وزیر کشور گفت: در دوره گذشته انتخابات شورای شهر تهران ، حدود ‪ ۵۶۰‬هزار رای به صندوقها ریخته شد اما در این دوره بیش از یک میلیون و ‪ ۹۰۰‬هزار نفر در انتخابات شرکت کردند .

به گزارش ایرنا مصطفی پورمحمدی روز چهارشنبه 29 آذر در ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی، با اشاره به افزایش فوق‌العاده آرای مربوط به مجلس خبرگان و همچنین افزایش آرای انتخابات میاندوره‌ای مجلس در تهران، گفت: معمولا در انتخابات میاندوره‌ای مجلس میزان شرکت مردم کمتر است ولی در این دوره بیش از دو میلیون و ‪ ۹۰۰‬هزار رای به صندوقها ریخته شد.

پورمحمدی با بیان اینکه "در انتخابات این دوره حوزه تهران در مجموع بیش از شش میلیون رای به صندوقها ریخته شد"، اضافه کرد: البته ما پیش بینی شمارش رایانه‌ای آرا را کرده بودیم و در ‪ ۵۴‬سایت در تهران بیش از یک هزار و ‪ ۱۰۰‬رایانه عملیاتی برای شمارش آرا آماده بود و ‪ ۳۰۰‬رایانه احتیاطی نیز پیش بینی شده بود و همه عوامل اجرایی و نظارتی و فنی آماده بودند ولی هیات نظارت به علت دقت زیادی که انجام داد و دغدغه‌هایی که به لحاظ تعدد ائتلافها و فهرستها بود، این نگرانی وجود داشت که برخی آرا مورد توجه قرار نگیرد یا در شمارش رایانه‌ای اشکال بروز کند، به همین دلیل احتیاط بیشتری صورت گرفت.

وزیر کشور با بیان اینکه "روند اطمینان بخش شمارش رایانه‌ای موجب شده است که شمارش اولیه آرا به ‪ ۳۵‬ساعت تاخیر منجر شود"، ادامه داد: پس از آنکه چند صد صندوق رایانه‌ای و چندصد صندوق نیز دستی شمارش و با هم مقایسه شد، این اطمینان بوجود آمد که شمارش رایانه‌ای دقت لازم را دارد.

پورمحمدی یادآور شد که به علت ‪ ۳۵‬ساعت کار نیروها فرسوده و خسته شده بودند و اضافه کرد که "آماده‌سازی آین نیروها برای وزارت کشور کار سختی بود."
وزیر کشور در عین حال گفت، پس از آنکه شمارش رایانه‌ای آغاز شد، وزارت کشور طبق برنامه و زمانبندی پیش بینی شده پیش رفته است.

وزیرکشور در پاسخ به سوالی در خصوص تحقق پیش بینیها درباره مشارکت مردم در انتخابات، گفت: ما بر اساس تعرفه‌های مصرف شده در شعب اخذ رای اعلام اولیه کردیم که مشارکت مردم در انتخابات خبرگان و شوراها در تهران حدود یک میلیون و ‪ ۹۰۰‬هزار نفر خواهد بود.

پورمحمدی با اشاره به وجود تعرفه‌هایی که اخذ شد اما به صندوقها واریز نشد و همچنین آرای سفید و مخدوش، گفت: ما ابتدا شمارش را از صندوقهایی که رای کمتری داشت، شروع و برآورد اولیه از مشارکت را اعلام کردیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: تاخیر اندک اعلام نتیجه نیز به خاطر این بود که نگران بودیم صندوقهای شلوغ تر، آرا را به هم بریزد و افکار عمومی را مغشوش کند لذا منتظر بودیم که آمار دقیق تر را اعلام کنیم.

پومحمدی افزود: آخرین آماری که به من داده‌اند از حدود سه هزار و ‪۲۰۰‬ صندوق حوزه تهران، نزدیک به دو هزار صندوق شمارش شده است که آمار ما از این تعداد صندوق بیش از یک میلیون و ‪ ۵۰۰‬هزار رای را نشان می‌دهد و پیش بینی اولیه ما را ثابت می‌کند.

وزیر کشور تصریح کرد: فکر می‌کنم، دوستان و تحلیلگران مقداری در پیش بینی و ارایه آمار و تحلیلهای خود عجله کردند.

پورمحمدی تاکید کرد: البته ما آماده هستیم که به شکایات و اعتراضها رسیدگی کنیم و آماده بازبینی هستیم. بر اساس قانون به همه همکاران خود تاکید کرده‌ایم که دقت داشته باشند و تا امروز نیز به حد زیادی دقت شده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص ارایه آمار اشتباه در خصوص آرای خبرگان رهبری در استان تهران و اختلاف آرا در مرحله پنجم و ششم اعلام نتیجه گفت: در شمارش آرای خبرگان رهبری در استان تهران در تایپ اعداد اشتباه شده بود و چیزی حدود ‪ ۱۰۰‬هزار به پایه آرا اضافه شد.

پومحمدی افزود: بعد از بازبینی در ستاد به این اشتباه پی بردیم و مشخص شد که اعداد درست نیست و با حضور ناظران شورای نگهبان جمع‌بندی آرا را بازبینی کردیم و بعد از رفع اشکال ، آمار درست را دوباره اعلام کردیم.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت وظیفه خود را در انتخابات بخوبی انجام داده است ؟ اظهار داشت: این را باید از مردم بپرسید، ما نیز آنچه در بضاعت خود داشتیم ، صادقانه و امانت دار انجام دادیم.

پورمحمدی افزود: در ابتدا نیز از اصحاب رسانه‌ها درخواست کرده بودیم که بر عملکرد ما نظارت کنند و عیوب ما را ببینند و به ما گوشزد کنند همینطور از دستگاههای نظارتی نیز خواسته بودیم که بر کار ما نظارت جدی داشته باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: پیام حضور گسترده مردم در این انتخابات نیز این بود که مردم اطمینان دارند از آرای آنها صیانت می‌شود و اگر اطمینان نداشتند این حضور گسترده را شاهد نبودیم.

پورمحمدی با قدردانی از حضور گسترده مردم در این انتخابات پرشور، گفت: مردم در روز انتخابات، قبل از اینکه عرق ما خشک شود، پاداش ما را دادند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از پیروزی اصولگرایان در این انتخابات، چیست ؟ اظهار داشت: احساس مسوولیت بیشتری می‌کنم و خدا را شکر می‌کنیم که اصولگرایان همچنان مورد حمایت مردم هستند و انتظار و امید مردم به ادامه تلاشهای اصولگرایان و پاسخ و عمل به وعده‌هایشان است.

پورمحمدی افزود: در مقابل آن نیز مسوولیت و رسالت سنگین تری ما در دولت داریم و وظیفه خود را سنگین تر می‌دانیم. شوراها نیز باید توجه داشته باشند که مردم مسوولیت سنگین تری را متوجه آنان کرده‌اند.

وزیر کشور شرکت بیش از ‪ ۲۶‬میلیون نفر در انتخابات و افزایش ‪۱۵‬ درصدی مشارکت مردم در انتخابات را دلیلی بر سنگین تر شدن وظیفه شوراهای منتخب مردم دانست.

کد خبر 11432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز