جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: انتشار فیلمی جدید نشان داد که مولانا فضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان برخلاف شایعات منتشر شده زنده است و همچنان عملیات علیه نیروهای ارتش این کشور را رهبری می‌کند.

پاکستان


با وجود عملیات گسترده ارتش پاکستان در دره سوات در این فیلم 40 دقیقه‌ای که توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شد، مولانا فضل‌الله، رهبر طالبان در منطقه در حال سخنرانی برای گروهی از بمب‌گذارهای انتحاری دیده می‌شود. پیش از این در ماه می برخی رسانه‌ها از کشته شدن این رهبر ارشد طالبان به همراه 6 فرمانده دیگر در منطقه مرزی افغانستان خبر داده بودند.

مولانا فضل‌الله در این تصاویر ویدئویی شبه‌نظامیان طالبان و عاملان انتحاری این گروه را به ادامه عملیات خود علیه نظامیان ارتش پاکستان تشویق می‌کند. وی در این فیلم می‌گوید: دولت و ارتش پاکستان علیه ما هستند و شما باید آنها را هدف قرار دهید. این رهبر طالبان همچنین با مورد استهزا قرار دادن ادعای دولت پاکستان درباره بازگشت صلح به دره سوات اعلام می‌کند که نظامیان پاکستان بدترین شکل تروریسم را با کشتار غیرنظامیان در این منطقه به نمایش گذاشته‌اند. وی تاکید می‌کند که شبه نظامیان طالبان به هیچ عنوان در مقابل ارتش پاکستان شکست نخورده‌اند و عقب‌نشینی آنها بخشی از راهبرد این گروه برای انجام حملات جدید در آینده است.

این ویدئو که تاریخ و محل تصویربرداری آن نامشخص است به‌خوبی نشان می‌دهد که مولانا فضل‌الله که دولت پاکستان برای تحویل جنازه‌اش جایزه تعیین کرده، همچنان آزاد است. سال گذشته ارتش پاکستان در منطقه سوات عملیات گسترده‌ای را انجام داد که باعث آواره شدن بیش از 2میلیون نفر از ساکنان این منطقه شد. هر چند پس‌از پایان این عملیات بسیاری از آوارگان این عملیات به محل زندگی‌شان بازگشتند اما هنوز دره سوات محل درگیری‌ها و تهدیدهای تروریستی فراوانی است. انتشار این نوار ویدئویی و اثبات زنده بودن مولانا فضل‌الله پیامدهای منفی برای دولت‌های پاکستان و آمریکا به‌دنبال دارد که از عملیات در دره سوات به‌عنوان یک پروژه موفق در شکست شبه نظامیان یاد می‌کنند. مقام‌های دولت پاکستان اما عقیده دارند که انتشار این ویدئو تنها جنبه تبلیغاتی دارد و شبه‌نظامیان طالبان در دره سوارت دیگر نمی‌توانند اتحاد گذشته خود را به دست بیاورند. ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره در واکنش به انتشار این تصاویر گفت: عملیات جدید شبه نظامیان در دره سوات با وجود حضور گسترده نیروهای ارتش پاکستان غیرمحتمل است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر انجام حملات تروریستی در نقاط مختلف پاکستان خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است. بسیاری از مردم پاکستان اکنون حضور گسترده نظامی نیروهای آمریکا در افغانستان را عامل افزایش حملات انتحاری در این کشور می‌دانند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که 300 عامل انتحاری طالبان اکنون آماده انجام عملیات در نقاط مختلف این کشور هستند.این در حالی است که روز گذشته یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی از تمدید فرماندهی ژنرال اشفق کیانی بر ارتش این کشور خبر داد.

گیلانی اعلام کرد که تمدید دوره تصدیگری ژنرال اشفق کیانی برای اطمینان از ادامه مبارزات با شبه نظامیان گرفته شده است. اکنون بسیاری ژنرال اشفق کیانی را یکی از قدرتمندترین مردان پاکستان می‌دانند. وی روابط نزدیکی با رهبران نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) دارد و دیدارهای آنها به‌صورت مرتب از سال 2007 تاکنون ادامه پیدا کرده است. یوسف رضا گیلانی در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: پس از مشاوره با آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری تصمیم گرفتم مدت تصدیگری ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش را به‌مدت 3 سال دیگر تمدید کنم. وی تاکید کرد که این تصمیم پس از بررسی نقش کلیدی کیانی در جنگ علیه تروریسم گرفته شد. نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد: عملیات‌های نظامی موفقیت آمیز در مناطق سوات و ملکند و مناطق قبایلی وزیرستان جنوبی تنها با رهبری پویای کیانی امکان‌پذیر بود. پس از اینکه پرویز مشرف، رئیس‌جمهور سابق پاکستان سمت فرماندهی ارتش کشور را در نوامبر 2007 ترک کرد کیانی این سمت را به دست گرفت.

کد خبر 112204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز