گروه بین‌الملل: رهبران اتحادیه آفریقا روز گذشته پانزدهمین اجلاس خود را در حالی آغاز کردند که جایگزینی چین به‌جای کشورهای غربی به‌عنوان متحد این قاره، یکی از محورهای اصلی این نشست را تشکیل می‌دهد.

nshast-54-gh


منابع آفریقا و سرمایه‌گذاری در این قاره اکنون به محل مناقشه چین و کشورهای غربی تبدیل شده است و شاید به همین خاطر بود که گوردون براون، نخست‌وزیر سابق انگلیس روز گذشته با حضور در این اجلاس برای نخستین بار پس از ترک دفتر خیابان داونینگ در یک گردهمایی مهم حاضر شد. بیش از ‌٣٠ رهبر از ‌٥٣ کشور اتحادیه آفریقا در بحبوحه اوضاع امنیتی غیرمنتظره در پایتخت اوگاندا برای شرکت در این اجلاس مهم به کامپالا سفر کرده‌اند. این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که 2 هفته پیش حمله انتحاری در پایتخت اوگاندا باعث کشته شدن حداقل 76 نفر شد.

مسئول امور اقتصادی اتحادیه آفریقا به‌صراحت اعلام کرد که آفریقا برای پیشرفت خود به‌جای وابستگی به غرب باید به چین روی بیاورد. وی در نشستی خبری گفت: در مورد امور توسعه کشورهای آفریقایی ما بیشتر به دنیای غرب وابسته بودیم اما دیگر نمی‌توانیم در این روند روبه‌جلو حرکت کنیم. لازم است در تعیین شریک خود تجدید نظر کنیم. برای نمونه، همکاری با چین موضوعی است که ما از آن استقبال می‌کنیم.چین سال گذشته وعده داد که طی 3 سال آینده 10 میلیارد دلار وام برای سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی در اختیار کشورهای آفریقایی قرار دهد. کشورهای غربی اعتقاد دارند که چین با نفوذ خود در کشورهای آفریقایی و افزایش سرمایه‌گذاری خود در تلاش است تا به راحتی به منابع غنی این قاره دسترسی داشته باشد.

تلاش چین برای نفوذ به این قاره و به حاشیه راندن غرب با ارسال پیام ون جیابائو، نخست‌وزیر چین به این اجلاس بیشتر از گذشته مشخص شد. نخست‌وزیر چین در پیام خود برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا را موفقیتی بزرگ خواند و تاکید کرد که این اتحادیه نقش مهمی در ایجاد ثبات و صلح و پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی آفریقا دارد. وی اعلام کرد که چین به همکاری نزدیک خود با این اتحادیه ادامه خواهد داد. تلاش چین برای نفوذ به قاره آفریقا آنچنان مایه نگرانی غرب شده است که آلمان برای نخستین بار در این اجلاس در سطح وزیر امور خارجه شرکت کرد. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته در این نشست تاکید کرد که این کشور علاقه‌مند است تا روابط و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با قاره آفریقا را ادامه دهد.

وزیر امور خارجه آلمان از کشورهای آفریقایی خواست تا با یکدیگر متحد شوند و به شرایط ناپایدار سیاسی در سومالی و سودان ثبات بخشند و نماینده بهتری برای منافع خود در صحنه جهانی باشند. وی همچنین خواستار اعطای کرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتحادیه آفریقا شد.درحالی‌که 2 هفته پیش پایتخت اوگاندا شاهد عملیات تروریستی شبه نظامیان الشباب به شیوه شبه نظامیان القاعده بود، رئیس‌جمهوری این کشور هم در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس خواستار اقدام جدی کشورهای اتحادیه آفریقا با کمک جامعه جهانی برای شکست گروه‌های افراط‌گرا و بیرون کردن آنها از این قاره شد.

الشباب که در سومالی مستقر است با قبول مسئولیت حمله به کامپالا اعلام کرده این عملیات در پاسخ به کشتار غیرنظامیان این کشور توسط نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا صورت گرفته است. رئیس اتحادیه آفریقا در نشستی خبری تاکید کرد که این اتحادیه به‌دنبال یک فرماندهی جدی‌تر برای ماموریت اتحادیه آفریقا در سومالی تحت بند 7 منشور سازمان ملل است.

کد خبر 112371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز