کاملیا مافی: این بار قرار نیست که از نقاط دور افتاده و مناطق محروم کشور بنویسیم. شاید برای بسیاری باورش سخت باشد که در چند کیلومتری پایتخت هنوز شهری وجود دارد که در روزهای زمستانی از سرما می‌لرزد.

جاجرود


ساکنان جاجرود با 2 روستای بزرگ سعیدآباد و خسروآباد با کاستی‌ها و معضلات زیادی روبه‌رویند، اما تامین سوخت اصلی‌ترین دغدغه آنان به‌شمار می‌رود و این در حالی است که لوله‌های گاز شهری درست از کنار این شهر عبور کرده است.

آسفالت نامناسب معابر، نارسایی در جمع‌آوری زباله‌، شمار زیاد سگ‌های ولگرد و نبود امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی از دیگر کمبودهای جاجرود محسوب می‌شود.

جاجرود در شمال شرقی استان تهران و در10 کیلومتری پایتخت واقع شده است. این منطقه در مسیر دسترسی به 2 جاده (هراز و فیروزکوه) از 4 جاده منتهی به شمال کشور قرار گرفته است و آب و هوایی سرد و خشک دارد.

نام جاجرود از آبادی قدیمی جائِج یا جائیج گرفته شده که امروزه جزو محدوده شهری لواسان در شهرستان شمیرانات است. جاجرود ابتدا جائجه‌رود نام داشت و سپس، به سبب استفاده زیاد، به جائجه‌رود و در نهایت به جاجرود بدل شد.

رودخانه جاجرود و طبیعت زیبای اطراف آن یکی از تفرجگاه‌های پر طرفدار اهالی پایتخت به‌شمار می‌رود. رودخانه جاجرود در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد‌ و از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاری است و در انتهای مسیرش وارد سد لتیان می‌شود.

همچنین جاجرود به‌دلیل برخورداری از زیستگاه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و حفاظت‌شده و گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و نایاب اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، عبور راه‌های اصلی و فرعی مرتبط با تهران از این منطقه بر اهمیت آن افزوده است.
جاده لشکرک به شمشک از جمله این راه‌ها است که در حاشیه آن، پیست اسکی شمشک، حوضچه‌های پرورش ماهی، کارگاه‌های تولید شن و ماسه و پارک‌های جنگلی قرار دارد.

دود اختلاف مسئولان در چشم مردم

ساکنان جاجرود به‌دلیل اختلاف 2 نهاد دولتی، از گاز شهری بی‌بهره‌اند. اداره راه، عبور شریان گاز از مسیر تعیین شده از سوی اداره دیگر را مغایر با استانداردهای تدوین شده خود می‌داند و ظاهرا اداره گاز نیز تغییر مسیر لوله‌گذاری را مقرون به صرفه ارزیابی نمی‌کند.

به همین دلیل ساده انشعاب‌های خانگی گاز امسال هم به جاجرود نمی‌رسد و این باعث می‌شود تا بار دیگر اهالی جاجرود از خود بپرسند چطور لوله‌ها با بی‌اعتنایی مسئولان به شهرها و شهرک‌های اطراف می‌رسد، اما جاجرودی‌ها امسال هم به‌دلیل اختلاف بین 2 دستگاه دولتی باید در زمستان بلرزند. حتی آنان‌‌ زمانی که فاصله خود را با تهران در نظر می‌گیرند از خود می‌پرسند:« اگر فاصله ما بیشتر از این بود با چه وضعی روبه‌رو می‌شدیم؟».

امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی در این باره می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که گاهی گریبانگیر مردم می‌شود اختلاف بین برخی دستگاه‌های دولتی با یکدیگر است، اما کاش منزل مسکونی مدیران یکی از این دو شرکت در جاجرود بود تا فشار روانی حاصل از رنج خانواده‌ها را از نزدیک حس می‌کرد.»

حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی با یادآوری وعده‌های چند سال گذشته مسئولان در باره رساندن گاز شهری به جاجرود، ادامه می‌دهد: « مسئولان چند مرتبه وعده اعطای گاز شهری را به مردم جاجرود داده‌اند. به‌عنوان نمونه پارسال فرماندار پیشین تهران قول داد که « به‌زودی» مشکلات جاجرود، کمرد و خرمدشت حل بشود اما این «به‌زودی» هنوز فرا نرسیده است.»

محسنی، یکی از اهالی خسروآباد با ابراز نارضایتی از وضع سوخت‌رسانی و کمبود نفت و گازوئیل در این شهر می‌گوید: «سوخت زمستانی به سختی تامین می‌شود و مردم این منطقه کوهستانی همه ساله با آغاز فصل سرما برای گرم کردن خانه‌های خود دچار مشکل می‌شوند. هرچند در مورد تامین سوخت، دهیاری‌ها اقداماتی را انجام داده‌اند، اما مردم انتظار دارند تا هرچه زودتر این منطقه که تنها 10 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد از نعمت گاز بهره‌مند شود.»

معصومه براتی، یکی از ساکنان سعیدآباد نیز با بیان برخی مشکلات استفاده از سایر سوخت‌ها نظیر نفت و گازوئیل یا استفاده از سیلندر گاز مایع می‌گوید: «استفاده از این سوخت‌ها نه تنها سلامت و جان فرزندان ما را تهدید می‌کندکه موجب آلودگی هوا نیز می‌شود.»

این شهروند ادامه می‌دهد: «از اینها گذشته سوخت دریافتی آنقدر کم بود که سال گذشته به ناچار روزها فرزندم را به خانه مادرم می‌فرستادم تا با خاموش کردن وسایل گرمایشی در طول روز از کمبود گازوئیل در شب‌های سرد جلوگیری کنم.» همسر براتی ادامه می‌دهد:«درصورت تمام شدن این سهمیه اندک مجبور به خریدن گازوئیل به 4 برابر قیمت دولتی از افراد
فرصت طلب و سود‌جو هستیم.»

مصطفی احدی، یکی دیگر از شهروندان جاجرودی هم درباره وضع گازرسانی در سال گذشته می‌گوید: «کمبود نفت و گازوئیل به‌عنوان سوخت غالب در جاجرود، موضوع جدیدی نیست، اما ما هر ساله با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شویم. مثلا همین سال گذشته دقیقا در میانه فصل سرما مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی شرق استان تهران به فواید فناوری‌های نوین قرن جدید و اینترنت پی بردند و به این نتیجه رسیدند که باید اهالی بر‌ای دریافت سوخت در سایت‌های مشخص‌شده ثبت‌نام کنند.»
این شهروند می‌افزاید: «این طرح در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از اهالی جاجرود با چگونگی استفاده از اینترنت و کامپیوتر آشنا نیستند.»

گازرسانی و تعیین پیمانکار

سال گذشته حسین طلا، فرماندار پیشین تهران، در خبری وعده داده بود که تا پایان سال 89 گاز شهری به‌طور کامل محدوده شهر جاجرود را پوشش خواهد داد؛ وی اضافه کرده بود:«مشکلات حقوقی و مسائل مربوط به اداره راه و ترابری این مشکل را ایجاد کرده است که با پیگیری‌های انجام‌شده و رفع این موانع، سال آینده( 89) خانه‌های جاجرود نیز علمک گاز خواهند داشت.» اما آن‌طور که از شواهد برمی‌آید این وعده در سال 89 محقق نمی‌شود.

بخشدار بخش مرکزی تهران با بیان اینکه طرح گازرسانی به جاجرود در مرحله تعیین پیمانکار است، می‌گوید:« درصورت تعیین پیمانکار، طرح ساخت خطوط اصلی گازرسانی در منطقه جاجرود اجرایی می‌شود.» محمود مصلحی‌شاد سال آینده را زمان نصب علمک گاز در کنار در منازل اهالی جاجرود اعلام می‌کند و می‌افزاید:« به‌دلیل گستردگی طرح ایجاد خطوط اصلی گاز، مرحله نصب علمک و استقرار خطوط انتقال در سال90 انجام خواهد شد.»

کد خبر 113556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز