرده‌ایم. بعضا مسوولانی از کشورهای دیگر به من گفته‌اند که نه به تعداد شما ولی قصد داریم که گاهی جلسات دولتمان را در مناطق مختلف کشورشان برگزار کنند.

 متکی گفت: این رویکردی است که از دولت نهم آغاز شده است و باید مسوولان در دسترس مردم باشند و برگزاری چنین جلساتی و داشتن چنین رویکردی این باور را در بین مردم بیشتر تقویت می‌کند که مسوولان در ارتباط با آنها هستند. بزرگ‌ترین افتخار خدمت به مردم است و در واقع برگزاری چنین جلساتی پیام‌های روشن و موثری دارد.

 وی گفت: من اگر بخواهم اثرات این رویکردهای مردمی را اشاره کنم می‌توانم به انتخابات ریاست جمهوری دهم اشاره‌ای داشته باشم. شما تفاوت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم با دوره‌های قبل را می‌بینید. این‌که 40 میلیون نفر یعنی 85 درصد واجدین شرایط می‌آیند و در انتخابات شرکت می‌کنند. این مشارکت بالا یکی از اثرات چنین رویکردی است. وقتی که این مشارکت وسیع را مشاهده کردیم به این احساس دست پیدا کردیم که گویی به روزهای اول انقلاب برگشته‌ایم و مردم یک بار دیگر حکومت و نظام را متعلق به خود می‌دانند.

متکی ادامه داد: دولتی که دارای چنین پشتوانه‌ی مردمی است آسان‌تر می‌تواند به جنگ مشکلات برود و مشکلات را حل و فصل کند.

به گزارش ایسنا از جمله دیگر مسوولانی که در این دیدارها حضور داشتند می‌توان به وزرای اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه، مسکن، آموزش و پرورش، بهداشت، فاه، هم‌چنین زریبافان رییس بنیاد شهید، تمدن استاندار تهران، مدیرکل کمیته امداد استان تهران، غرقی رییس مرکز رسیدگی به نامه‌ها و شکایت‌های مردمی ریاست جمهوری، معاون اداری و مالی وزیر ارشاد، تعدادی از معاونین وزیر علوم، تعدادی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی، مروی معاون وزیر نفت در امور حقوقی و مجلس، تعدادی از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، تعدادی از مسوولان سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام وزیر نیرو، مسوولان وزارت تعاون و وزارت بازرگانی و ... اشاره کرد.

تعداد مراجعه کنندگان به وزرای مسکن، آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی، دادگستری بیشترین مراجعات بود.

پیش از این چنین دیداری در دولت نهم و در ماه مبارک رمضان برگزار شده بود.

کد خبر 114844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز