گروه ادب و هنر: با اعلام نامزدهای دریافت تندیس چهاردهمین جشن سینمای ایران، «درباره الی» با کاندیدا شدن در 9 رشته در صدر فیلم‌هایی ایستاد که در این رخداد سینمایی با یکدیگر رقابت دارند

درباره الی

دیروز فرهاد توحیدی دبیر جشن سینمای ایران پایان مرحله اول داوری را اعلام کرد و سپس آرای داوران توسط شورای صیانت از آرا که شامل ژیلا ایپکچی، علی دهکردی و سیروس الوند می‌شد و با حضور محسن هاشمی دبیر اجرایی جشن، گشوده و نامزدهای دریافت تندیس معرفی شدند؛ با این توضیح که نامزدهای تندیس بهترین فیلم در مرحله دوم داوری‌ها معرفی می‌شوند و در برخی رشته‌ها هم که به اهدای دیپلم افتخار بسنده خواهد شد، نامزدی اعلام نشده است.

به گفته توحیدی، حجم بالای فیلم‌هایی که امسال داوری شدند بیانگر رقابت بسیار تنگاتنگ فیلم‌هاست و همه نامزدهای اعلام شده صلاحیت دریافت عنوان بهترین فیلم را دارند. البته براساس آیین‌نامه یک تندیس شایستگی برای هر بخش اهدا می‌شود که قطعا برایند نظر داوران نهایی خواهد بود.

او همچنین از آغاز داوری نهایی از تاریخ چهارشنبه سوم شهریور(امروز) خبر داد و گفت که علاوه بر داوران تخصصی مرحله اول 18 نفر از رؤسای سایر اصناف عضو خانه سینما، 5 نفر از داوران نماینده تهیه‌کنندگی و 5 نفر از داوران منتخب هیأت مدیره شامل آیدین آغداشلو، گلی امامی، دکتر مهدی حجت، فرشته طائرپور و کیوان کثیریان مجموعه آثار نامزد شده را تا 15 شهریور داوری خواهند کرد.

براساس فهرستی که دیروز منتشر شد «درباره الی» در رشته‌های بهترین کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی (اصغر فرهادی)، بازیگر نقش اول زن (گلشیفته فراهانی)، بازیگر نقش مکمل زن (مریلا زارعی و رعنا آزادی‌ور)، بازیگر نقش اول مرد (شهاب حسینی)، بازیگر نقش مکمل مرد (صابر ابر)، فیلمبرداری (حسین جعفریان) و تدوین (هایده صفی‌یاری)، نامزد دریافت جایزه شده است.

رکورددار شدن «درباره الی» باتوجه به میزان توجهی که به این فیلم در 2 سال اخیر شده و جوایز معتبر داخلی و خارجی که دریافت کرده، قابل پیش‌بینی بود. آنچه قابل پیش‌بینی نبود، نامزد نشدن فیلم‌های مسعود کیمیایی و مجید مجیدی بود. «محاکمه در خیابان» و «آواز گنجشک‌ها» حتی در یک رشته هم نامزد دریافت تندیس نشده‌اند.

همچنین «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا نیز تنها در 2 رشته بازیگری و چهره‌پردازی نامزد دریافت تندیس شده است.«کیفر» و «هیچ» که امسال فیلم‌های محبوب منتقدان بودند نیز تقریبا نادیده گرفته شده‌اند. در عوض نامزدی بهرام بیضایی برای «وقتی همه خوابیم» و واروژ کریم مسیحی برای «تردید» در رشته بهترین کارگردانی جالب توجه به‌نظر می‌رسد. باتوجه به کیفیت «وقتی همه خوابیم» و «تردید» به‌نظر می‌رسد در این انتخاب‌ها بیشتر مسئله کسوت، نام و جایگاه مدنظر قرار گرفته است.

داریوش مهرجویی نیز برای «سنتوری» در فهرست نامزدهای کارگردانی قرار دارد که این البته تنها رشته‌ای است که سنتوری در آن کاندیدای دریافت جایزه شده و غیبت نام بهرام رادان در فهرست نامزدهای بازیگر مرد نیز در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد. در این شاخه شهاب حسینی برای «درباره الی» و «پرسه در مه»، محمدرضا فروتن برای «دیگری»، حمید فرخ‌نژاد برای «آتشکار» و «به رنگ ارغوان»، مهدی هاشمی برای ‌«هیچ» و حامد بهداد برای «هفت دقیقه تا پاییز» نامزد دریافت تندیس هستند که در این میان شانس فرخ‌نژاد برای بردن جایزه پررنگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

حامد بهداد نیز تنها بازیگری است که هم برای نقش اول و هم برای نقش مکمل نامزد تندیس شده است.میان بازیگران نقش اول زن رقابت بین لیلا حاتمی (پرسه در مه)، گلشیفته فراهانی (درباره الی)، هانیه توسلی (عصر روز دهم)، هدیه تهرانی (هفت دقیقه تا پاییز) و نگار جواهریان (طلا و مس) جریان خواهد داشت.

نکته قابل تأمل دیگر در فهرست نامزدها حضور فیلمساز جوانی به‌نام جلیل سامان با فیلم «وقت بودن» (زندگی) است که نامزد دریافت تندیس بهترین کارگردانی و فیلمساز شده است. راه یافتن محسن امیریوسفی هم برای فیلمنامه «آتشکار» در فهرست نامزدها در نوع خود جالب توجه است.

چهاردهمین جشن سینمای ایران درحالی25 شهریور امسال برگزار می‌شود که هیأت مدیره فعلی خانه سینما روزهای پایانی مأموریتش را طی می‌کند و در ماه‌های اخیر مناسباتش با معاونت امور سینمایی بیش از هر زمان دیگر تیره و تار شده‌است. جواد شمقدری معاون امور سینمایی نیز دیروز با اشاره به این نکته که هیأت مدیره خانه سینما در حال حاضر روزهای پایانی کار خود را سپری می‌کند،

گفت: «کارهای جدی ما با هیأت مدیره بعدی خواهد بود.» شمقدری چند روز پیش برای محمدحسین مهدی‌پور به‌عنوان نماینده معاونت سینمایی جهت ساماندهی نظام امور صنفی سینما حکم زد. به گفته شمقدری، قرار است مهدی‌پور به‌عنوان نماینده ارشاد مواردی را که از طرف صنوف سینمایی به نتیجه نرسیده و سازماندهی نشده، پیگیری کند.

کد خبر 114709

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز