گروه اقتصادی: سخنگوی طرح تحول اقتصادی با اعتراف به رکود و تورم به‌عنوان 2 چالش اصلی دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از تقسیم‌بندی بانک‌ها خبر داد اما باز هم درباره میزان یارانه نقدی سخن نگفت.

طرح تحول اقتصادی

اما خبر مهم معاون وزیر اقتصاد توافق با بانک مرکزی بر سر تعیین سیاست‌های پولی در کارگروه اقتصادی دولت بود.محمدرضا فرزین در نشستی با خبرنگاران درباره سرانجام طرح تحول نظام بانکی کشور از توافقاتی با بانک مرکزی بر سر مسائلی چون بررسی نرخ سود بانکی، نحوه اعتبار دهی سیستم بانکی، رابطه نظام بانکی و بسته بانک مرکزی و تنظیم سیاست‌ها و حصول توافقاتی با بانک مرکزی در این خصوص خبر داد.

او گفت: آنچه در این راستا توافق شده به شورای پول و اعتبار برای بررسی و تصویب ارائه می‌شود و پس از تصویب در این شورا به کارگروه ارجاع داده می‌شود؛ به عبارت دیگر در حوزه بانکی سیاستگذاری‌هایی را تعیین کرده‌ایم.به گفته فرزین، تا زمانی که بسته‌ها و سیاست‌های سایر حوزه‌ها تدوین نمی‌شد نمی‌توانستیم بسته پولی را نهایی کنیم زیرا مثلا درخصوص سود بانکی، تورم، رکود و... با چالش‌هایی مواجه بودیم. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: بسته سیاست پولی در دستور کار جلسه هفته جاری شورای پول و اعتبار قرار دارد که پس از تصویب به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه خواهد شد.

تقسیم بندی بانک‌ها، ماجرای قدیمی

به گزارش مهر، فرزین از برنامه اصلاح ساختار برای طبقه بندی بانک‌ها خبر داد و گفت: براساس اصلاح ساختار که هنوز نهایی نشده، یکسری بانک‌های قرض‌الحسنه، بانک‌های سرمایه‌ای با وام‌های بلندمدت و یکسری بانک‌ها برای ارائه خدمات روزمره به مردم در نظر گرفته شده است.

به گزارش همشهری، مسئله تقسیم بندی بانک‌ها ابتدا در دوران سرپرستی حسین صمصامی در وزارت اقتصاد دولت نهم رسانه‌ای شد که به‌دلیل واکنش کارشناسان و انتقادهای گسترده زود به بایگانی رفت اما به‌نظر می‌رسد دولت مصمم است این موضوع را این بار در قالب اصلاح نظام بانکی دنبال کند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: اصلاح قانون بانکی بدون ربا با همکاری بانک مرکزی، اصلاح رفتاری بانک‌ها همچون بانکداری الکترونیک یا آیین‌نامه شناسایی مشتریان بانکی در دستور کار قرار دارد.فرزین افزود: محور بانکی دستور کار جلسه بعدی کارگروه با ریاست رئیس‌جمهور است.

قیمت‌ها در حال تغییر است

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت درخصوص اصلاح نظام قیمت‌ها، گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی هم‌اکنون در حال تغییر قیمت‌ها هستند که این موضوع در کارگروه طرح تحول مطرح شده و به‌طور قطع کارگروه باید در جریان اصلاح قیمت‌ها باشد اما به هر حال، چیزی به نام اصلاح نظام قیمت نداریم.

وی ادامه داد: شورای رقابت وظیفه تنظیم مقررات مربوط به تعیین قیمت در بازارهای انحصاری را برعهده دارد که برای تنظیم مقررات مربوطه این شورا وارد عمل شده است؛ در عین حال دولت باید بر بازار نظارت داشته باشد و هیچ مصوبه قانونی جدیدی در مورد قیمت‌گذاری نداشته‌ایم.

افزایش حقوق کارمندان

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با تورم براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: از منابع حاصل از اصلاح نظام قیمت‌ها 60 درصد به مردم و بخشی نیز به تولید‌کنندگان تعلق خواهد گرفت و در این خصوص طبق فرمول عمل می‌شود.

فرزین با تاکید بر اینکه مردم به‌هیچ‌وجه نگران آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها نباشند، گفت: طبق قانون هر زمان که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود می‌توانیم از بودجه، تنخواه دریافت کرده و به حساب مردم واریز کنیم، به عبارتی دیگر در مدتی که این قانون اجرا خواهد شد مبلغ 20 هزار میلیارد تومان (در نیمه دوم امسال) به طرح اختصاص خواهد یافت.

فرصت دوباره برای تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار

فرزین گفت: افراد جامانده از ثبت نام و یا افرادی که اخیرا تشکیل خانواده داده‌اند، شهریور ماه امسال فرصت ثبت‌نام خواهند داشت. او در یک نشست مطبوعاتی با بیان اینکه هنوز مبلغ یارانه نقدی که به حساب افراد واریز خواهد شد، مشخص نیست،

در پاسخ به این سؤال که آیا سودی به یارانه‌های نقدی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ گفت: واریز سود به حساب یارانه نقدی بستگی به نوع حساب افراد اعم از پس‌انداز یا کوتاه‌مدت و... دارد. سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت افزود: افرادی که فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند در آذرماه امسال برای تکمیل فرم‌ها فرصت خواهند داشت.

کد خبر 114622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز