همشهری آنلاین: گروه صنعتی مخابراتی CTIA از دادگاه فدرال آمریکا درخواست کرده مانع اجرای قانونی شود که سازندگان تلفن همراه را ملزم می‌کند به مشتریان هشدار دهند گوشی‌های مورد خریداری‌شان آنها را تا چه اندازه درمعرض تشعشع امواج قرار می‌دهند.

cell phone

 «حق مسلم مصرف کننده است که بداند چه چیزی و با چه خصوصیاتی مصرف می کند.»

رعایت این قانون ساده در بسیاری از کشور های جهان است که تولیدکنندگان محصولاتی چون دخانیات را مجبور می کند روی بسته های سیگار برچسب هایی مبنی بر زیان این ماده برای سلامت افراد، الصاق کنند.

همچنین تولیدکنندگان محصولات غذایی ملزمند تا ترکیبات و میزان کالری محصول خود را بر روی بسته مشخص سازند.

اما هیات نظارت‌کنندگان منتخب شهر سانفرانسیسکو، در ماه ژوئن (تیرماه) برای نخستین بار در آمریکا قانون کم سابقه‌ای تصویب کرده اند که بر اساس آن، فروشگاه‌های تلفن همراه ملزم شده اند سطح امواج ساطع شده از گوشی‌ها را به خریداران اعلام کنند. فروشندگانی که از این قانون سرپیچی کنند با جریمه ای معادل 300 دلار روبه‌رو می‌شوند.

با توجه به حرف و حدیث های فراوانی که در مورد مضرات احتمالی گوشی های تلفن همراه و امواج ساطع شده از آن بر روی سلامت افراد به گوش می رسد، این قانون می تواند قانونی معقول به نظر آید. به خصوص که هرگاه صحبت از خطرات احتمالی امواج ساطع شده از دکل های آنتن تلفن های همراه (BTS) می شود، مدافعان دکل ها صحبت از ضرر ناچیز امواج دکل ها در مقابل اواج ساطع شده از گوشی ها که در فاصله نزدیک تری به بدن فرد قرار دارد، به میان می آورند.

با این همه ظاهرا این قانون به هیچ عنوان به مذاق تولید کنندگان و فروشندگان گوشی ها خوش نیامده است و گروه صنعتی مخابراتی بزرگ CTIA از دادگاه فدرال آمریکا درخواست کرده مانع اجرای قانونی شود که سازندگان تلفن همراه را ملزم می‌کند به مشتریان هشدار دهند گوشی‌های مورد خریداری‌شان آنها را تا چه اندازه درمعرض تشعشع امواج قرار می‌دهند.

این انجمن با تنظیم شکایتی خواستار لغو این قانون شده است، چرا که معتقدند این قانون به‌جای کمک، افرادی را که تلفن همراه می‌خرند، سردرگم می‌کند: «کلیه تلفن‌های همراه فروخته شده در آمریکا از نظر سطح ایمنی تشعشع امواج رادیویی، باید مطابق با استانداردهای کمیسیون ارتباطات فدرال باشند، در حالی که این قانون با این تفکر که استانداردهای کمیسیون ناکافی است و برخی از تلفن‌ها از نظر تشعشع امواج از بقیه مطمئن‌ترند، مصرف‌کنندگان را گمراه می‌کند.»

کد خبر 112319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز