یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

سعید مروتی: «افراطی‌ها» ساخته جهانگیر جهانگیری یکی از انبوه کمدی‌های نازلی است که این روزها زیاد در سینمای ایران ساخته می‌شود.

 این یکی تحت تاثیر «اخراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی ساخته شده و این شباهت چه در تیپ‌های نمایشی‌اش و لمپنیسم حاکم بر آن و چه حتی در نام فیلم، کاملا قابل مشاهده است. جهانگیر جهانگیری، کارگردان افراطی‌‌ها یکی از فیلمسازان باسابقه سینمای ایران است که پس از سال‌ها فترت، دو سه سالی است که با ساخت فیلم‌های کمدی دوباره وارد عرصه شده است.

البته جهانگیری در دهه‌های 60 و 70 فیلم‌های اکشن می‌ساخت و «تبعیدی‌ها»یش هنوز هم فیلم گرم و قابل پذیرشی است. در دهه 80 بسیاری از کارگردانان به‌واسطه اینکه نتوانستند خود را با تغییرات سینمای ایران همسو و همراه سازند، کنار رفتند که یکی از آنها هم جهانگیری بود.

حالا او پس از سال‌ها توانسته فیلمی بسازد که در گیشه کارکرد قابل‌قبولی داشته است و برای کارگردانی در اندازه‌های او، یعنی موفقیت. جمعه‌شب در برنامه سینمایی «هفت»، جهانگیری به همراه داریوش بابائیان تهیه‌کننده افراطی‌ها حضور یافتند و مجری و منتقد برنامه نیز آنها را نواختند.

تقریبا تمام ایرادهایی که مسعود فراستی و فریدون جیرانی از افراطی‌ها گرفتند، درست بود. افراطی‌ها فیلم قابل دفاعی نیست و اصطلاحا از آن فیلم‌هایی است که به آنها «نقدناپذیر» می‌گویند. افراطی‌ها فیلم جهانگیری هم نیست که سابقه‌اش نشان می‌دهد چه سلیقه و چه سبکی را می‌پسندد، بلکه همانطور که فراستی گفت، فیلم داریوش بابائیان است که خواسته از موفقیت اخراجی‌ها، نمدی هم برای خود بدوزد.تا اینجای کار ایرادی به ماجرا وارد نیست،

اما اینکه دوستان، فیلمساز بی‌ادعایی مثل جهانگیری را که پس از سال‌ها پشت خط ماندن و ساخت یکی دو فیلم کم‌فروش، توانسته فیلمی پرمخاطب بسازد زیرتیغ نقد می‌برند ولی به استادی که سازنده نسخه اورژینال این کمدی نازل است، کاری ندارند، دور از انصاف به‌نظر می‌رسد؛

جهانگیری برای کمدی نازل افراطی‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد و کمی بعد مسعود ده‌نمکی روی آنتن می‌آید و حتی این نکته ساده و بدیهی را که امیرحسین علم‌الهدی مطرح می‌کند، یعنی کمکی که جلوگیری از اکران درباره الی به فروش اخراجی‌ها کرد، نیز برنمی‌تابد.جالب اینکه نه مجری و نه منتقد محترم برنامه هفت، انتقادی به ده‌نمکی ندارند و تریبون را نیز در اختیارش قرار می‌دهند تا هرچه می‌خواهد دل تنگش بگوید.

سازنده نسخه اورژینال آنچه کمدی نازل خوانده می‌شود، رسانه ملی را حیاط‌خلوت خود کرده و یادمان باشد که چندی پیش هم برای پاسخگویی به یک جمله یکی از تهیه‌کنندگان سینما به برنامه هفته بعد آمد و بابت آن یک جمله، چندین دقیقه پاسخ داد.اینکه برای زدن ابتذال در سینما، زورمان به فیلمسازی مثل جهانگیری برسد و از سوی دیگر واکنشی نسبت به سازنده اخراجی‌ها نشان ندهیم و تنها میکروفون را در اختیارش بگذاریم، دور از انصاف ‌ است

کد خبر 114503

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز