یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: 3 هفته بعد از تعطیلات تابستانی، مجلس به صورت تمام و کمال، صحنه واکنش و تذکر به دولت شد

مجلس

علاوه بر علی لاریجانی که در سخنرانی پیش از دستورش نسبت به برداشت‌های رئیس‌جمهوری از اصول قانون اساسی واکنش نشان داد، 16 روحانی مجلس در تذکری کتبی از محمود احمدی‌نژاد خواستند تا در مقابل اظهارات رئیس دفترش سکوت نکند.

پیش از آنکه بعدازظهر دیروز، جلسه سران 3قوه در ساختمان بهارستان و به میزبانی علی لاریجانی آغاز شود، رئیس مجلس شورای اسلامی ترجیح داد از تریبونی که در اختیار دارد، شرحی بر صحبت‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد بزند که چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود مصوبه مجلس درباره اختصاص 2 میلیارد دلار به متروی کلانشهرها را قانون نمی‌داند و اجرا نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه مجالی برای برداشت‌های شاذ وجود ندارد.محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اصل 75 قانون اساسی استدلال کرده بود: برای ذخیره ارزی برنامه‌ریزی شده و برنامه دارد و طبق این اصل اگر محل درآمد برای طرح مشخص نشود قابل طرح در مجلس نیست. این موضوع (اختصاص کمک 2میلیارد دلاری به متروی کلانشهرها) به شورای نگهبان رفت، شورای نگهبان گفت خلاف اصل 75 قانون اساسی است و قابل طرح در مجلس نیست. بعد به مجمع تشخیص مصلحت بردند و در آنجا به تصویب رسید. به‌نظر ما این قانون نیست.

این نگاه احمدی‌نژاد به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام البته در نامه‌ای که محمود احمدی‌نژاد میانه خردادماه سال‌جاری به بهانه مغایرت برخی مصوبات مجلس با قانون اساسی به دبیر شورای نگهبان نوشت، مشهود بود. او در این نامه، شورای نگهبان را «مرجع انحصاری» عدم‌مغایرت مصوبات مجلس با احکام اسلام دانسته بود تا نشان دهد برای نهادهای دیگر در این حوزه، جایگاهی قائل نیست و مقدمه‌ای بگشاید برای اجرایی نکردن قانون کمک 2 میلیارد دلاری به متروی تهران و کلانشهرها که 22 دی ماه سال 88 با عنوان دقیق «تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها» در صحن علنی مجلس تصویب شد و پس از اعاده از شورای نگهبان و اصرار نمایندگان بر آن، 15 اسفندماه سال 88 به تصویب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

اما علی لاریجانی دیروز تاکید کرد: قانون، تعریف روشنی دارد؛ آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب کند و مسیر تأیید آن در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شود قانون است.اگر احمدی‌نژاد که خود نیز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا نمی‌کند، روز چهارشنبه ادعا کرده بود که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان بررسی قانون کمک 2 میلیارد دلاری در این مجمع گفته است

«باید این موضوع را تصویب کنیم تا دولت اجرا نکند و بعد چه شود و چه شود»، دیروز لاریجانی از دولت، مجلس و قوه قضاییه خواست با پرهیز از امور اختلافی جزئی و پرهیز از طرح مباحث بی‌خاصیت و انحرافی و یا متشابهات، مسیر وحدت ملی کشور و همگرایی مسئولان در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم و قانون را مهیا کنند.رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضاییه با مشورت و رایزنی در سطوح مختلف باید زمینه فراخ و آسان برای سرمایه‌گذاری و تولید را فراهم آورند و از واردات بی‌رویه پرهیز کنند.

روز تذکرات سیاسی

دیروز بعد از 3هفته تعطیلی مجلس، صحن علنی محل تذکرات سیاسی نمایندگان مجلس به دولت شده بود. 16 نماینده روحانی مجلس به‌دلیل آنچه طرح مواضع هنجارشکن در مسائل دینی، فرهنگی و سیاست خارجی از سوی رئیس دفتر ریاست‌جمهوری خوانده شد، به احمدی‌نژاد تذکر دادند و خواستارجلوگیری از تکرار این اظهارات شدند.

از سوی دیگر، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در تذکری به وزیر امور خارجه دلایل سکوت دستگاه دیپلماسی را درباره اظهارات گستاخانه کشیشان آمریکایی در توهین به مقدسات اسلامی خواستار شد. داریوش قنبری به‌دلیل آنچه استفاده از ادبیات نامناسب از سوی رئیس‌جمهور در همایش ایرانیان خارج از کشور خوانده شد به احمدی‌نژاد تذکر کتبی داد.

سید جلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد نیز راجع به ضرورت قطع روابط بازرگانی با کشورهای شرکت‌کننده در تحریم ایران به وزرای امور خارجه و بازرگانی تذکر داد. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر امور خارجه خواست تا از دولت ترکیه بخواهد مقابل اراذل و اوباش را بگیرد تا به ماشین‌های ایرانی حمله نکنند.

نماینده مردم کنگاور نیز در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از برگزاری جلسات بی‌مورد در ادارات و سازمان‌های دولتی در وقت اداری شد. ترابی نماینده مردم گرمسار نیز به وزیران اطلاعات و کشور درخصوص پیگیری جدی سرقت مسلحانه و گسترده احشام در منطقه گرمسار به‌خصوص در بخش ایوانکی تذکر داد. همچنین بیش از 100 نماینده خواستار تذکر رئیس جمهور به رحیم مشایی ،مسئول دفتر رئیس جمهور و ارشاد وی شدند

کد خبر 113974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز