دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

حمیدضیایی‌پرور: در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی که 29‌تیرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

کمیته علمی و داوران، پس از مطالعه و تدوین شاخص‌های ارزیابی دومین دوره جشنواره و براساس نتایج و تحلیل‌های به‌دست آمده از خوداظهاری مشخصات فنی و ساختاری هر یک از وب‌گاه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، بررسی میدانی وب‌گاه‌ها از سوی 2 تیم ارزیابی مقدماتی و ارزیابی پیشرفته وب‌گاه‌ها، ابزارهای اختصاصی برخط و برون‌خط طراحی شده برای جشنواره و ابزارهای عمومی برخط و برون‌خط ارزیابی وب و تأیید نهایی کمیته ناظران و ریاست جشنواره، اسامی برندگان هر یک از بخش‌های اصلی و ویژه این دوره از جشنواره را اعلام کرد. براساس بیانیه هیات داوران این جشنواره، از 14 وب‌گاه با اهدا تندیس و جوایزی، در بخش‌های اصلی، قابل تقدیر و ویژه، قدردانی شد و شهرداری تهران، بانک ملی و رادیو اینترنتی ایران صدا، جایزه ملی وب را به‌خود اختصاص دادند.

برای بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و به‌ویژه کارشناسان فناوری اطلاعات و روابط عمومی سازمان‌ها بعد از این جشنواره، سؤالی ایجاد شد که پرتال‌های شهرداری تهران، بانک ملی ایران و رادیو اینترنتی
ایران صدا چگونه و براساس چه مکانیزمی در این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه‌های اول این جشنواره را به دست آوردند؟ همچنین برای بسیاری از محافل آی‌تی این سؤال شکل گرفت که چرا بسیاری از سازمان‌های پر سر و صدا در این جشنواره نتوانستند مقامی کسب کنند؟ حتی برخی درصدد بر آمدند این تصمیم را غیرکارشناسی و به نوعی سیاسی جلوه دهند و برخی دیگر فرایند داوری و اعضای هیات داوران را زیر‌سؤال بردند. توضیحات رسمی دبیر علمی جشنواره پاسخی به همه این سؤالات است. مهدی بهنیافر، دبیرعلمی دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی در این زمینه گفت: شاخص‌های تدوین شده در این دوره از جشنواره شامل 30 شاخص‌ پالایش کلان و 300شاخص‌ پالایش خرد دربرگیرنده ورود به برخی عرصه‌های کلیدی از قبیل سنجش وضعیت خط و زبان فارسی در محیط وب دولتی و امنیت وب‌گاه‌ها و همچنین دستیابی به مدلی انعطاف‌پذیر که بتواند با رویکردهای مختلف ارزیابی سازگار باشد، بود.وی گام اول در مراحل اجرایی جشنواره را تمهید مقدمات و مطالعه شاخص‌ها برای ارزیابی برشمرد و به تشکیل جلسات کمیته‌های علمی و اجرایی، تشکیل تیم مطالعاتی برای تدوین شاخص‌ها و تدوین فرم‌های فرایند جشنواره از دی‌88 اشاره کرد.

وی گام دوم را ثبت‌نام اولیه وب‌گاه‌ها عنوان کرد و گفت: تهیه فراخوان، پخش تیزرهای تلویزیونی، تبلیغات از طریق مطبوعات و مکاتبات مستقل با دستگاه‌ها برای ترغیب حضور در جشنواره از اقداماتی بود که موجب شد 527 وب‌گاه برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کنند و در نهایت ما شاهد رشد 300 درصدی نسبت به جشنواره قبلی باشیم.دکتر بهنیافر در ادامه گفت: تشکیل کارگروه مطالعه و تدوین شاخص‌ها، گام سوم در این راستا به شمار می‌رود که براساس آن به مطالعه تجربیات گوناگون و تدوین 2دسته شاخص منجر شد که شامل شاخص‌های پالایش کلان (30‌شاخص) و شاخص‌های پالایش خرد (حدود 300‌شاخص) است.بهنیافر در ادامه گفت: ترکیب برندگان و جوایز شامل 2 بخش جوایز اصلی و جوایز ویژه است که بخش نخست شامل جوایز خدمات اطلاع‌رسانی، خدمات تراکنش مالی و خدمات تعاملی است و بخش دوم شامل جایزه وب‌گاه جامع، جایزه امنیت وب‌گاه و در نهایت جایزه پاسداشت خط و زبان فارسی در محیط وب است.

وی ناظران علمی این جشنواره را جعفر حبیبی- دانشگاه صنعتی شریف، انجمن کامپیوتر ایران، یحیی تابش- دانشگاه صنعتی شریف، محمدعلی صفری-‌ دانشگاه صنعتی شریف، حسین ابراهیم‌آبادی- پژوهشکده‌ مطالعات فرهنگی و اجتماعی، مهدی شجری- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهرداد سلیمان فلاح- دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد حسن‌زاده- دانشگاه تربیت‌مدرس، سید‌مهدی حسینی- دانشگاه تربیت مدرس، بهرام صالح - دانشگاه شهید رجایی و محمد عسگری- دانشگاه ملایر ذکر کرد.وی ترکیب کمیته‌های اصلی جشنواره را شامل کمیته ناظران علمی، کمیته علمی و بررسی شاخص‌های ارزیابی و کمیته اجرایی دانست و گفت: کارگروه‌های همکار کمیته علمی جشنواره نیز شامل کارگروه مطالعه و تدوین شاخص‌های ارزیابی، کارگروه اجرایی ارزیابی (ارزیابی مقدماتی)، کارگروه پشتیبانی، ابزارها و ارزیابی پیشرفته و کارگروه محتوایی ویژه‌نامه‌ جشنواره بودند.

وی با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی، گفت: محصولات علمی این جشنواره ویژه‌نامه ارزیابی وب‌گاه‌ها و کتاب ارزیابی و رتبه‌بندی وب‌گا‌ه‌ها در قالب مفاهیم، رویکردها و شاخص‌های ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی است که نسخه الکترونیک آن در وب‌گاهwww.scict.ir قابل دسترس است.

کد خبر 112391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز