همشهری آنلاین: گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر ضمن اشاره به تاثیر انس اساتید دانشگاه با قرآن بر افزایش علاقه‌مندی دانشجویان به این کتاب الهی بیان کرد:

قرآن

 «کانون قرآن اساتید» برای ارتقای سطح معلومات قرآنی اساتید در دانشگاه خواجه نصیر تشکیل شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نبی‌الله فضل‌‌علی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در خوابگاه دانشجویان برنامه‌های قرائت قرآن را علاوه بر مراسم تلاوت روزانه که بین دو نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود، دنبال می‌کنند.

رویکرد جدید دانشگاه خواجه نصیر در برگزاری مسابقات قرآن

وی ادامه داد: در دانشگاه خواجه نصیر اخیراً مسابقه قرآنی طراحی شد که این مسابقه در سطح کلیه دانشگاهیان و اساتید و کارمندان بود و تفسیر جزء دهم آخر قرآن کریم از تفسیر نمونه به عنوان منبع آزمون انتخاب شده بود. البته این مسابقات قرآن در سال‌های قبل به روش دیگری برگزار شده بود که سال گذشته اولین دوره برگزاری این مسابقت به این سبک تفسیری بود.

وی اضافه کرد: در این دانشگاه بعضی از اساتید تحت عنوان جلسات قرآنی دعوت شدند تا با دانشجویان کلاس‌هایی را داشته باشند. این جلسات فقط محدود به بحث صوت و لحن و تجوید نبود بلکه به عنوان مثال یکی از این کلاس‌ها درباره «قرآن و زندگی بر اساس علوم روز» بود.

اثرات برگزاری کلاس‌های تفسیر توسط اساتید دانشگاه

حجت‌الاسلام فضل‌علی اشاره کرد: این کلاس‌ها به صورت سلسله جلساتی برگزار می‌شود که محل آنها عمدتاً در خوابگاه دانشجویان و در خارج از ساعات درسی آنان است که از طرف دانشجویان بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این کلاس‌ها در سال قبل نیز برگزار شده بود که همین تقاضای دانشجویان باعث شد که امسال نیز این دوره‌ها با اهتمام بیشتری دنبال شود.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این دانشگاه، برگزاری محافل انس با قرآن کریم بود و تجهیز خوابگاه‌ها به مجلدات قرآن کریم، ادعیه، تفسیر و ... است که کتب قرآنی را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهد. سلسله جلساتی نیز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی داشتیم که هم ویژه دانشجویان و هم ویژه اساتید جلسات تفسیر قرآن برگزار شد.

وی اظهار کرد: برای ارتقای سطح معلومات قرآنی اساتید در این دانشگاه کانونی به نام «کانون قرآن اساتید» وجود دارد که فعالیت منظم و برنامه‌های هفتگی خود را دنبال می‌کند و هر هفته سه‌شنبه‌ها این کانون هم در دانشگاه و هم در منزل اساتید تشکیل جلسه می‌دهد که در آن به بحث قرائت آیات و تفسیر آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای انس بیشتر دانشجویان ابتدا باید خود مسئولان و اساتید دانشگاه ارتباط بیشتری با قرآن کریم پیدا کنند و بعد از مرحله تسلط به روخوانی و روان‌خوانی، باید به تفسیر آیات پرداخته شود زیرا به فراخور فضای دانشگاهی، تفسیر معارف قرآن کریم بیشتر می‌تواند دانشجویان را به این کتاب الهی جذب کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد: در همین راستا جلسه قرآن اساتید، آشنایی هرچه بیشتر این مدرسان دانشگاه را با قرآن کریم مدنظر گرفته است. انس با قرآن کریم این اثر را هم در اساتید و هم در دانشجویان داشته است که از این معارف روحیه می‌گیرند.

این مدرس دانشگاه خواجه نصیر افزود: سیاست این دانشگاه بر این است که هر یک از دانشگاهیان، اعم از استاد، دانشجو و کارمند که فعالیت قرآنی داشته باشد، مورد حمایت مادی و معنوی دانشگاه قرار می‌گیرد. در طول سال از طرف دانشگاهیان نیز تقاضاهایی برای حمایت مادی و مساعدت در برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی بوده است.

وی گفت: در دانشگاه خواجه نصیر 12 روحانی در سطح دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها مشغول فعالیت‌های دینی و فرهنگی هستند. در اکثر دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی حول مباحثی همچون روخوانی و قرائت و صوت و لحن است ولی در این دانشگاه علاوه بر این فعالیت‌ها، کلاس‌های تدبر محور هم برگزار شد.

وی ادامه داد: وقتی جلسات قرآن به فضای خانه اساتید نیز کشیده می‌شود، به نوعی خانواده اساتید نیز درگیر مباحث قرآنی و جلسات روخوانی و تفسیر آیات قرآن کریم می‌شوند و خود این امر دایره مخاطبان را گسترده‌تر می‌کند و تفسیر قرآن را به خانه اساتید می‌کشاند.

اجرای پنج مرحله انس با قرآن در کانون اساتید دانشگاه

وی افزود: مراحل انس با قرآن کریم که عبارت است از پنج مرحله استماع قرآن، تلاوت، آشنایی با ترجمه، آشنایی با تفسیر و در نهایت تدبر در قرآن کریم است، در برنامه‌های قرآنی این دانشگاه لحاظ شده است و این مراحل به خصوص در کانون قرآن اساتید دانشگاه بسیار جلوه بیشتری دارد.

حجت‌‌الاسلام فضل‌‌علی توضیح داد: آشناشدن و انس اساتید با قرآن کریم این مزیت را دارد که علاوه بر این که این معارف را به فضای خانه خود سرایت می‌دهند، بلکه می‌توانند لطایف قرآن را با استفاده از علومی که در آن متخصص هستند به صورت میان رشته‌ای استخراج کنند و این نکات را در کلاس خود بیان کنند

کد خبر 114230
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز