گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد در ادامه سفرهای داخلی خود در دوره دوم ریاست خود بر دولت، دیروز به همدان رفت و برای مردم آن شهر و دیگرانی که خود را برای دیدن رئیس‌جمهور به همدان رسانده بودند، سخنرانی کرد

ایران- احمدی نژاد

اگرچه احمدی‌نژاد در سخنرانی خود نکته‌هایی را گنجانده بود که می‌توانست یک بار دیگر به صدر اخبار برود اما آنچه از سفر سوم به همدان در خروجی پایگاه‌های خبری و داخلی و خارجی آمد، خبر دیگری بود؛ صدای انفجار در مسیر حرکت رئیس‌جمهور.

خبر صدای انفجار در همدان اگرچه در میان متن و حاشیه‌هایی که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سفر همدان منتشر کردند، جایی نیافت و هرگز از این سه خروجی منتشر نشد اما این خبر آنگاه در رسانه‌های غیرایرانی اهمیت یافت که محمود احمدی‌نژاد 2 روز پیش در همایشی در شمال تهران به ایرانیان خارج از کشور گفت: صهیونیست‌های احمق، آدم اجیر کرده‌اند که مرا ترور کنند.

ترقه شادی

ساعتی پس از انتشار خبر از همدان، خبرگزاری فارس درباره صدای انفجار، در خبری با عنوان تازه‌ترین اطلاعات درباره انفجار در مسیر تردد احمدی‌نژاد، منشأ صدای شنیده شده را یک «ترقه» دست‌ساز دانست. این خبرگزاری نزدیک به دولت گزارش داد: پس از عبور گروه اسکورت رئیس‌جمهوری، فردی به نشانه شادمانی اقدام به پرتاب یک ترقه دست‌ساز به سمت مسیر تردد ماشین‌های پشت سر گروه اسکورت کرد که توجه‌ها را به‌خود معطوف نمود.

فارس اما در نسخه نخست خبر خود، این واقعه را ناشی از انفجار یک «نارنجک» دست‌ساز اعلام کرده بود. خبرگزاری ایلنا نیز براساس گزارش خبرنگار خود نوشت: در مراسم استقبال پرشور از رئیس‌جمهور در سفر استانی دولت به همدان، صدای ترقه شادی به گوش رسید که هیچ خسارتی در پی نداشت. خبرگزاری ایسنا نیز بدون اشاره به‌علت احتمالی حادثه، خبر داد که این رخداد هیچ آسیبی را در پی نداشت.

روایت‌های خارجی

این درحالی است که برخی پایگاه‌های خبری عربی منطقه و پایگاه‌های خبری فرامنطقه‌ای، از جمله شبکه العربیه، خبر صدای انفجار در همدان را با عنوان «حمله» و «ترور» روی خط انتشار خبرهای فوری خود بردند. این در حالی است که محل انفجار این ترقه‌دست‌ساز با رئیس‌جمهور فاصله زیادی داشته و هنوز از انگیزه‌های فردی که مرتکب این اقدام شده گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری فرانسه هم نوشت که یکی از مسئولان دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ایران، «حمله» به کاروان خودروهای دولتی در همدان را تکذیب کرده و گفته که صدای انفجار ناشی از ترکیدن ترقه بوده است. این رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که شخصی به اتهام پرتاب کردن این «نارنجک» دستگیر شده است.پایگاه اینترنتی شبکه پرس‌تی‌وی اما به نقل از دفتر رئیس‌جمهور، حمله به کاروان خودروهای دولتی در همدان را تکذیب کرده است.

شاهدان عینی

خبرگزاری مهر اما در سوی دیگر، براساس گفته‌های شاهدان عینی نوشت: شاهدان عینی سفر رئیس‌جمهور به همدان تاکید می‌کنند صرفا یک «بمب دست‌ساز صوتی» در فاصله‌ای زیاد با خودروی حامل رئیس‌جمهور منفجر شده است. به گفته شاهدان عینی، در پی این حادثه دودی نیز برای لحظاتی در فضا منتشر شد اما این حادثه به هیچ کس آسیبی وارد نکرد. براساس این گزارش و براساس گفته‌های شاهدان عینی، چند نفر به‌عنوان مظنون در این زمینه دستگیر شده‌اند.

همواره آماده گفت‌وگوی رودررو با آمریکایی‌ها بوده‌ایم

رئیس‌جمهور بار دیگر برای مذاکره با آمریکا اعلام آمادگی کرد. محمود احمدی‌نژاد که در ورزشگاه قدس همدان سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه آمریکایی‌ها مدعی گفت‌وگو با ما بوده‌اند و ما نیز همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو با آنها اعلام کرده‌ایم، گفت: 3سال پیاپی در زمان جورج بوش که به نیویورک سفر کردیم خواستار گفت‌وگوی رودررو با او شدم. براساس گزارش مهر، او ادامه داد: امسال نیز در پایان شهریور ماه سفری به نیویورک برای بیان مواضع ملت ایران خواهم داشت.

باز هم تکرار می‌کنم که چنانچه آقای اوباما آمادگی داشته باشد حاضرم بنشینیم و حرف‌های خود را برای جهان بهتر ارائه کنیم. این در حالی است که پیش از این اظهارات، دولت اوباما پیشنهاد احمدی‌نژاد را برای انجام نشست رودررو با باراک اوباما رد کرد.

به گزارش‌خبرگزاری فرانسه، رابرت‌گیبس، سخنگوی کاخ سفید پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران را برای برگزاری گفت‌وگوی رودررو با ‌همتای آمریکایی‌اش درباره آنچه احمدی‌نژاد آن را مسائل جهانی خواند، رد کرد. گیبس با ادعای غیرقانونی بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، به خبرنگاران گفت: ما همواره گفته‌ایم که تمایل داریم بنشینیم و درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنیم؛ درصورتی که ایران برای انجام آن جدی باشد. او ادامه داد: تا به امروز این جدیت وجود نداشته است.

کد خبر 113172

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز