گروه سیاسی - مجید مهرابی‌دلجو: نزدیک به 10 روز پس از دیدار دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با محمود احمدی‌نژاد،سرانجام حبیب‌الله عسگراولادی کلیاتی از جلسه خود با رئیس‌جمهوری را رسانه‌ای کرد

akse seyase-511gh

جلسه‌ای که شایعه درباره آن کم نبود و دیروز عسگراولادی گفت که در این دیدار درباره صیانت از ظرفیت اصولگرایی در کشور سخن گفته است.محور این دیدار که حرف و حدیث‌ها هم درباره آن کم نبود، همان‌طور که حدس زده می‌شد نگرانی‌هایی بود که اخیرا به زبان مهره‌های جریان اصولگرایی و در قالب مفهوم‌هایی چون «انشقاق»، «انحراف در جریان اصولگرایی» و یا «اصولگرایی منهای روحانیت» جاری می‌شد؛ آنچنان‌که در تازه‌ترین نمونه این نوع نگرانی‌ها علی لاریجانی که خود این روزها به یکی از منتقدان دولت از درون حاکمیت تبدیل شده است برخی تخریب‌ها در اردوگاه اصولگرایی را نقد کرده و اینگونه حرف‌ها را به تیراندازی سیاسی تشبیه کرده است.

شاید از روی همین نگرانی‌ها بود که رؤسا و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، 2 تشکل استخواندار نظام، اوایل تیرماه سال‌جاری، در قم به دیدار هم رفته و بر تشکیل کمیته مشترک بین 2‌جامعه و تحکیم روابط تاکید کردند.

اگرچه محمدعلی سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اوایل مردادماه گفته بود که انتشار جزئیات دیدار عسگراولادی با احمدی نژاد به‌عهده میزبان - دولت - است اما دیروز ایسنا به نقل از دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نوشت: در دیدار اخیر مقداری در مورد ارزیابی عملکرد اصولگرایان و آینده اصولگرایی در کشور و نیز صیانت از ظرفیت‌های گونه‌گونی اصولگرایی صحبت شد. بحمدالله نتایج خوبی گرفتیم و از نتیجه گفت‌وگوها راضی هستم.

این سخن از سوی دبیرکل یکی از ریشه‌دارترین شاخه‌های جریان اصولگرایی که گاه در قالب نامه هم توصیه‌هایی به رئیس دولت دهم می‌کند، شاید مخاطبانش را به سمت همان نگرانی‌هایی سوق می‌دهد که پیش‌تر نیز به زبان سید‌مرتضی نبوی آمده بود.
این عضو جامعه اسلامی مهندسین چندی پیش در تشریح آینده‌شناسی جریان‌های سیاسی اصولگرا با اظهار نگرانی ایدئولوژیک نسبت به شکل‌گیری جریان اصولگرایی منهای روحانیت گفته بود: «این جریانی است که خود را اصولگرا می‌داند، به ولایت آقا امام زمان(عج) اعتقاد دارد لکن به‌نظر می‌آید که به نقش روحانیت در تاریخ تشیع و در جریان انقلاب خیلی اعتنایی ندارد.»

این نگرانی البته بعدها در ادبیات چهره‌های دیگر اصولگرا هم وارد شد؛ آنچنان که حجت‌الاسلام احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز چندی بعد در گفت‌وگویی اظهار داشته بود: پروژه جدید دشمن در مقطع کنونی انشقاق در سطح جریان اصولگرایی کشور است و وسوسه‌های شیطانی و شایعات دشمن موجب بروز تفکراتی همچون اصولگرایی منهای روحانیت شده است. در طول 31 سال گذشته یکی از توطئه‌های دشمن جداسازی مردم از رهبری و سران انقلاب که همه روحانی بودند، بوده است و اکنون نیز این جریان به‌دنبال انشقاق در میان اصولگرایان در کشور است.

عسگراولادی که بعد از آن نامه مشهورش در مردادماه سال گذشته که درباره انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اولی ریاست‌جمهوری به احمدی‌نژاد نوشت، چندی پیش نیز نامه‌ای را در 6 بند و با محورهایی نظیر لزوم تعامل قوای سه‌گانه، پاسداشت حرمت روحانیون و حوزه های علمیه و لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به رئیس‌جمهور نوشته بود، درباره دیدار اخیرش گفت: هدف ما از این دیدارها پیشبرد هرچه بیشتر گفتمان اصولگرایی در جامعه است؛ گفتمانی که باید پیشرفت کشور، خدمت بیشتر به مردم و بسط عدالت در جامعه را مدنظر داشته باشد.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: اصولگرایان همواره از بازگشت ظرفیت‌های پاک سیاسی درون نظام استقبال کرده‌اند و این را لازمه تضارب آرا و نزدیک شدن به مفهوم واقعی جمهوریت نظام می‌دانند. وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی دارای مبانی‌ای است که این مبانی طی 3 دهه‌ گذشته در انتخابات‌ گوناگون مورد تأیید ملت قرار گرفته است،

تصریح کرد: اسلامیت نظام رکن رکین جمهوری اسلامی است، قانون اساسی یک میثاق ملی است و ولایت فقیه ستون خیمه نظام است. هرکس بخواهد در چارچوب مبانی نظام که از سوی مردم پذیرفته شده فعالیت سیاسی کند هیچ منعی وجود ندارد و هر کس بخواهد خارج از این چارچوب فعالیت کند سر و صورت خود را به صخره‌های اراده مردم در صیانت از این نظام الهی می‌زند و دنیا و آخرت خود را تباه خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی البته یکی از محورهای دیدارش با احمدی‌نژاد را مسائل مرتبط با نهاد کمیته امداد عنوان کرد و در عین حال افزود: بنده هر از گاهی با رئیس‌جمهور ملاقات دارم، برخی از این ملاقات‌ها در مورد مسائل کاری مثل کمیته امداد و نظایر اینهاست و برخی هم در مورد تعامل سیاسی بین‌ اضلاع اصولگرایی است. معمولا این دیدارها در یک محیط صمیمی انجام می‌شود و هر آنچه که برای حفظ کیان اصولگرایی لازم باشد مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

کد خبر 112870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز