همشهری‌آنلاین: «غوغای ستارگان»خاطرات هنری مهندس همایون خرم است که با همت و سخت‌کوشی علی وکیلی از سوی انتشارات بدرقه‌جاویدان به بازار کتاب عرضه شده است.

خرم

بعد از مدت‌ها خاطرات یکی از چهره‌های نامی تاریخ موسیقی ایران به بازار کتاب عرضه شد. استاد همایون خرم این بختیاری را داشت که در زمان حیاتشان این خاطرات منتشر شوند. خاطرات آقای خرم تقریبا شبیه و به شیوه کتاب سرگذشت موسیقی ایران زنده‌یاد روح‌الله خالقی نوشته شده است. لحن و بیان کتاب صمیمانه و خواندنی است و آقای خرم سعی کرده است آنچه را که خود می‌دانسته به همراه آنچه که از دیگر جاها خوانده بوده را در این کتاب 800 صفحه‌ای‌گرد آورد.

در مقدمه کتاب او به نکته‌ای جالب توجه اشاره می‌کند،آنجا که یکی از دلایل نوشتن خاطرات را این گونه توضیح می‌دهد«مورد دیگری نیز که مرا بیشتر به این کار ترغیب کرد،‌این بود که از هنرمندان و دوستان عزیز همدوره خودم که همگی از افراد شاخص و تاثیرگذاری در موسیقی ایرانی بودند، نظیر شادروان مهدی خالدی(که البته مقدم بر همه ما بودند)، شادروان علی تجویدی،زنده‌یادحبیب‌الله بدیعی، زنده‌یاد پرویز یاحقی، شادروان جواد معروفی، جناب جلیل شهناز،و جناب فرهنگ شریف که عمرشان دراز باد،هیچ یک خاطرات هنری خود را منتشر نکردند که اگر نوشته بودند چه گنجینه‌ای امروز در اختیار بود ...»

نظر استاد خرم از این منظر قابل اعتناست، چرا که شاید اگر به قول استاد چهره‌هایی چون صبا و وزیری و دیگر اساتید نامی ، خاطرات و نوشته‌هایی از خود باقی می‌گذاشتند، همانند کاری که مرحوم خالقی کرد، اطلاعات و آگاهی‌های ما درباره تاریخ موسیقی معاصر افزون‌تر از اینی می‌شد که اکنون بود. و این امر سبب می‌شد تا درک و دریافت دقیق‌تری از تحولات و برخی رخدادهای جلوی صحنه موسیقی داشته باشیم.

همایون خرم

کتاب آقای خرم در شش فصل و دو پیوست عرضه شده است.پیش از شروع البته مقدمه‌ای از وی آمده که در آن به چگونگی تالیف و انگیزه‌های تدوین و تالیف این کتاب اشاره شده است،از جمله اینکه سهم علیرضا علمی(مدیر انتشارات بدرقه‌جاویدان) و اصرارهای مستمرش به آقای خرم را نباید فراموش کرد. این گونه ناشران را باید ناشر اثر آفرین نام‌نهاد که با پی‌گیری و سماجت و البته روحیه هنری که دارند،‌برخی افراد را وادار به نگارش این گونه آثار می‌نمایند.‌

آقای علمی پیش از این هم در انتشار برخی کتاب‌های خاطرات و گفت‌وگوهای اهالی موسیقی اهتمامی جدی داشت، و کتابفروشی‌اش در ابتدای خیابان فاطمی،تقاطع ولی‌عصر از جمله کتابفروشی‌های آبرومند شهر به شمار می‌رود و خوشبختانه اخیرا بخش کافی‌شاپ این کتابفروشی‌هم بعد از مدت‌ها تعطیلی راه‌اندازی شده است. بعد از مقدمه‌کوتاه در چگونگی تالیف کتاب ، نوبت به دوران کودکی و زندگی‌درکنار خانواده می‌رسد.

فصل دوم کتاب به شاگردی آقای خرم نزد مرحوم صبا اختصاص دارد که اطلاعات مناسب وخواندنی از نحوه درس‌گفتن و فضای کلاس دراین بخش آمده است.

در فصل سوم همکاران ترانه‌سرا معرفی‌شده‌اند. خواننده در این بخش با خاطرات آقای خرم از چهره‌هایی چون تورج نگهبان،رحیم معینی کرمانشاهی، کریم فکور،اسماعیل نواب صفا ،بیژن ترقی،و... آشنا می‌شود.[ترقی؛ شاعر و ناشر نجیب]

فصل چهارم به اجرا کنندگان ترانه یا خوانندگان و نوازندگان وافرادی اختصاص دارد که به نوعی خرم با آنها رابطه دوستی یا کاری داشته است.

یاد برخی از هنرمندان ،حجیم‌ترین فصل کتاب است که در آن آقای خرم از بیش از 70 موزیسین،‌از آهنگساز تا تکنواز و خواننده و نوازنده ضرب یاد می‌کند. در این بخش تقسیم‌بندی مختصری هم از نوع کار‌آنها شده است. نکته جالب توجه این که در این کتاب آقای خرم به شکلی آزادانه از تمامی هنرمندان زن و مردی که با او همکاری داشتند،‌یاد کرده و خوشبختانه این بخش به تیغ سانسور گرفتار نیامده است که خوانندگان با رمل و اصطرلاب برخی اسامی خوانندگان زن را کشف کنند.

فصل ششم گفت وگویی تفضیلی است با آقای خرم که او در آن از دیدگاه‌های خود درباره موسیقی،‌آهنگسازی، تلفیق شعر و موسیقی،خاطراتش از شورای رادیو و برخی نهادهای موسیقایی یاد می‌کند.

کتاب سه پیوست هم دارد؛پیوست اول دستخط وتصویر برخی از دوستان و یاران آقای خرم از جمله مرحوم تجویدی، استاد ابوالحسن ورزی که قطعه شعری را برای آقای خرم سرودند،بانو سیمین بهبهانی که باز شعری را برای خرم سرودند. و نادر نادرپور، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، ابوالقاسم حالت و عبدالله طالع همدانی که هر کدامشان طبع شعر خویش را در تمجید از هنر همایون خرم به کار گرفتند. از جمله عبدالله طالع همدانی نوشته است:
آن دم که گفته‌اند غنیمت شماری‌اش
ای دل به هوش باش،که آن دم همین دم است
یعنی چنین شبی که دل جمله دوستان
خرّم ز سوز ساز«همایون خرم» است

پیوست دوم مجموعه‌ساخته‌های آقای خرم را به صورت کامل در خود جای داده است و در پیوست سوم هم خواننده با زندگی‌نامه مختصر آقای خرم آشنا می‌شود. آخرین بخش کتاب فهرست اعلام است که برای محققان سخت کاربردی و لازم است.

غوغای ستارگان؛خاطرات هنری مهندس همایون خرم:به کوشش علی وکیلی/ناشر:انتشارات بدرقه‌جاویدان،چاپ اول:1389، قطع وزیری،جلد سخت با روکش،قیمت:18500 تومان،764 صفحه مصوّر

کد خبر 114309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز