گروه سیاسی: مرتضی طلایی با تاکید بر اینکه «در دیدگاه تکلیف‌گرایانه سهم خواهی و حرکت بر مدار قدرت مفهومی ندارد» گفت:

اعلام احتمال عدم‌داوطلبی و ملاحظات ایشان در این موضوع، نوعی پاسخ به رفتار تشنگان قدرت بود و رویکرد انتخاباتی وی له یا علیه هیچ شخصی نبوده و بر تحقق مشارکت گسترده مردم استوار خواهد بود.

عضو شورای اسلامی‌شهر تهران در گفت‌وگو با مهر افزود: گفتمان اصولگرایی اصلاح‌طلبانه، راه تحقق شعارها و آرمان‌های اصیل انقلاب و راهبردی است که رهبر معظم انقلاب نیز آن را «راه صحیح» می‌خوانند. بنابراین باید توجه داشت هیچ‌یک از جریان‌های موجود سیاسی به تنهایی قادر به تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب نیستند.

طلایی با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران در مورد انتخابات اظهار داشت: اقدام شهردار تهران را باید پاسخی به تشنگان قدرت دانست.

آقای قالیباف به‌رغم داشتن برنامه مدون و روشن اعلام کرد که داوطلب حضور در انتخابات نیست و حال باید دید جریان‌هایی که هر اقدام مثبت و خدمت شهرداری به شهروندان تهرانی را با برچسب انتخاباتی بودن خدشه دار می‌کردند، برای اقدام‌های خودشان چه پاسخی دارند؟

این عضو شورای اسلامی‌شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهری همواره تلاش کرده عرصه خدمتگزاری به مردم را از دعواهای سیاسی پاک نگه دارد و قطعا این خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه باعث به‌وجود آمدن منزلت ویژه‌ای نزد افکار عمومی‌شده است.

طلایی در پاسخ به این پرسش که برخی ناظران معتقدند اینکه آقای قالیباف اعلام کرده فعلا داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، یک تاکتیک انتخاباتی است، گفت‌: در رویکرد تکلیف‌گرایانه، تکلیف و وظیفه براساس منافع نظام مشخص می‌شود و نه تخیلات سیاسیون قدرت طلب.

وی یادآور شد: دکتر قالیباف بیان داشته‌اند که فعلا احساس تکلیف نمی‌کنند و قطعا هر زمان که تکلیفی برای ایشان ایجاد شود، حضوری فعال در عرصه انتخابات خواهند داشت.

طلایی با بیان اینکه چهره‌ای که قالیباف از سیاست ورزی به‌طور عام و اصولگرایی به‌طور خاص ارائه می‌دهد، چهره‌ای به‌روز، کارآمد و اخلاقی است، اظهار داشت‌: این چهره می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور باعث ارتقای اعتبار اصولگرایی و حتی سیاست ورزی در سپهر سیاسی کشور شود.

به گفته عضو شورای اسلامی‌شهر تهران، اظهارات قالیباف را می‌توان الگویی جدید برای سیاست‌ورزی برشمرد و سیاسیونی که در پیدا کردن مسیر ارتباط با مردم، راه را گم کرده‌اند، باید در نگرش‌های خود تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه قالیباف همانطور که در مصاحبه اخیر خود نیز بیان داشته اند، هیچگاه داوطلب مقام و مسئولیت نبوده و همواره براساس وظیفه و تکلیف عمل کرده اند، بیان کرد: در دیدگاه تکلیف گرایانه حرکت بر مدار قدرت مفهومی‌ندارد.

طلایی تاکید کرد: فردی که معتقد به رویکرد تکلیف‌گرایانه است نگاه خود را براساس امنیت ملی، منویات مقام معظم رهبری، منافع کشور، ملت و نظام و در سایه حفظ ارزش‌ها تنظیم می‌کند.

عضو شورای اسلامی‌شهر تهران همچنین با انتقاد از اینکه برخی بنا دارند این اقدام شهردار تهران را به نفع جریان‌های منتسب به‌خود مصادره کنند، خاطرنشان کرد: اگر آقای قالیباف بنای سهم دهی و سهم خواهی داشت به‌طور حتم اینگونه رفتار نمی‌کرد. فراموش نکنیم که در تفکر تکلیف‌گرایانه، سهم خواهی از قدرت معنایی ندارد.

طلایی با اشاره به اینکه شهردار تهران و همفکرانش تمام تلاش خود را برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به کار خواهند بست، گفت‌: بدون شک آقای قالیباف له یا علیه هیچ شخص، جریان و گروهی حرکت نخواهد کرد و مهم‌ترین اصل در انتخابات پیش‌رو مشارکت گسترده مردم خواهد بود.

ناامید نیستم

برخی نمایندگان مجلس نیز از اقدام قالیباف به‌عنوان یک اقدام اصولگرایانه یاد کردند.
علی مطهری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که پیش از این مدل ائتلافی خود را درباره حضور علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف- یکی به‌عنوان رئیس‌جمهوری و دیگری به‌عنوان معاون اول - مطرح کرده بود در گفت‌وگو با همشهری درباره اظهارات اخیرقالیباف مبنی بر اینکه فعلا فضا را مناسب حضور در انتخابات نمی‌داند اظهار داشت: هنوز ناامید نیستم و جلساتی را در روزهای آینده با برخی بزرگان اصولگرا در این باره خواهیم داشت.

اقدام اصولگرایانه

ستار هدایتخواه، مخبر کمیسیون فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: من این اقدام قالیباف را به‌عنوان یکی از اقدامات اصولگرایانه ایشان می‌دانم و در شرایط فعلی که نیاز است جریان اصولگرا روی یک نامزد اجماع داشته باشند، وی تصمیمی گرفت که با شاخص‌های اصولگرایی کاملا هماهنگ است.

وی ادامه داد: برخی تبلیغ می‌کردند فعالیت‌هایی که شهردار تهران در راس مدیریت شهری انجام می‌دهد با انگیزه کاندیداتوری در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری است، اما رویکرد قالیباف و گفت‌وگوی اخیرش به تمامی این شائبه‌ها پایان داد و نشان داد که وی هم به اصل اجماع اصولگرایان و هم به راهبرد خدمت صادقانه اعتقاد دارند.

تکلیف براساس مصلحت نظام

سید مؤید حسینی صدر نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه یکی از مشکلات فراگیر در کشور ما این است که گاهی منافع و مصالح مردمی تحت‌تأثیر رقابت‌های سیاسی قرار می‌گیرد، گفت: شهردار تهران اخیرا در مصاحبه‌ای با بیان اینکه فعلا شرایط را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مناسب نمی‌داند از ایجاد برخی موانع در راه اجرای پروژه‌های شهری تهران انتقاد کرده بود.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: برخی با این ذهنیت که شهردار تهران را یکی از نامزدهای انتخابات فرض می‌کردند، مشکلاتی را در اجرای پروژه‌های شهری ایجاد می‌کردند و این به معنای« مصالح مردمی را فدای رقابت‌های سیاسی کردن» است.

وی با اشاره به اینکه کارشکنی‌هایی در کار برخی مدیران دیده می‌شود و کوتاهی برخی مسئولان مانع از عدم‌تحقق شعارها و ارزش‌های انقلاب می‌شود، خاطر نشان کرد: بعضی مدیران، مسئولیت را فرصتی برای قدرت نمایی و سهم خواهی از قدرت می‌دانند اما برخی دیگر مسئولیت را فرصتی برای خدمتگزاری تعریف می‌کنند. در نگاه این مدیران تکلیف و وظیفه براساس منافع و مصالح عموم تعیین می‌شود نه براساس مصالح شخصی.

مدل موفق

سید عماد حسینی، نماینده مردم قروه نیز با تاکید بر اینکه تا زمانی که مدیریت سیستماتیک در کشور به مرحله اجرا در نیاید و اعتقاد به کار کارشناسی و منطقی وجود نداشته باشد، افراد توانمند عرصه را برای فعالیت خود تنگ خواهند دید، گفت: ما برای استفاده از مدیریت توانمند در اداره کشور ضعف قانونی نداریم اما نحوه اجری قانون و نداشتن اعتقاد به کار کارشناسی می‌تواند مشکل آفرین باشد.

وی با اشاره به این موضوع که مدیریت سیستماتیک در شهرداری تهران به اجرا در آمده و اساس کار بر مصلحت ملی تعریف شده است، افزود: این یک بیماری است که کسانی تلاش کنند با متهم کردن دیگران به سوء استفاده تبلیغاتی، از خدمتگزاری به مردم ممانعت کنند.

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: تنها با اصالت یافتن خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه نزد مسئولان است که خدمت به مردم، محور فعالیت‌ها قرار می‌گیرد.

حسینی خاطر نشان کرد: شهردار تهران توانست با اجرای یک مدل موفق مدیریت سیستماتیک، مشکلات و نابسامانی‌ها را پشت سر گذارد و در گفت‌وگوی اخیر خود نشان داد که براساس تکلیف و مصالح نظام تصمیم می‌گیرد و مصالح نظام را فدای مصالح شخصی نمی‌کند.

کد خبر 78456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز