دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی بسته سیاستی - نظارتی نظام بانکی برای سال‌جاری را برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ کرد.

براساس این بسته سیاستی، نرخ سود عقود مبادله‌ای(وام‌های عادی و روزمره) تا سررسید کمتر از 2 سال، معادل 12 درصد و برای بیشتر از 2 سال، معادل 14 درصد تعیین شده است.

به گزارش فارس، بخش قابل توجهی از تسهیلات بانکی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند سررسید بالای 2 سال دارند و حتی تسهیلات 2میلیون تومانی که کف تسهیلات بانکی در اکثر بانک‌هاست، دارای سررسید بالای 30 ماه است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بیشتر تسهیلات بانکی کشور با نرخ سود 14 درصد محاسبه خواهد شد و نرخ سود 12 درصد در موارد معدودی به کار می‌رود. پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود کمتر، منوط به تامین یارانه مربوط از سوی دولت و تحقق اهداف طرح براساس اولویت‌های دولت خواهد بود.

در ضمن سقف وام خرید کالاها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و درمان بیماری و هزینه تحصیل 3میلیون تومان، تسهیلات تعمیر مسکن 5میلیون تومان، وام خرید خودروی سواری 7میلیون تومان و  وام جایگزینی خودروهای فرسوده، خرید وانت و تاکسی 10میلیون تومان تعیین شده است.

طبق این بسته، منابع جدیدی برای بانک‌ها از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی ایجاد شده که بانک‌ها پس از تسویه بدهی خود به بانک مرکزی، باید این پول جدید را به تامین اعتبار سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه تمام، سرمایه‌گذاری‌های مولد، عملیات بازار بین بانکی و مسکن مهر اختصاص دهند.

کد خبر 104914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز