همشهری‌آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد مقررات پیشنهادی در مورد کرم‌های ضدآفتاب بسیار کند عمل کرده است، این سازمان در سال 1993 برای اولین بار تغییراتی را در مقررات مربوط به کرم‌های ضدآفتاب اعلام کرد

sunscreen

اکنون قرار است دوباره تغییراتی در این قواعد اعمال شود. این تاخیر در اعلام مقررات جدید به این خاطر است که این سازمان با یافته‌های جدید علمی، نکات دقیق‌تر و ضروریات مربوط  اطلاعات روی این برچسب این مواد و موجی از نظرات مردم روبه‌رو بوده است.

 منتقدان این سازمان می‌گویند فرآیند تصویب مقررات جدید بسیار کند است. قواعد جدید در مورد کرم‌های ضدآفتاب قرار بود از ماه مه 2010 به اجرا در آید،‌اما بعد اعمال آنها به به اکتبر 2010 موکول شد.

 برخی از تغییرات پیشنهادی اینها هستند:

1. شرکت‌ها باید میزان محافظت کرم در برابر اشعه می‌شود،‌ماورای بنفش آ (UVA)  را نیز علاوه بر اشعه ماورای بنفش ب (UVB) را آزمایش و رده‌بندی کنند

نور نامرئی ماورای بنفش که بر اثر تخریبی بر پوست دارد به دو بخش تقسیم می‌شود،‌ماورای بنفش آ (UVA) و ماورای بنفش ب (UVB)

UVB علت اصلی آفتاب‌سوختگی پوست است و سرطان‌زاتر از نوع A است، گر چه هر دو نوع A و B در ایجاد سرطان دخیل هستند. UVA که طول موج بلندتری دارد، نفوذکنندگی بیشتری دارد، و مسئول برنزه شدن پوست است و در پیری پوست هم دخیل است.

بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب که که در حال حاضر در بازار موجودند،‌ برچسب "وسیع‌الطیف" را برخود دارند که به معنای آن است که این کرم‌ها در مقابل هر دو نوع اشعه ماورای بنفش محافظت ایجاد می‌کنند،‌ اما سازندگان کرم‌ها می‌‌توانند هر آزمایشی را که بخواهند برای حمایت از این ادعا انجام دهند.

2.  بر اساس قواعد جدید، کرم‌های ضدآفتاب باید تحت دونوع بررسی از لحاظ قدرت‌شان در محافظت در برابر UVA قرار گیرند

یکی آزمایش خود کرم ضدآفتاب و دیگری آزمایشی که سرعت برنزه‌شدن پوست را  با و بدون کرم مورد مقایسه قرار می‌دهد. در این مورد دیگر نمره‌ای مانند فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) در کار نخواهد بود. در عوض ضدآفتاب‌ها بر حسب میزان محافظت در برابر UVA به سه رده ضعیف، متوسط و قوی تقسیم می‌شوند و یک، دو یا سه ستاره می‌گیرند. ضروری نیست کرم‌های ضدآفتاب در برابر UVA محافظت ایجاد کنند،‌اما اگر فراورده‌ای این خصوصیت را ندارد باید نشان "بدون محافظت در مقابل UVA" را داشته باشد.

3. SPF حداکثر به صورت +50 نمایش داده می‌شود

SPF به معنای مقایسه زمانی است که پوست با یا بدون کرم ضدآفتاب شروع به قرمز شدن می‌کند. این عدد به این صورت محاسبه می‌شود: اگر شخصی بدون کرم ضدآفتاب به طور عادی پس از 10 دقیقه قرار گرفتن در مقابل آفتاب پوستش شروع به قرمز شدن کند،‌ کرمی که SPF آن 15 است، برای 150 دقیقه مانع از قرمزی پوست می‌شود.

 چند سال پیش سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که داده‌های موجود از SPF تا حداکثر  50 حمایت می‌کنند، بنابراین پیشنهاد کرد که نشان +50 برای کرم‌ها پیشنهاد کرد. در ابتدا قرار بود که حد نهایی SPF به صورت +30 نشان داده شود.

4. فاکتور محافظت در برابر آفتاب نام جدیدی پیدا می‌کند

اصطلاح "فاکتور محافظت در برابر آفتاب" گمراه‌کننده است، زیرا تنها معیاری برای آفتاب‌سوختگی و محافظت در برابر UVB  است، و نه محافظت در برابر کل طیف اشعه ماورای بنفش. قواعد جدید پیشنهادی این  غلط بودن این نامگذاری را تایید می‌کنند و این اصطلاح به "فاکتور محافظت در برابر آفتاب‌سوختگی" تغییر می‌دهند.

 5. استفاده زیاد و گشاده‌دستانه هنوز توصیه می‌شود

اغلب افراد کمتر از نیمی از کرم مورد نیاز برای رسیدن به محافظت SPF که روی برچسب کرم اعلام شده را به کار می‌برند. تا به حال سازمان غذا و داروی امریکا تغییردادن آزمایش SPF را برای انکه بیانگر مقادیر واقعی‌تری از کرم ضدآفتاب باشد را رده کرده است. یک پیشنهاد دیگر این بود که برچسب روی تیوب یا بطری مقدار لازم برای هر بار استفاده را بیان کند. اما در قواعد پیشنهادی همچنان ذکر اصطلاحات مصرف "آزادانه" یا "گشاده‌دستانه" پیش از قرار گیری در معرض خورشید روی برچسب  کافی است.

6. استعمال مجدد مورد تاکید قرار می‌گیرد

حتی یک کرم ضدآفتاب ضعیف اگر به طور مرتب تجدید شود می‌تواند در مقابل نور شدید خورشید محافظت ایجاد کند. قواعد جدید زبان موکدتری را برای توصیه به بر تجدید کردن کرم به کار می‌برد. برچسب بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب کاربرد مجدد ضدآفتاب را دست کم هر دو ساعت یک بار و پس از شنا، عرق کردن، یا خشک کردن با حوله توصیه می‌کند.

7. هشداری جدید برای مصرف‌کنندگان

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌خواهد اختیاری بودن برچسب "هشدار در مورد آفتاب" را کنار بگذارد و به جای آن یک برچسب اجباری با عنوان هشدار را جایگزین آن کند.

جمله بندی پیشنهادی این هشدار به این صورت است:‌ "قرارگیری در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید خطر سرطان پوست، پیری زودرس، و سایر آسیب‌های پوستی را افزایش می‌دهد. مهم است با کاهش زمان گذراندن زیر آفتاب، پوشیدن لباس‌های محافظ و استفاده از کرم ضدآفتاب میزان قرارگیری در مقابل اشعه ماورای بنفش را کاهش دهید."

8. ادعا در مورد جلوگیری از سرطان پوست یا پیری پوست مجاز نیست

علیرغم پیشنهاد اجباری کردن هشدار جدید، سازندگان کرم‌های ضدآفتاب مجاز نیستند که مدعی شوند محصولات‌شان ضدسرطان پوست یا پیری پوست است.

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است که این ادعاها گمراه‌کننده است، زیرا داده‌هایی در مورد اینکه کرم‌های ضدآفتاب "به تنهایی" از سرطان یا پیری پوست پیشگیری می‌کنند، وجود ندارد. این سازمان همچنین می‌گوید پیشگیری از آفتاب‌سوختگی یا انواعی از آسیب سلولی پوست را نمی‌توان به عنوان پیشگیری از سرطان پوست تعمیم داد.

Harward Health Letter, June 2010

کد خبر 112447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز