شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: ظهور پدیده اینترنت که منجر به ورود بشر به عصر فناوری اطلاعات یا حتی بهتر بگوییم عصر انفجار اطلاعاتی شده، مانع از آن نشده است که دولت‌هایی نظیر دولت آمریکا از ابزارهای نظارتی و سانسور جهت جلوگیری از تبادل آزاد اطلاعات استفاده نکنند.

wikileaks

به‌ویژه آنکه اخیرا نیز کمیسیون سنای آمریکا با طرحی جنجالی موافقت کرد که بر مبنای آن یک دکمه موسوم به دکمه قطع اینترنت در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار می‌گیرد تا بتواند در یک جنگ سایبری فرضی، قسمتی از اینترنت را خاموش کند. این طرح باعث بروز اعتراضات بسیاری شد ؛ به‌دلیل آنکه احتمال جلوگیری ناگهانی از تبادل اطلاعات آزاد را در پی می‌آورد. با وجود این دولت آمریکا اخیرا به‌دلیل افشای اطلاعات محرمانه مبنی بر تشکیل جوخه‌های اعدام در افغانستان و سایر اسناد نظامی طبقه‌بندی شده درباره جنگ آمریکا در این کشور، نخستین ضربه اطلاعاتی را از ناحیه سایت نسبتا جدیدالتأسیس ویکی‌لیکس دریافت کرد.

به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا که از سایت‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و سایت ویدئویی یوتیوب جهت اعمال نفوذ سیاسی در میان مردم سایر کشورها و جهت ایجاد تفرفه میان دولت‌ها و مردم بهره می‌برد و تلاش می‌کند از طریق ارائه اطلاعات نادرست و درست آنلاین، دولت‌های مخالف خود را تضعیف کند، این بار خود درمعرض یکی از این سایت‌‌های آنلاین که مقر آن در سوئد است و در سال‌2006 تأسیس شده قرار گرفته است.

سایت ویکی‌لیکس در تلاش است تا مرز محدودیت‌های اطلاعاتی را درنوردیده و به‌ویژه با سانسور دولت آمریکا در عرصه اطلاعات نظامی طبقه‌بندی شده مقابله کند.

حدود 4سال پیش مجموعه‌ای از فعالان مخالف سانسور اطلاعات، وکلا و متخصصان شبکه تلاش کردند با استفاده از اینترنت و روش‌های پیچیده حفظ هویت، فضایی را برای افشای اطلاعات محرمانه خلق کنند.

آنها می‌خواستند ارسال اسناد محرمانه و اطلاعات حساسیت‌برانگیز به این سایت، به سادگی ورود داده‌های تازه به ویکی‌پدیا و بدون نیاز به هر هویتی باشد.

ویکی‌لیکس به‌رغم اهداف افشاگرانه‌اش از فناوری‌ای برای ناشناس ماندن افراد استفاده می‌کند که «تور» نام دارد و متعلق به پنتاگون است. تور یا The Onion Router را می‌توان شبکه‌ای به حساب آورد که به کاربران امکان ارسال اطلاعات به‌صورت ناشناس را می‌دهد.

شبکه تور از حدود هزار سرور داوطلب در سراسر جهان برای ارسال امن اطلاعات استفاده می‌کند.
برای انتقال اطلاعات به فضای آنلاین کافی است کاربر، نرم‌افزاری را که پردازنده تور نامیده می‌شود، دانلود و از طریق آن اطلاعات مورد نظر را به شبکه ارسال کند.

سرورهای تور به شیوه‌های تصادفی و با استفاده از لایه‌های متعدد رمزگذاری شده، این اسناد را به مقصد نهایی که در اینجا وب‌سایت ویکی‌لیکس است، منتقل خواهند کرد.

ویکی‌لیکس برای ادامه فعالیت و دورماندن از دسترس شرکت‌ها و دولت‌هایی که نمی‌خواهند اطلاعات‌شان به بیرون درز کند، توسط سروری در کشور سوئد که پشتوانه قانونی نیرومندی برای آزادی اطلاعات دارد، میزبانی می‌شود؛ امکان مشابهی نیز در جزیره ایسلند ایجاد شده است.

علاوه بر این ویکی‌لیکس از نقاط افشا نشده متعددی در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود که درصورت از کار افتادن یکی از سرورها، وظیفه پشتیبانی را به‌عهده خواهند گرفت.

سایت ویکی‌لیکس با اتکا به این موارد امنیتی است که از قصد خود مبنی بر ادامه افشاگری علیه سیاست‌های نظامی آمریکا خبر داده است.

به‌رغم درخواست دولت آمریکا مبنی بر متوقف کردن طرح‌های انتشار اسناد طبقه‌بندی شده نظامی، ویکی‌لیکس اعلام کرده است که به انتشار اسناد محرمانه از دولت‌های جهان ادامه خواهد داد.

دانیل اشمیت، سخنگوی ویکی‌لیکس، که خود را جهت حفظ هویتش به این نام نامیده است، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما همچنان به ادامه انتشار اسناد مبادرت خواهیم ورزید، این کار ماست.
اشمیت درباره اسنادی که در آینده در ویکی‌لیکس انتشار خواهند یافت، اظهارنظر نکرد اما تأکید کرد که انتشار اسناد طبقه‌بندی شده درباره جنگ افغانستان مستقیما به درک مردم از این نبرد کمک کرده است.

اشمیت گفت: آگاهی بخشیدن درباره رویدادهای جاری نظیر جنگ افغانستان تنها راه ایجاد چیزی مشابه امنیت است. با بالا رفتن درک عموم از وقایع جاری، مردم به دولت‌ها فشار خواهند آورد تا سیاست‌های بهتری را اتخاذ کنند.

او در ادامه این ادعا را که انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا از سوی این گروه آنلاین، تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکاست یا زندگی افراد را به خطر می‌اندازد، رد کرد.

دولت آمریکا که نمی‌تواند به‌دلیل استفاده ویکی‌لیکس از نرم‌افزار تور از عرضه اطلاعات محرمانه توسط این سایت جلوگیری کند اکنون در پی یافتن راه‌های جدیدی جهت جلوگیری از انتشار 15‌هزار مورد سند محرمانه وزارت خارجه این کشور است که گفته می‌شود در دسترس مدیران سایت ویکی‌لیکس قرار دارد و آنها درصدد انتشار این اسناد در فرصت مقتضی هستند.

از همین رو وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در تلاش برای یافتن جولین آسانژ، بنیانگذار این سایت است. براساس گزارش‌ها این اقدام با این هدف انجام می‌شود که این سایت را از گسترش بیشتر باز دارند.

‌پنتاگون به‌شدت به‌دنبال بنیانگذار استرالیایی شبکه ویکی‌لیکس است. وزارت دفاع آمریکا در توجیه این اقدام خود ادعا کرده است که درصورتی که موفق به دستگیری مؤسسس این سایت نشود، امنیت دولت، ملت و مسئولان آمریکا به‌شدت خدشه‌دار می‌شود.

کد خبر 113834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز