دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

به‌قول مولانا «گنج بی‌مار و گل بی‌خار نیست/ شادی بی‌غم در این بازار نیست»

جشن عروسی

یکی از زمان‌هایی که مصداق این بیت را به‌خوبی می‌توانیم شاهد باشیم جشن‌های عروسی هستند؛ لایی‌کشی خودروها، حرکات آکروباتیک با موتورسیکلت‌ها، بوق‌های وحشتناک و سر و صداهای بلند میهمان‌ها، آن هم در آخر شب فقط قسمت کوچکی از رفتارهای غلط درصدی از شهروندان است که شاهد بروز آنها در جشن‌های عروسی هستیم. گویا به جای عروس و داماد، عروسی تخلف‌هاست.

برای نمونه، در تصویر می‌بینید مشاهدات یکی از نگارنده‌های این ستون است. روز شنبه گذشته میهمانان یک جشن عروسی پس از اتمام مراسم در جلوی تالار، مشغول خداحافظی‌ها و بدرقه‌ها و آتش‌بازی‌هایی بودند که منجر به ترافیک سنگینی در خیابان‌های اطراف شده بود.

اما موضوع وقتی تراژیک‌تر شد که یک آمبولانس در ترافیک پشت خودروهای میهمان‌ها گیر افتاده بوده و هیچ‌کس به آژیر آن توجهی نمی‌کرد. به‌گفته راننده آمبولانس او مریضی را به اورژانس منتقل می‌کرد که از شدت درد سنگ‌کلیه به خود می‌پیچید. به‌هر حال بهتر است شادی‌های خودمان را با دردکشیدن دیگران همراه نکنیم.

مسافر‌ها وسط خیابان

گویا این روزها خیابان‌ها هم مانند پیاده‌روهایی که با انواع و اقسام لبنیات و خوراکی‌های فروشگاه‌ها و مصالح ساختمانی تنگ‌تر می‌شوند، دارند توسط عوامل دیگری رو به‌ باریک شدن می‌گذارند. شاید وقتی رهگذران می‌بینند که حریم آنها در پیاده‌روها رعایت نمی‌شود، آنها هم لزومی به‌‌ رعایت حریم خودروها نمی‌بینند و در بسیاری از چهارراه‌های سطح شهر، مسافران منتظر خودروهای مسافربر گاهی تا وسط‌ خیابان برای پیدا کردن خودروی موردنظر پیش‌ می‌روند.

لطفاً مرا بشویید

گویا فقط اسم خودرو‌ها به کثیفی بد در رفته است؛ حال آنکه برخی ساختمان‌های شهر روی تمام خودرو‌های کارواش‌‌ندیده را سفید کرده‌اند به‌طوری که برخی برای شوخی هم که شده رفقای خود را به سمت این دیوار‌ها هل می‌دهند تا به‌قول معروف طرف با کثیف‌شدن لباس‌هایش حسابی آمپر بچسباند.

از سوی دیگر با اینکه قرار‌دادن اسباب و وسایل گوناگون در تراس ساختمان باعث بد‌منظره‌شدن نمای ساختمان می‌شود و همسایه‌ها می‌توانند از این موضوع شکایت کننداما بسیاری از ساکنان مجتمع‌های مسکونی باز هم از تراس به‌عنوان انباری دوم خود استفاده می‌کنند. تمام اینها در کنار تلاش‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای زیباسازی دیوار‌ها و نمای ساختمان‌های شهر بیانگر این موضوع است که خود شهروندان نیز باید برای سرعت بخشیدن به این فعالیت‌ها پیشقدم شوند.

دستکاری برچسب

پیرو چاپ مطلبی با عنوان «دمکراسی در تاکسی» که در آن به تخلف دستکاری برچسب‌های نرخ مصوب کرایه‌ها توسط معدودی از راننده‌ها پرداخته شده بود، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است که در پی می‌آید:تمامی تاکسی‌های خطی شهر تهران دارای برچسب نرخ سال 89‌هستند که به‌صورت مشخص کرایه تعیین‌شده در دید مسافران محترم قرار داشته باشد و توسط عوامل این سازمان نیز کنترل می‌‌شود.

لذا به‌نظر می‌رسد تصویر مورد نظر مربوط به برچسب سال88‌است که دستکاری شده است. مزید امتنان خواهد بود که شهروندان محترم در صورت مشاهده موارد مشابه مراتب را با ذکر جزئیات به‌ سامانه 137‌اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

کد خبر 112958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز