سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، تبیین جامعی از شرایط داخلی نظام و شرایط جبهه مقابل بود.

شورای شهرتهران

ایشان در این دیدار بار دیگر بر مسئله جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکید فرمودند که سال گذشته نیز در جریان حوادث پس از انتخابات بر این مسئله اشاره کرده بودند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر جذب حداکثری و دفع حداقلی به‌عنوان یک سیاست اصولی و اساسی، معیار این سیاست را اصول و ارزش‌ها معرفی کردند و فرمودند:« باید توجه کرد که ایمان اشخاص درجات متفاوتی دارد و باید کسانی را که جزو مجموعه بوده‌اند اما بر اثر اشتباه یا غفلت، کنار افتاده‌اند با نصیحت و دلالت به راه برگرداند.»

این سخنان در شرایطی که در روزهای اخیر اختلاف‌نظرهایی بین سران قوای مجریه و قوه‌قانونگذاری پیش آمده بود و در شرایطی که اجماع جهانی علیه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شکل گرفته است تا با مخالفت بنیانی‌شان با نظام جمهوری اسلامی، هویت این نظام را به خطر بیندازند، منشور جامعی را به دست می‌دهد که براساس این منشور مسیر حرکت مسئولان نظام مشخص می‌شود. پرهیز از اختلاف‌هایی که منجر به شکاف سیاسی می‌شود امروز بر همه مسئولان نظام واجب شده است.

در این زمینه حسن بیادی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: توسعه فرهنگ صداقت در گفتار و سلامت در عمل می‌تواند ریشه بسیاری از بداخلاقی‌های اجتماعی را بسوزاند و باعث ایجاد نشاط سیاسی شود.

وی با بیان اینکه نشاط سیاسی همراه با امید به آینده و هماهنگ با شرایط موجود جهت تحقق اهداف احزاب یا گروه‌ها در یک جامعه آرمان‌گرا و با برنامه شکل‌می‌گیرد، تاکید کرد: نشاط سیاسی در یک جامعه تک حزبی و بی‌توجه به قانون و بی‌برنامه به‌وجود نخواهد آمد. در جامعه‌ای که توجهی به قانون نباشد و در آن برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، روحیه رخوت و سستی سیاسی و ناامیدی به آینده در بین سیاسیون مستقل حاکم می‌شود.

بیادی وجود آرامش سیاسی را یکی از لوازم سیاسی در یک جامعه عنوان و اظهار کرد: در جوامع مبتنی بر احکام الهی مانند جمهوری اسلامی ایران که همیشه مورد تهدید دشمنان و مستکبرین بوده است، وحدت و همدلی بین مسئولان و رعایت قانون و حقوق دیگران از عوامل ایجادکننده آرامش و نشاط سیاسی بین مردم خواهد بود.

وی وجود رضایت‌مندی عمومی و اتحاد ملی را نیز از دیگر عوامل ایجادکننده نشاط سیاسی در یک جامعه عنوان و در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین وجود امنیت اجتماعی می‌تواند نشاط سیاسی در جامعه را بالا ببرد. به‌طور مثال یکی از عوامل مهم و مؤثر که باید در جوامع و مجامع عمومی وجود داشته باشد، توسعه فرهنگ صداقت در گفتار و سلامت در عمل است که می‌تواند ریشه بسیاری از بداخلاقی‌های اجتماعی را بسوزاند و در این راستا ائمه معصومین(ع) در روایات متعدد این دو پارامتر یعنی صدق الحدیث و اداءالامانه را از شاخص‌های مهم مومنین برشمرده‌اند.

دبیر جمعیت آبادگران جوان همچنین گفت: اختلاف نظرها در اهداف و آرمان‌های سیاسی و اجتماعی میان احزاب و گروه‌های سیاسی با در نظر گرفتن حقوق جامعه و قانون اساسی حاکم در آن می‌تواند در جهت ایجاد نشاط سیاسی به یک فرصت تبدیل شود. چنانچه اگر بحث و مناظره‌ها و مجادله‌ها با نیت خالصانه و برای رشد و توسعه کشور انجام شوند خیرات و برکات زیادی را به همراه خواهد داشت که نمونه‌های مصداقی این امر را می‌توان در حوزه‌های پرافتخار علوم دینی و در دانشگاه‌ها و مجامع علمی مشاهده کرد.

وی رعایت نکردن اخلاق در زمینه‌های مختلف در عرصه سیاست از سوی برخی را از معضلات کنونی فضای سیاسی کشورمان عنوان و اظهار کرد: به‌طور مثال نمامی و سخن‌چینی، دروغ‌پردازی، شایعه‌پراکنی و جوسازی، همچنین بزرگ‌نمایی ایرادات و کوچک کردن خدمات به‌خصوص در مورد گذشتگان و حفظ نکردن آبرو و‌ شأن دیگران همراه با بی‌توجهی به قانون و برنامه‌های مدون و خودسری از عواملی است که نشاط سیاسی کشور را خدشه‌دار می‌کند.

وی گفت: در این مسیر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر تقوای سیاسی و بحث وحدت، شکل‌گیری وحدت برای رفع تمام مشکلات می‌تواند راهگشا باشد، ضمن اینکه گذشت و چشم‌پوشی از خطای دیگران را می‌توان از لوازم شکل‌گیری وحدت در فضای سیاسی کنونی عنوان کرد. این عضو شورای شهر تهران گفت: در شرایط حساس کنونی و در حالی که فشارهای خارجی علیه کشور زیاد شده، مسئولان و به‌خصوص روسای قوای سه‌گانه نباید روی اختلافات خود تمرکز کنند.

وی درباره توجه مسئولان کشور به کیفیت سخنان و ادبیات خود افزود: متأسفانه یکی از معضلات کنونی جامعه اسلامی ما عدم‌رعایت اصول اخلاقی در زمینه‌های مختلف است که باید برنامه‌ریزی برای رفع این بداخلاقی‌ها از دغدغه‌های جدی مسئولان طراز اول کشور و همچنین علمای اسلام و اندیشمندان و در یک کلام دلسوزان انقلاب باشد. او ادامه داد: برای مثال سخن‌چینی، عدم‌صداقت در گفتار، عدم‌رعایت حفظ حرمت و شئونات شخصی و اجتماعی افراد، اجرای کارهای بی‌برنامه با وجود داشتن برنامه‌های مصوب و مدون، خودسری و تک محوری اندیشیدن در تصمیمات، از ویروس‌های خطرناک اخلاقی است که در جامعه کنونی ما شیوع پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: با این تفاسیر مردم ما چگونه باید شاهد اختلاف بین رؤسای قوای سه‌گانه و دیگر نهادهای کشور باشند در حالی که در شرایط حساس و تهدیدات و تحریم‌های بیگانگان هستیم.

بیادی اضافه کرد: وحدت می‌تواند یکی از رموز موفقیت ما برای برون‌رفت از این فشارها باشد و نباید خدا ناکرده پست، مقام و قدرت در مسئولیت، القای دانایی بیش از ظرفیت کند که این امر بسیار خطرناک‌تر از ویروس‌های ذکر شده است چرا که نتیجه این معضل کبر و غرور است که مانند شیطان انسان را از درگاه الهی محروم می‌سازد. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: لذا یکی از راه‌های اسلامی وحدت، گذشت و خویشتن‌داری و اهمیت ندادن به سخن چینان و یادآوری همیشه زحمات ایثارگران و شهدا و توجه جدی به وصیت نامه امام‌خمینی(ره) و پیروی واقعی از دستورات مقام معظم رهبری است.

کد خبر 114559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز