گروه اقتصادی: اعضای شورای پول و اعتبار زیر فشار و خط و نشان مقامات دولتی برای کاهش دستوری نرخ سود بانکی امروز درباره سیاست‌های پولی و اعتباری سال آینده دور هم جمع می‌شوند.

money


به گزارش همشهری در یک ماه اخیر یکی از نشست‌های این شورا به‌دلیل غیبت محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار نشد و نشست هفته گذشته هم تنها به ارائه گزارشی از سوی مسئولان بانک مرکزی درباره عملکرد سال‌جاری اختصاص یافت.

براساس این گزارش، نشست امروز شورای پول و اعتبار در شرایطی برگزار می‌شود که مواضع دستوری برخی مقامات دولتی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی شدت بیشتری گرفته است تا آنجا که علی آقا محمدی در مقام معاون اقتصادی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در روزهای اخیر آشکارا و به‌کرار بر کاهش سود بانکی تاکید کرده است.

وی در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: تکلیف کاهش نرخ سود بانکی امروز در شورای پول و اعتبار مشخص می‌شود. آقامحمدی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود به‌طور قطع تصویب خواهد شد، تصریح کرد: برای بهتر شدن روند تامین مالی پروژه‌ها، نرخ سود بانکی در سال آینده کاهش می‌یابد.

پیش‌تر وزیر صنایع و معادن هم از نرخ سود بانکی انتقاد و خواستار کاهش آن شده بود اما در برابر این فشارها بانک مرکزی تنها با صدور اطلاعیه‌ای کوتاه از خود رفع مسئولیت کرد. بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به اعلام نظرهای پراکنده درخصوص نرخ سود سپرده‌ها یا نرخ ارز در سال آتی، این نظرات که موجب تشویش و نگرانی در بازار و بورس می‌گردد، دیدگاه بانک مرکزی نبوده و صرفا نظرات شخصی مصاحبه‌کنندگان است و بدیهی است نرخ‌ها پس از تصویب شورای پول و اعتبار توسط رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

کد خبر 129980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز