همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی ضمن بیان تأثیرات تفسیر قرآن در رفتار مخاطبان گفت: کلاس‌های تفسیر قرآن باید دارای خروجی عملی باشد، یعنی نتیجه آن اجتناب از گناه و تشویق به کارهای خیر باشد

قرائتی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در دومین همایش مدیران موسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز، 17 مردادماه، در تالار وحدت تهران برگزار شد، در خصوص ویژگی‌های فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: در انجام فعالیت‌های قرآنی باید دقت کرد که از اموری که فاید‌ه‌ای برای مخاطب ندارد، اجتناب شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که آیات قرآن یا احادیث را روی کاشی یا سنگی می‌نویسند و آن را در نقطه‌ای قرار می‌دهند که کسی نمی‌تواند آن را بخواند. این در حالی است که هدف اصلی این امور همواره باید متذکر کردن مردم از طریق مشاهده آیات و روایات باشد.

کارهایی مانند نوشتن قرآن روی دانه‌های برنج فایده‌ای در جهت معرفت‌افزایی قرآنی ندارد

وی افزود: متاسفانه کارهایی مانند نوشتن قرآن روی دانه‌های برنج فایده‌ای در جهت معرفت‌افزایی قرآنی ندارد. از این موارد می‌توان به حفظ قرآن کریم به روش برعکس اشاره کرد. محور فعالیت‌های قرآنی باید در راستای متذکر شدن مفهوم آیات قرآن باشد.

حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: طبق حدیث ثقلین، کتاب خدا از عترت جدایی ندارد در حالی که امروزه در اکثر هیئات عزاداری این دو از هم جدا شدند. در کنار هر هئیت باید کلاس‌های قرآن به شکل آموزش روخوانی یا حفظ قرآن یا تفسیر یا تدبر در قرآن کریم برگزار شود.

باید با مخاطبان طبق توانایی و ظرفیتشان صحبت کرد

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: باید با مخاطبان طبق توانایی و ظرفیتشان صحبت کرد. به عنوان مثال نباید اقوال مختلف مفسران را برای مخاطب بیان کرد زیرا باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود. به همین شکل باید آیاتی را که کودکان و خردسالان می‌خواهند حفظ کنند، دسته‌‌بندی شود که تا حدی این کار در کشور انجام شده است.

وی یادآور شد: هر سخنگوی دینی و قرآنی باید چهار شرط را در صحبت‌های خود رعایت کند وگرنه در روز جزا مورد بازخواست قرار می‌گیرد. هر صحبتی که بیان می‌شود یا باید درباه واجبات باشد، یا درباره مستحبات یا امری باشد که مورد نیاز فرد یا جامعه باشد.

جلسات تفسیر قرآن باید دارای خروجی عملی باشد

حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد: جلسات و کلاس‌های تفسیر قرآن باید دارای خروجی عملی باشد؛ یعنی باید نتیجه آن اجتناب از گناه و تشویق به کارهای خیر باشد. مبلغان باید توجه کنند که اموری را تقبل کنند که به اصطلاح روی زمین مانده است و کسی عهده‌دار آن‌ها نیست.

وی گفت: مبلغان و معلمان قرآن باید در کارهای خود اخلاص را رعایت کنند و نشانه اخلاص این است که به دنبال جزا، پاداش و یا تقدیر نباشند. کارهای قرآنی نباید برای قشر خاص و موسسه خاصی صورت گیرد بلکه محدود کردن این حلقه به معنای محدود شدن ارائه خدمات و نرساندن مطالب قرآنی به طیف بیشتری از جامعه است.

مدیران موسسات قرآنی به دولت یا نهاد خاصی وابسته نباشند

وی در پایان با بیان نکات مدیریتی از قرآن کریم اظهار کرد: مدیران موسسات قرآنی باید به گونه‌ای عمل کنند که به دولت یا نهاد خاصی وابسته نباشند بلکه در صورت تعویض مدیران یا سیاست‌های حمایتی از موسسات قرآنی فعالیت شما متوقف نشود.

کد خبر 113444

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز