الهام اناری: روزها و شب‌های تهران همیشه دیدنی‌ هستند و خاطره انگیز؛ چرا که در این کلانشهر از هر فرهنگ و قومیتی را می‌توان دید.

فرهنگسرا

تهران با همه زیبایی‌هایش ایام گرمی را پشت سر می‌گذارد. جریان زندگی در چهار فصل پایتخت آنچنان با شور و حرارت است که سرما و رخوت در این شهر دوست‌داشتنی راه نمی‌یابد. اما از دریچه طبیعت که نگاه کنیم تابستان است و بلندترین روزهای سال که به 3 ماه تعطیلی معروف است. سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران امسال هم در فصل تابستان برای خانواده‌های تهرانی، ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

تابستان امسال، مقارن با ماه‌های پر‌فضیلت است و به همین خاطر هشتمین جشنواره تابستانی شهر تهران، «فصل نشاط و نیایش» لقب گرفته است. فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، نگارخانه‌ها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها اعم از خانه موزه‌ها و باغ موزه‌ها و پردیس‌‌های سینمایی، مراکز متعدد سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران هستند که از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین و از غرب تا شرق تهران را تحت پوشش خود دارند. کافی است کمی همت کنید و سری به نزدیک‌ترین مرکز فرهنگی تحت پوشش این سازمان بزنید. گوشه‌ کوچکی از برنامه‌های هر منطقه را در این گزارش آورده‌ایم، شاید که در ترغیب شما برای گذران پرنشاط آخرین ماه تابستان، مؤثر باشد.

در شمال تهران: منطقه یک شهرداری که در شمال شهر و در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز قرار دارد، در فرهنگسرای ملل با ترتیب برنامه‌هایی، از برپایی مسابقه مسئولیت‌پذیری و کارگاه مسئولیت‌پذیری با هدف ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری متقابل در خانواده گرفته تا برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایش و فروش کتاب با 10 درصد تخفیف میزبان اهالی این منطقه است. اما اگر به گردش و گردشگری علاقه دارید، بازدید از شهرک آزمایش و پارک پلیس از جمله برنامه‌های فرهنگسرای ملل است. علاوه بر آن آموزش مستقیم رعایت نظم و قانون به‌گروه سنی کودک و نوجوان از طریق حضور در فضاهای آموزشی مانند پارک پلیس یا شهرک آزمایش، کوهستان پارک، طرح پاکسازی‌ کوهستان در 3ایستگاه ( درکه، دربند و دارآباد) و توزیع 3هزار کیسه زباله در هر ایستگاه از دیگر برنامه‌های بخش گردشگری منطقه یک است.

منطقه 2 شهرداری نیز از دامنه رشته کوه‌های البرز حد فاصل رودخانه درکه تا فرحزاد، با برگزاری مسابقه، نمایشگاه، نمایش فیلم و تولید کالاهای فرهنگی و برپایی پاتوق فرهنگی و برنامه‌های آموزشی میزبان اهالی این منطقه است که از جمله برنامه‌های آموزشی آن در فرهنگسرای ابن سینا می‌توان به برپایی ورک شاپ نقاشی، ‌قرآن و علوم دینی، فوریت‌های پزشکی، یافته‌هایی در زمینه هنرهای خانگی و دستی، هنرهای تجسمی، دوره‌های ویژه کودک و نوجوان، زبان انگلیسی و موسیقی اشاره کرد.

منطقه 3 شهرداری در شمال شرق تهران نیز برنامه‌های مختلفی را برای تابستان تدارک دیده است که در این میان اجراهای هنری در فرهنگسرای ارسباران یکی از بخش‌های جذاب برنامه‌های تابستانی این منطقه است که شامل اجراهای تئاتر کودکان، تئاتر مذهبی، برپایی مجلس تعزیه و اجرای نمایش میدانی در محوطه بیرونی فرهنگسراست. فرهنگسرای پایداری نیز با برپایی جلسه‌های موضوعی جذاب میزبان علاقه‌مندان است؛ جلساتی با موضوع موفقیت و تلاش، مد‌گرایی و باز‌شناخت تحلیلی- کاربردی در حوزه طراحی الگوی لباس ایرانی به‌عنوان حجاب برتر مبتنی بر فرهنگ و آیین و دین ما ایرانیان و نشست‌های منظم دوره‌ای مولانا شناسی و مولوی‌خوانی با حضور علاقه‌مندان.

در شرق تهران: منطقه 4 شهرداری، در شرق کلانشهر تهران یکی از پر‌جمعیت‌ترین و وسیع‌ترین مناطق شهر است که به 9 ناحیه و 23 محله تقسیم شده است. در فرهنگسرای اشراق برنامه نمایش فیلم‌های دفاع‌مقدس در ایام تابستان برقرار است. علاوه بر آن تورهای بازدید از مراکز مولد انرژی، تورهای یک‌روزه تهرانگردی و تور بازدید از نمایشگاه قرآن برای اهالی منطقه تدارک دیده شده است. در خانه فرهنگ صدف نیز جلسات آموزشی با موضوع قرآن و علوم دینی، رایانه، ‌موسیقی، مهارت‌های خانگی، هنرهای تجسمی، رباتیک، ورزشی، فوریت‌های پزشکی، زبان انگلیسی، کلاس‌های کودکان و آموزش‌های علمی برگزار می‌شود.

منطقه 8 شهرداری، در شرق تهران با 3ناحیه شهرداری و 13 محله، در فرهنگسرای گلستان برنامه نمایش فیلم دارد؛ گنبد کبود، روایت قصه‌های کودکانه با موضوع قناعت و صرفه جویی، قاصدک با موضوع قناعت و ساده‌زیستی، نمایش کودکانه کدو‌قلقله زن و اکران فیلم‌های سینمایی روز از جمله آنهاست. خانه فرهنگ معرفت نیز جلسه‌های موضوعی را با موضوع روابط خانواده، آپارتمان نشینی، نشست ادبی شب شعر طنز، نشست مذهبی با موضوع آیین همسایگی، نشست آموزشی تغذیه و تندرستی و نشست تخصصی با موضوع بررسی مفاهیم قانونمداری و قانون‌گرایی برگزار می‌کند.

در منطقه 13 شهرداری که از شرقی‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود فرهنگسرای امید مسابقه سه‌چرخه‌سواری ویژه کودکان، مسابقه‌های قرآنی شامل اذان، ترتیل، قرائت، حفظ، مسابقه عکاسی فضای سبز محله من و مسابقه اطلاعات‌عمومی ویژه خانواده‌ها برگزار می‌کند. خانه فرهنگ مهرآور نیز برنامه‌های آموزشی شامل کارگاه همراه با کودکان با بازی و قصه، کارگاه آموزشی ویژه مربیان رشته‌های آموزش کودکان و کارگاه روانشناسی با موضوع ساده‌زیستی را برای اهالی منطقه تدارک دیده است.

منطقه14 شهرداری، در قسمت شرق از مناطق کم وسعت تهران به‌شمار می‌رود. در این منطقه فرهنگسرای اخلاق مسابقه سفره‌آرایی با موضوع تغذیه سالم، مسابقه اذان، مسابقه زینت زن با موضوع عفاف و حجاب را تدارک دیده است. کتابخانه ابن سینا نیز تورهای گردشگری و دیدار با موضوع اسرار سفر و آشنایی با آداب سفر در قالب جلسه توجیهی برای اهالی برگزار می‌کند.

در جنوب تهران: منطقه 15 شهرداری تهران، با 8 ناحیه و 20 محله در جنوب شرقی شهر تهران، در فرهنگسرای خاوران با برنامه‌های متنوع میزبان اهالی این منطقه است. تولید کالاهای فرهنگی از جمله برنامه‌های این فرهنگسراست که شامل تصویر‌سازی‌ با موضوع آلودگی هوا، تولید مولتی مدیا با موضوع دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه پاک، چاپ کتاب با موضوع معرفی خواص مواد غذایی و... می‌شود. برنامه‌های آموزشی این منطقه نیز شامل برگزاری کارگاه نمایش‌های طنز، کارگاه نقالی، پرده خوانی، زندگی ایمن، زندگی آرام و طرح الفبای زندگی است.

منطقه 16 شهرداری، با 6 ناحیه و 22‌محله در جنوب شهر، از جمله مناطق کوچک تهران به‌شمار می‌رود. فرهنگسرای بهمن با مسابقه «کودک، نشاط، رقابت» با موضوع ورزش، «بادبادک همسایه مهربان من» با موضوع همسایه داری و آپارتمان نشینی، «کاریکاتور همسایه شلوغ» با موضوع آپارتمان نشینی و دوچرخه سواری با شعار «ساده زیستی» میزبان اهالی این منطقه است. کتابخانه شهید فهمیده نیز به تولید کالاهای فرهنگی، بروشورهای آموزشی با موضوع مسائل تربیتی و فضایل شب‌های قدر می‌پردازد. منطقه‌17با 3‌ناحیه و 22 محله در جنوب غربی شهر تهران در فرهنگسرای بهاران با برپایی مسابقات متنوع میزبان شهروندان است. مسابقات ورزشی ویژه ساکنین محله، برنامه آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان و فراخوان مسابقه عکاسی و کاریکاتور با موضوع آپارتمان‌نشینی از برنامه‌های این فرهنگسراست. علاوه بر اینها کتابخانه دکتر حسابی به پخش فیلم‌های سینمایی در حوزه اجتماعی می‌پردازد. منطقه18 شهرداری با 10ناحیه و 65 محله، در فرهنگسرای خاتم برنامه‌هایی نظیر تور گردشگری و دیدار با عناوین زیارت اماکن متبرکه، تور طبیعت‌گردی و تورگردشگری با موضوع طبیعت زیبا و... برگزار می‌کند. کتابخانه فجر این منطقه نیز اجراهای هنری با هدف ترویج فرهنگ عفاف و پاکدامنی ویژه کودکان را در برنامه خود دارد.

منطقه 19 واقع در جنوب شهر تهران در فرهنگسرای مهر، جلسه‌های موضوعی کارگاه آموزشی خانواده، تغذیه سالم، شهروند سالم و آموزش نگهداری گل و گیاه در آپارتمان را برگزار می‌کند. خانه فرهنگ میعاد نیز تولید سی‌دی و تهیه کتابچه با هدف ارتقای فرهنگ وجدان کاری را در برنامه‌های خود دارد. منطقه 20 در جنوبی‌ترین نقطه شهر، در فرهنگسرای ولا با برپایی ایستگاه‌های غرفه محصولات تولیدی و هنری و برپایی غرفه‌های آموزشی و سرگرمی با موضوع بازیافت، میزبان اهالی جنوب شهر است. ارسال پیامک با موضوع اصول آپارتمان‌نشینی از دیگر برنامه‌های این منطقه است.


درغرب تهران: منطقه 5 واقع در شمال غرب پایتخت، در فرهنگسرای فردوس فیلم‌های روز سینمای ایران را نمایش می‌دهد و برنامه‌های آموزشی‌ای را با موضوع تغذیه و مدیریت، قرآن و علوم دینی، رایانه، موسیقی، هنرهای دستی، زبان انگلیسی و... ترتیب داده است. در این منطقه، خانه فرهنگ باصفا برنامه «با کاروان قلم» را با دعوت از خوشنویسان برگزار می‌کند. منطقه 9 در جنوب غربی تهران، در فرهنگسرای کار بازارچه کسب حلال و نمایشگاه کسب رزق و روزی حلال را برگزار می‌کند. خانه فرهنگ شمشیری تورهای گردشگری با موضوع سلامت، نشاط و طبیعت، ورزش و کوهپیمایی به کلک چال و پارک جمشیدیه را برپا می‌کند.

ایستگاه نشاط در قلب تهران

در منطقه 6 شهرداری یعنی تقریبا در مرکز شهر که شامل برخی محله‌های قدیمی شهر نیز می‌شود، در فرهنگسرای سرو تور گردشگری با عنوان «جای شما خالی بود» شامل بازدید از بوستان‌های پردیسان، چیتگر و دارآباد بر پا می‌شود. از دیگر برنامه‌های جذاب این فرهنگسرا، برپایی ایستگاه‌های بزرگ نان آوران کوچک، برگزاری بازارچه‌های هنرهای دستی و تجسمی، برپایی ایستگاه‌های پزشکی، تغذیه و طب سنتی است.

فرهنگسرای شفق نیز با آموزش علوم قرآنی، مشاوره، علوم رایانه، هنرهای تجسمی و... میزبان علاقه‌مندان است. خانه فرهنگ گل‌ها نیز تورهای گردشگری از جمله تور زیارتی، بازدید از اماکن متبرکه و امامزاده‌ها را برپا می‌کند.

منطقه 7 شهرداری، با 5 ناحیه شهرداری و 16 محله در قلب تهران جا دارد. فرهنگسرای اندیشه در این منطقه در تابستان پاتوقی فرهنگی برای اهالی محل ترتیب داده است. کتاب بانک، استقرار کتاب در بانک‌های منطقه 7، گل پارک، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی- هنری در فضای پارک‌ها و برنامه‌های آموزشی از جمله آموزش تفکیک زباله از مبدأ با نقاشی و ترویج فرهنگ استفاده از فضای سبز در زندگی شهری از جمله آنهاست. خانه قرآن این منطقه نیز مسابقه‌های نغمه عاشقی، مسابقه حفظ قرآن همراه با ترجمه سوره با هدف ارتقای فرهنگ عفاف و آشنایی با اخلاق اسلامی برگزار می‌کند.

منطقه 10 شهرداری با 26 محله در جنوب غربی تهران، از مناطق پر تراکم شهر است. در فرهنگسرای عطار جلسه‌های موضوعی جمع‌خوانی قرآن کریم، با هدف ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب، علل اختلاف زناشویی و عدم‌آگاهی زوجین به موضوع مسئولیت‌پذیری، روانشناسی سالمندان و آداب تکریم آنان را برپا می‌کند. علاوه بر آن در خانه فرهنگ توحید، مسابقه همسایه تندرست، مسابقات ورزشی، مسابقه با موضوع انضباط فردی و نقش آن در مدیریت شهری برگزار می‌شود.

منطقه 11 شهرداری، با 4 ناحیه و 19 محله از جمله بخش‌های مرکزی کلانشهر تهران است که قدمتی بیش از 100 سال دارد. در این منطقه فرهنگسرای رازی با برپایی دومین جشنواره غذاهای سنتی با تأکید بر تغذیه سالم، بررسی راهکارهای ساده جلوگیری از آلودگی هوا و شب‌شعر با حضور طنز پردازان، میزبان اهالی منطقه است. در فرهنگسرای انقلاب نیز کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مواد غذایی سالم و رژیم غذایی، ترویج فرهنگ نظافت، کارگاه شرایط سنی قانون‌پذیری، قرآن، رایانه، زبان انگلیسی و هنرهای دستی برپا می‌شود. خانه فرهنگ‌های مختلف این منطقه نیز تورهای گردشگری، مسابقات موضوعی و اجراهای هنری برای هم‌محلی‌‌‌هایشان دارند.

منطقه 12 شهرداری، از قدیمی‌ترین مناطق تهران و همان تهران قدیم است که به‌دلیل بافت سنتی و قدیمی آن، «نماد هویت شهر تهران» است. در این منطقه فرهنگسرای شهر، ایستگاه نقاشی، خطاطی، سفالگری و ایستگاه‌های مختلف دیگری با موضوعات فرهنگی، هنری و ورزشی بر پا می‌کند. ارسال بسته فرهنگی ویژه دانش‌آموزان، ارسال بلوتوث فرهنگی با موضوع کسب درآمد حلال و تهیه پیام‌های حوزه همسایه‌داری نیز از جمله برنامه‌های فرهنگخانه آیت‌الله‌ایروانی است.

کد خبر 114385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز